"כמו אקדח טעון ביד": ההקלטות הסודיות של בכירי "השחר העולה"

דיונים מדירקטוריון חברת השוקולד חושפים חילופי האשמות קשים בין מנהלי החברה וטענות לסיכון חייהם, לכאורה, של צרכנים אלרגניים. "זה רק עניין של זמן עד שהמנכ"ל יישב לכלא" • "אנליסט"

זמן צפייה: 07:24

"השחר העולה" הוא מותג מוביל בשוק ממרחי השוקולד בישראל. לאורך השנים, הפך המתכון הסודי שפיתחו ארבעת האחים וידברג מחיפה, למרכיב קבוע בסנדוויצ'ים של מיליוני ילדים. כעת, נחשפות הקלטות חסויות של בעלי החברה ושל חברי דריקטוריון - מהן עולות חילופי האשמות קשות בין מנהלי החברה, חוסר התאמה בין המרכיבים על האריזה למתכון האמיתי, וטענות לסיכון חייהם של צרכנים אלרגניים, לכאורה.

סביב שולחן הדירקטוריון יושבים כיום, בין היתר, משה וידברג מנכ"ל החברה ובן דודו אבנר, שמצויים כיום בסכסוך משפטי. בהקלטה מישיבת דירקטוריון נשמע אבנר אומר למשה: "אתה בושה וחרפה, אתה חושב שהשמש זורחת מהתחת שלך. אנחנו צריכים שלוזר כמוך יוביל אותנו?". זאת, לאחר שמשה ביקש להעביר את המפעל - לצורך הרחבת הפעילות. "הדירקטוריון מתנהל יותר גרוע משוק", סיפר משה. חילופי ההכפשות בין השניים החריפו, והסכסוך הגיע כאמור עד לבית המשפט, שפסק כי אבנר לא טרח לנסות לבסס את חשדותיו ופעל מתוך כוונה מכוונת לפגוע במעמד המנכ"ל. העונש שאושר בימים האחרונים הוא פיצוי כספי למשה, ועבודות שירות לאבנר.

השחר העולה
השחר העולה | צילום: החדשות 13

בהקלטות מאותם דיונים ניתן לשמוע גם האשמות קשות לגבי איכות ובטיחות המוצרים. אבנר נשמע אומר: "אנחנו מכינים ממרח אגוזים ובאותה מכונה מכינים ממרח שוקולד רגיל. שאלתי את הפועל אם מנקים את המכונה אחר כך והוא אמר לי שלא מנקים שום דבר, אלא שואבים את המכונה עם מאשבה. אם אדם אחד ימות כיוון שאנחנו חסרי אחריות, זה רק עניין של זמן עד שהמנכ"ל יישב לכלא". ההקלטות מעלות חשש כבד לסיכון הילדים האלרגיים לשאריות ועקבות של אגוזים. רונן רגב-כביר, מנכ"ל ארגון "אמון הציבור", הסביר: "זה מזעזע. שרידי אגוזים זו סכנת מוות למי שאלרגי. פשוט מפחיד, היצרן חייב לשים אזהרה בולטת וברורה - זה לא נורמלי. אצל יצרן מזון האריזה זה החוזה, ופה זו הטעיה בוטה".

לאורך שנים על הצנצנות של ממרח השוקולד שאחד המרכיבים בו הוא אבקת חלב, אך לפי הקלטות של המנכ"ל משה – הפירוט הזה כלל אינו נכון. מתברר כי במפעל מסתפקים לכאורה במרכיב זול בהרבה - מי גבינה, ודואגים להסתיר זאת תחת כותרת של "סוד מסחרי". "יש סכנה שהציבור יגלה שהשתמשנו במי גבינה ולא בחלב, אנחנו פועלים בניגוד לחוק, זה כמו לשים אקדח טעון ביד", נשמעת אומרת חברת דירקטוריון.

תגובת עו"ד גבי דיסני, בא כוחו של אבנר וידברג: "משה וידברג, המתחזה להיות מנכ״ל 'השחר העולה', בוחר מטעמים אופורטוניסטיים ובניגוד לטובת החברה, לנהל מאבק אישי עם דירקטורים אחרים בחברה ובהם אבנר וידברג. בניגוד למשה, אבנר לא יגרור את הסכסוך לאולפני הטלוויזיה ולא יפגע בשמה הטוב של החברה. לגוף העניין יצוין כי בתי המשפט, בכל הכבוד, טעו בפסיקתם, שכן פעולותיו של אבנר זוכות להגנת הדין ובסופו של יום, אבנר לא הורשע ובזכותו נחסכו לחברה מאות אלפי שקלים. אבנר מתכוון לערער לבית המשפט העליון על פסק הדין והוא בטוח בחפותו ובצדקת דרכו".