פותח את הלב: אביזר רפואי חדש בפיתוח ישראלי נותן תקווה לחולים

"הרדיוסר", שמשפר את אספקת הדם לליבם של חולים שנואשו מכל טיפול רפואי אחר, פותח ע"י מנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח איכילוב. אחד המטופלים סיפר: "קיבלתי בחזרה את איכות החיים" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 07:41

ה"רדיוסר", אביזר רפואי מתוחכם המשפר בצורה משמעותית את אספקת הדם אל הלב - מעניק תקווה מחודשת לחולי לב במצב קשה, שכבר ניסו כל טיפול שהרפואה יכולה להציע להם. האביזר פותח ע"י שני רופאים ישראלים, ד"ר עמי שיינפלד מבית החולים שיבא תל השומר, וד"ר יואב פז מבית החולים איכילוב, ובהובלת פרופסור שמואל בנאי, מנהל המערך הקרדיולוגי בבית החולים איכילוב, שהדגיש: "יש לשים את המטופל במרכז, ולא את המחלה".

יעקב ליכטבלאו, חולה לב בן 83, מגדיר את עצמו "מוותיקי חולי הלב שעדיין מדברים". בגיל 46 הוא קיבל את התקף הלב הראשון, וכבר אז הרגיש שליבו מועד לפורענות: "הייתי מודע שיש לי גנים של בעיות לב". שלושה צנתורים וניתוח מעקפים עבר ליכטבלאו, אך ליבו עדיין סבל ממחסור באספקת חמצן. אשתו חוה סיפרה כי "איכות חייו הידרדרה, גם המאמץ הקל ביותר הקשה עליו לנשום והוא תמיד רצה לנוח".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

פיתוח כחול-לבן בחלל: נאס"א תשגר בשבת חליפה ישראלית נגד קרינה

יממה לאחר שעורר סערה – ד"ר קידר חוזר על גרסתו: "עמיר לא רצח"

צלם הטבע הישראלי זכה בתחרות בין-לאומית: "זכות ענקית בשבילי"

הרדיוסר שתפקידו להצר את וריד-הלב
הרדיוסר שתפקידו להצר את וריד-הלב | צילום: חדשות 13

הלב הוא למעשה שריר שפועל כמשאבה, ותפקידו להזרים דם מחומצן לכל הגוף. כדי לתפקד באופן יעיל, גם הלב זקוק לדם מחומצן, שאותו מספקים עורקי הלב. ליכטבלאו הוגדר ע"י עולם הרפואה כחולה ללא פיתרון (No Option" Patients"), כיוון שעורקי הלב שלו היו חסומים בחלקם, והוא מיצה את כל הפתרונות שרפואת הלב יכלה להציע לו. הרדיוסר נתן מענה לבעיה זו וליכטבלאו עבר ניתוח שבו הוא הוחדר לגופו.

כך זה עובד: הרדיוסר מוחדר לווריד הלב וגורם לו להיות צר יותר. ההצרה הזו גורמת לשרשרת תגובות: הלחץ בוורידים הקטנים עולה והם מתרחבים, גם העורקים הקטנים המכונים עורקיקים, שאת חסימתם כלל לא ניתן לראות בהדמיה רגילה של הלב, מתרחבים. בעקבות זאת, זרימת הדם המחומצן אל הלב משתפרת ומצבו הכללי של המטופל מוטב באופן ניכר. 

אם בצנתור מסורתי משוחררת חסימה של עורק אחד או שניים בלבד, בעזרת הרדיוסר ניתן להשפיע בדרך עקיפה על אזור שלם שנפגע מעורקיקים חסומים באמצעות מספר עצום של כלי דם. בעקבות השיפור במצבם של החולים שעברו את התהליך הרפואי הזה, הוכנס בשנה האחרונה הרדיוסר לשימוש של מומחי רפואת הלב באירופה, והוא מעניק תקווה לאותם חולים שעד היום היו חסרי פיתרון דוגמת ליכטבלאו. "כשבוע אחרי הניתוח כבר התחלתי לצעוד - זו איכות חיים", סיפר.