דוח שהוצג בקבינט הקורונה: לא נעשה דבר ממארס כדי לקטוע ההדבקה

במסמך פנימי של מכון גרטנר, המייעץ למשרד הבריאות, נכתב כי ללא צעדים משמעותיים - "התחלואה תגיע להיקף בלתי נשלט". עוד הזהירו המומחים מזינוק במקדם ההדבקה בישראל

זמן צפייה: 05:53

בדוח פנימי של מכון גרטנר המייעץ למשרד הבריאות, שהוצג היום (ראשון) בקבינט הקורונה, האשימו המומחים: "לא נעשה דבר לקטיעת שרשראות ההדבקה מאז מארס". במסמך, שנכתב בשפה חריפה, נכתב כי מקדם ההדבקה בישראל זינק ועומד כעת על יותר מ-1.4. עוד הזהירו המומחים: "במוקדם או במאוחר, ללא צעדים משמעותיים  - התחלואה תגיע להיקף בלתי נשלט".

בתוך כך, ממשרד החינוך נמסר הערב כי 999 תלמידים ועובדי הוראה נדבקו עד כה בנגיף. 23,427 נמצאים בבידוד, ו-259 מוסדות סגורים.

עוד בחדשות 13:

אדלשטיין: נגביל התקהלויות, מבחנים באוניברסיטאות ייערכו מרחוק

נתניהו וכץ הודיעו: הזכאות לדמי אבטלה תוארך עד אמצע אוגוסט

10 מיליון נדבקו, חצי מיליון מתו: הקורונה ממשיכה להכות בעולם

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, התייחס שר הבריאות יולי אדלשטיין לעלייה במספר הנדבקים והציג את מתווה משרד הבריאות, לפיו יוגבלו התקהלויות באולמות אירועים ובבתי כנסת, על כן בעלי אולמות האירועים יפוצו לדבריו על ידי משרד האוצר. כמו כן, המבחנים באוניברסיטאות ייערכו מרחוק ללא צורך בהגעה פיזית למוסד, ותתאפשר פעילות של מחנות קיץ וקייטנות. לטענתו, "ההמלצות כמובן לא נעימות, אך הן מחויבות המציאות".

נוסף על כך, השר הודה כי "אנחנו נמצאים בתחילתו של גל התחלואה השני", והוסיף כי "פעלתי, יחד עם השרים הרלוונטיים, לפתיחת גני האירועים, אירועי התרבות, התחבורה הציבורית ועוד. אך הדגשתי כל הזמן, שאם לא נשמור בקפדנות על כל ההנחיות נגיע גם למצב של סגירה".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

"לצערי, לא מספיק הקשיבו - הובלתי מהלך של הגברת אכיפה משמעותית. נקודת המוצא שלי היא שמי שלא מקשיב להנחיות - מזיק לא רק לעצמו, ולא רק לסביבתו. הוא עלול להזיק למשק כולו", המשיך אדלשטיין. "קיימת תחרות פופוליסטית מי יותר מזלזל בצורך להיזהר מהקורונה. היו שטענו שלא צריך להיבהל מהמספרים. היו שהאשימו אותי ביצירת היסטריה. קל לייצר שיח פופוליסטי כדי לזכות בעוד נקודת זכות".

לבסוף פנה השר אדלשטיין לציבור וביקש: "בואו נהפוך חלום למציאות. חלמנו שנוכל לחבק את הסבא והסבתא, חלמנו שנוכל לצאת לחופשה בחו"ל. זה לא בלתי אפשרי. אם נדע לשמור על ההנחיות ולהיזהר - הדברים האלה שנשמעים כרגע כחלום רחוק - יכולים להפוך למציאות".