הנשים שבחרו לעבור כריתת שד ושחלות - כדי להימנע מסרטן

דבורה וענת, שפגם ב-DNA שלהן מעלה משמעותית את הסיכוי לחלות בסרטן שד אלים במיוחד, החליטו לעבור טיפול מניעתי - ומספרות על ההחלטה הקשה ועל הפחדים שחוו. "מרחיקה מעצמי סיכון מיותר"

זמן צפייה: 09:07

דבורה וענת הן נשאיות של מוטציה בגן ה-BRCA 2, שגורמת לסיכון גבוה במיוחד לחלות בסרטן השד או השחלות. שבחרו לעבור כריתה מניעית של השחלות, השדיים והחצוצרות שלהן. "הבנתי שהאלטרנטיבה היא לא רק סרטן שחלות, אלא בעצם לחיות כמו פצצה מתקתקת, אני לא רוצה את זה", סיפרה דבורה.

עשרות אלפי נשים וגברים בישראל נושאים את המוטציה הגנטית הזו. בזמן ששיעור הנשאות בעולם הוא 1 ל-300, בישראל הוא עומד כל 1 ל-40 בקרב האוכלוסייה היהודית אשכנזית, כ-2% וחצי. מי שנושאת את המוטציה, נמצאת בסיכון של כ-80% לחלות בסרטן השד, כאמור, לרוב מזן אלים במיוחד. כמו כן, סיכוייהן לחלות בסרטן השחלות עומד על כ-50%, אך הוא מאובחן בדרך כלל מאוחר - ולכן הוא קטלני.

דבורה, אחת הנשאיות, סיפרה: "אני במרפאה פעמיים בשנה כבר שש שנים. חברות שואלת אותי 'איך את?' ואני אומרת להן: 'אני רק בודקת שאני לא עומדת למות וחוזרת'. ידעתי שהשלב הבא עבורי הוא הוצאת השחלות. היה לי ברור שזה יקרה בגיל 35". עוד הוסיפה דבורה ואמרה: "ככל שהגיל התקרב, אמרתי לעצמי - 'מה עם הילדים', והיו לי פחדים - אז דחיתי את זה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משרדי האוצר והבריאות סיכמו: 500 מיליון שקל תוספת לסל התרופות

"המקור": ההורים שנלחמו כדי להשיג לבנם את התרופה היקרה בעולם

"לא קיבלתי הסברים": מהן תופעות הלוואי של תרופות נגד דיכאון?

ענת ניר, שעברה ניתוח מניעתי להסרת שחלות
ענת ניר, שעברה ניתוח מניעתי להסרת שחלות | צילום: החדשות 13

בטרם נכנסה לניתוח, התייחסה דבורה לחששותיה ואמרה: "אני מפחדת מתופעות הלוואי. גלי חום, יובש בנרתיק ומצבי רוח". ד"ר איה מור ששון, רופאה בכירה באגף נשים במרכז שיבא, הסבירה את הליך הניתוח, וציינה: "למעשה מסירים את רקמת השחלה שהיא הגורם המשמעותי וכך מקטינים את הסיכון. אך ההשלכות הן שהגוף נכנס למעלה לגיל הבלות בטרם עת".

כלומר, משמעות כריתת השחלות והחצוצרות בגיל 35 הוא הפסקה יזומה של פוריות האישה וכניסה לגיל המעבר. דבר שקורה בדרך כלל באופן טבעי אחרי גיל 50. הנשים יהיו חשופות למחלות רבות בהן מחלות לב וכלי דם. למעשה, הניתוח גורם להזדקנות מהירה יותר, אבל היא הכרחית.

ענת, נשאית נוספת שהחליטה לעבור את הטיפול המניעתי גם היא, אמרה: "יש לנו סיפור משפחתי מאוד רציני. אמי נפטרה מסרטן השחלות, וכן סבתא שלי - ואמא שלה. היו לנו עוד נשים במשפחה שהיו חולות. מהרגע שגיליתי, הבנתי שאני הולכת לעשות את הניתוח".