מין בסיכון גבוה: עולם הרפואה מותאם לגברים, והנשים - נפגעות

במשך שנים התמקדו המחקרים בעיקר בגוף הגברי, כך שנוצר פער עמוק בין הידע לאבחון וטיפול בשני המינים, מה שמוביל לעתים לטיפול לקוי בנשים. "הזוי שחשבו להקיש על נשים מחקרים שנעשו על גברים"

זמן צפייה: 09:34

רובנו הגדול בוטחים מאוד במערכות הבריאות ובעולם הרפואה העכשווי, מתוך אמונה כי הידע והניסיון הרב שצברה האנושות במשך השנים, מאפשרים לכולנו לקבל את הטיפול המיטבי באופן שיוויוני. ואולם, מתברר שהרפואה המודרנית היא רפואה שמותאמת לגברים ולא לנשים, מכיוון שמרבית המחקר הרפואי התבצע כל השנים על גברים. ההבדל הביולוגי בין המינים משמעותי מאוד כשמדובר בתסמיני מחלות ובדרכי הריפוי שלהן.

חדווה כהן, הייטקיסטית בת 45 מירושלים, חשה לא טוב בוקר אחד. היא פנתה למרכז לרפואה דחופה, שם, לאחר שבדק אותה הרופא התורן, היא נשלחה הביתה עם תרופה להרגעת צרבות. 12 שעות לאחר מכן, בשעת לילה מאוחרת, הבינה כהן שהיא חווה התקף לב. "בשארית כוחותיי השתמשתי ברגליים שלי, דחפתי את בעלי והוא התקשר ישר למד"א ואמר להם 'אשתי עוברת התקף לב", סיפרה שנתיים לאחר המקרה.

בדיקה רפואית
בדיקה רפואית | צילום: החדשות 13

הסיבה לכך שאותו רופא לא זיהה שמדובר בהתקף לב, נעוצה, ככל הנראה, בהיסטוריה של עולם הרפואה שנתן במשך אלפי שנים עדיפות לחקר הגוף הגברי. "נשים פשוט לא השתתפו במחקרים. 70% מהידע הרפואי נחקר בעצם רק על גברים", אמרה ד"ר ליאור ברוך, מייסדת פרוקיט "לבריאותה", לקידום רפואה פמיניסטית.

"זה הרבה יותר קל לעשות מחקר על גברים מאשר על נשים", הסביר פרופסור מארק גלזרמן, ראש תחום רפואה מודעת מין ומגדר באוניברסיטת תל אביב. "גבר לא מקבל את המחזור החודשי או נכנס להיריון באמצע מחקר. עצם העובדה שחשבו שאפשר להקיש ממחקר שנעשה על גברים, אחד לאחד על נשים - זה הזוי לגמרי".

אחד התחומים שבו פערי האבחון והטיפול עמוקים במיוחד הוא קרדיולוגיה. תסמינים של התקף לב אצל גברים הם דרמטיים יותר לעומת נשים, שאצלן המעורבות של כלי דם קטנים יותר, גורמת לזה שהתסמינים מעורפלים יותר. בשנים האחרונות מתחילים להבין שההיקש האוטומטי שנעשה תמיד על נשים ממחקרים שנעשו על גברים, רחוק מלהיות מדויק ומתחילה להתפתח תנועה עולמית לביצוע התיקונים.