אתם שאלתם - המומחים ענו: התשובות לשאלות על משבר הקורונה

אספנו את השאלות הכי בוערות מעמוד הפייסבוק שלנו ומחיפושי גוגל - וביקשנו מווירולוגית ומכלכלן לענות. איך נדבקים בנגיף? מי זכאי לדמי אבטלה? למה לא מכריזים על סגר מלא? ומתי ייגמר המשבר?

זמן צפייה: 02:33

לישראלים יש הרבה שאלות בעקבות התפרצות הקורונה: מהתפרצות המחלה עצמה ועד לחרדה הכלכלית בעקבות המשבר. בדקנו בחדשות 13 – מה ההשאלות שעלו בעמוד הפייסבוק ומה העסיק את הגולשים בגוגל בשבועות האחרונים – ונתנו למומחים בנושא בריאות וכלכלה לספק את התשובות. על שאלות בנושא הבריאות ענתה ד"ר אלה סקלן, וירולוגית מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ועל השאלות בנושא כלכלה ענה הכלכלן הראשי של אקסלנס והפניקס, אמיר כהנוביץ'.

איך נדבקים בקורונה?

ד"ר אלה סקלן: "רוב הנגיף נמצא באף ובפה וברגע שבן אדם משתעל או מתעטש, טיפות יוצאות מהפה שלו ויחד איתן הנגיף. אם בן אדם נמצא במרחק קרוב יחסית הטיפות האלה יכולות להיכנס לדרכי הנשימה שלו".

יש איזושהי מסכה שבאמת מגינה עלינו?

ד"ר אלה סקלן: "המסכה הכירורגית מגינה על החולה ולא על הרופא. יש מסכות שמגינות יותר והן נקראות N95. אני לא חושבת שיש סיבה ללכת עם מסכות כאלה ברחוב. אני רואה אנשים באוויר הפתוח או במכונית לבד חובשים את המסכה הזאת, אין בזה הרבה היגיון:

למה לא מכריזים על סגר מלא?

אמיר כהנוביץ': "לא מדובר על סגר של שנים אלא של תקופה קצובה. לכן, הבעיה הגדולה יותר היא שאנשים צריכים לשלם ארנונה ושכר דירה וזה יוצר חנק - מאוד קשה לעצור פעילות כלכלית לגמרי".

למה לא עושים אוטומטית בדיקה לכל מי שנחשף לחולה קורונה ונשלח לבידוד?

ד"ר אלה סקלן: "כשיש מספר בדיקות מוגבל אז ניתן להחליט את מי לבדוק ואת מי לא. ברגע שיש לך יותר בדיקות, ניתן לעשות את הבדיקות האלה בצורה יותר חופשית".

הממשלה מתכוונת להשקיע לא מעט כסף במשבר הכלכלי, מדוע זה צריך להדאיג את האזרחים?

אמיר כהנוביץ': "פירושו של גירעון זה לקחת כסף מהעתיד להווה, זה אומר שהציבור ישלם את הכסף הזה כי למדינה אין מקורות הכנסה אחרים מלבד הציבור. לכן, יש למצוא את איזונים ולא להגיע לחובות גדולים מדי".

מי זכאי לדמי אבטלה?

אמיר כהנוביץ': "מהבחינה הזאת יינתנו הרבה הקלות ישנם אנשים שלא ציפו להיות במצב זה, שנחת עליהם כרעם ביום בהיר. ניתן לתת הקלות לאדם שעבד תקופה קצרה יחסית של שישה חודשים, שפתאום מצאו את עצמו מובטל ולתת לו דמי אבטלה. כמו כן, מבוגרים בני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת ועצמאים שכנראה ייקבלו איזשהו מענק".

מתי ייגמר המשבר?

ד"ר אלה סקלן: "מדובר על סגר תוך 48 שעות עד אחרי פסח. אחר כך אני מניחה שיצטרכו לשחרר אותו באיזשהו אופן הדרגתי. ההערכות היותר פסימיות מצביעות על כמה חודשים".