חיי כלב: פותחה שיטה חדשה ומדויקת לחישוב גיל כלבים בשנות אדם

מחקר חדש ופורץ דרך השווה בין תהליכי הזדקנות של יונקים ואנשים, ופיתח נוסחה להמרה ביניהם. האם יצליח להחליף את המיתוס הפופולרי, שהופרך מזמן, לפיו שנת כלב אחת שווה לשבע שנים אנושיות?

כלב מגזע לברדור רטריבר
כלב מגזע לברדור רטריבר | צילום: Shutterstock

כל בעלי הכלבים מכירים את הנוסחה לפיה שנה אחת של כלב שווה שבע שנות אדם, ומשתמשים בה כדי להעריך את גיל חיית המחמד שלהם – אף על פי שמדובר במיתוס שהופרך מזמן. עכשיו, אפשר סוף סוף לדעת בוודאות את גילם המדויק של החברים הפרוותיים על ארבע: חוקרים פיתחו נוסחה מדויקת לחישוב גיל של כלבים בשנות אדם.

המחקר, שהתפרסם לאחרונה, מבוסס על תפיסה חדשה יחסית בחקר ההזדקנות שמכונה "שעון אפיגנטי" - שיטה שבודקת את השינויים הכימיים שמתבצעים בדנ"א לאורך החיים. שינויים אלו מושפעים מאורח החיים, תחלואה, תזונה, טראומות ואפילו עוני, ומדידתם מאפשרת להעריך את גילו של האדם בזמן שנלקחה דגימת הדנ"א.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"ביקש למחוק צילומי אבטחה": 20 חודשי מאסר למסייע המחבל מברקן

שלושה ימים לתום המנדט: נציגי כחול לבן וישראל ביתנו נפגשים

עלייה חדה במספר ההרוגים בדרכים; זינוק בפציעות רוכבי הקורקינט

כלב מגזע לברדור רטריבר
כלב מגזע לברדור רטריבר | צילום: shutterstock

תהליך כימי דומה קיים גם ביונקים נוספים והחוקרים החליטו להשתמש בו בניסיון לגלות כיצד הוא שונה מה"שעון" האנושי. הם בחרו להתחיל את המחקר דווקא בכלבים, מאחר שהם חיים באותה סביבה שבה חיים בני אדם ואף מקבלים טיפולים רפואיים דומים לרפואת אדם.

החוקרים התמקדו בגזע אחד – לברדור רטריבר. הם בחנו 104 כלבים בגילי 4 שבועות עד 16 שנים, התאימו בין קצב ההזדקנות של כלבים לבין השעון האפיגנטי האנושי ויצרו את הנוסחה החדשה לחישוב גיל הכלב בשנות אדם, שהיא אמנם מדויקת יותר – אך מורכבת הרבה יותר מהשיטה הוותיקה.

כלב מגזע לברדור רטריבר
כלב מגזע לברדור רטריבר | צילום: Shutterstock

לפי הנוסחה, גיל הכלב בשנות אדם = 16ln(X) + 31. כלומר – הלוגריתם הטבעי של הגיל האמיתי של הכלב, כפול 16, פלוס 31 לסכום הסופי – שווה לגיל הכלב בשנות אדם.

הנוסחה מאפשרת להתאים במדויק בין שלבי החיים ומשקללת גם את הנטייה הכלבית להתפתח מהר יותר מבני אדם בשנות החיים הראשונות - לדוגמא, גור כלבים בן 7 שבועות יהיה שווה לתינוק בן תשעה חודשים, בשלב ששניהם מתחילים להצמיח שיניים. כלב בן שנתיים, עם זאת, עשוי אולי להתנהג כגור – אך בשנות אדם הוא כבר בגיל העמידה.