"מלכודת מוות": חיידקי המים המסוכנים במקלחות ובג'קוזי במלונות

בעלי המלונות מחויבים לבדוק בכל שנה הימצאות של חיידקי מים בברזים ולדווח במקרה של חריגה. אולם מסתבר כי הבדיקות לא תמיד נערכות - והתוצאות עלולות להיות קטלניות • "מים מסוכנים", חלק א'

זמן צפייה: 13:21

אחרי חודשים שבהם אתרי הנופש היו סגורים בגלל מגפת הקורונה - עכשיו הם נפתחים מחדש ומצפים להמוני נופשים, שהשנה יבלו את החופשה שלהם בארץ. אולם, מסתבר כי קיימת סכנה שכמעט ואינה מוכרת לציבור ויכולה לגרום לדלקת ריאות קשה, שיתוק ואף למוות.

"חיידקי המים" מסתתרים במקלחת או בג'קוזי, ועלולים להידבק בהם אפילו רק על ידי שאיפה של האוויר. על פי הדיווחים, לפחות מאה אנשים בישראל נדבקים בכל שנה בחיידק ה"לגיונלה". בתי המלון בארץ מחויבים לעשות בדיקה כזאת לגילוי חיידקים במים פעם אחת בשנה בלבד, וכשמתגלות תוצאות חריגות כמו לגיונלה, למשל, הם מחויבים לדווח.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הצהרת מנכ"ל משרד הבריאות ברקע העלייה בתחלואה

מבקר המדינה: לא אפתח בבדיקה בעניינו של היועץ המשפטי לממשלה

פרשת טדי שגיא: מנכ"ל משרד הבריאות לא ינקוט צעדים נגד גרוטו

בדיקת חדשות 13, ''מים מסוכנים''
בדיקת חדשות 13, ''מים מסוכנים'' | צילום: חדשות 13

על מנת לבדוק אם בעלי המלונות אכן מדווחים לאורחים על חיידקים שנמצאים אצלם, כתבת חדשות 13 ערכה תחקיר מיוחד, ויחד עם רן ויזנגרין, מומחה לדגימות מים, היא יצאה לאתרי נופש ברחבי הארץ. השניים לקחו מבתי המלון דגימות מים שהועברו היישר למעבדה. המלונות שנבדקו הם מלון "המלך שלמה" בירושלים, מלון "ווסט" באשדוד ומלון "בראון" בתל אביב.

"לחיידק יש דרך מאוד מיוחדת להגיע לכל מקום בצנרת שלנו, עד לפתח הברז, עד לראש המקלחת, עד לג'קוזי שאנחנו מתקלחים בו", הסביר אבירם עמית, שפיתח ראש מקלחת בעל מנגנון חיטוי. לדבריו, החיידק מסוכן משום ש"ברוב המקרים, הרופאים לא מזהים את המחלה כמחלת לגיונלה".

מים מסוכנים, אילוסטרציה
מים מסוכנים, אילוסטרציה | צילום: חדשות 13

כדי להמחיש עד כמה החיידק יכול להיות מסוכן, הבאנו את סיפורה של שיר אלון אשר אירע ערב חתונתה. זה היה במלון בנתניה. בני המשפחה מירושלים הזמינו חדרים כדי להיות קרובים לאולם שבו הייתה החתונה. חיים, אב המשפחה, ניצל את השעות שלפני החופה כדי לטבול בג'קוזי שבמתחם הספא. "יום למחרת החתונה הוא התעורר וממש לא הרגיש טוב", סיפרה שיר.

מצבו של חיים הלך והידרדר. לרופאים לקח זמן להבין שהוא נדבק בחיידק המים לגיונלה בג'קוזי של המלון. "הרופא מהטיפול הנמרץ יצא ואמר לי, 'הוא לא ייצא מזה'. מבחינתם, כבר לא היה מה לעשות. לחלוטין מלכודת מוות, מכלום. בריא לחלוטין, בשבוע של חתונה, בשיא האנרגיות הטובות. הוא היה מאוד קרוב לסיים את החיים שלו, מאוד קרוב".