האם תעדוף החיסונים עובד? כ-35% מהמתחסנים - צעירים

עד כה ניתנו 1.4 מיליון חיסונים בקצב של כ-150 אלף מנות ביום. עם זאת, רק 50% מבני ה-80 ומעלה התחסנו, בעוד מאות מעובדי משרד רה"מ כבר חוסנו וכך גם ח"כים וראשי ערים - ללא קשר לגילם

זמן צפייה: 01:51

עד היום (שלישי) ניתנו כ-1.4 מיליון מנות חיסון בקצב טוב מאוד שעומד על 150 אלף מתחסנים חדשים ביום, כאשר בשבוע הבא תתחיל חלוקת המנה השנייה. אבל מאחורי ההישגים המספריים הגדולים, האם בשטח מתועדפים מי שבאמת זקוקים לחיסון?

על פי מתווה התעדוף שאיתו התחיל מבצע החיסונים, האוכלוסייה המבוגרת הייתה כבר אמורה להיות מחוסנת כמעט כולה. עם זאת, עד כה חוסנו רק 50% מבני ה-80 ומעלה, שהם 55% אחוזים מהמתים במגפה. מעבר לכך, כ-65% אחוזים מהחיסונים בלבד ניתנו לבני 60 ומעלה.

אישה מתחסנת לקורונה | צילום: רויטרס

יש לציין כי בכל קופות החולים יותר ממחצית מכמות החיסונים ניתנה לאוכלוסייה המבוגרת, כאשר קופת חולים לאומית מובילה עם כ-72% של בני 60 ומעלה, ובתחתית הרשימה נמצאת מאוחדת עם כ-60% בלבד, כלומר 40% מן המתחסנים הם צעירים. המשמעות היא שכ-30% ממנות החיסון שניתנו בכל הקופות - ניתנו לצעירים, והטיעון הוא שמדובר בעודפים.

הצעירים מתחסנים לא רק בקופות החולים - מאות מעובדי משרד ראש הממשלה חוסנו ב-30 בדצמבר, בלי קשר לגילם או למצב בריאותם בטענה ש"התוקף יפוג". בימים האחרונים קיבלו את החיסון גם 20 אלף שוטרים, עובדי רשות שדות התעופה, עובדי הנמלים ועובדי משק המים. גם שרים וחברי כנסת קיבלו את החיסון, בלי קשר לגילם. גם ראשי ערים, למשל ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך קיבל את החיסון והוא בן 42 בלבד או כרמל שאמה הכהן בן ה-47.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

עוד קבוצה מפתיעה שמחוסנת גם אם יש חשש ממחסור - היא תושבי החוץ. בהתאם להנחייה חדשה, כל אדם בן יותר מ-60 שנמצא בישראל - יכול לקבל חיסון. מתברר שאחד המתחסנים האלה הוא מאיר חביב, פוליטיקאי צרפתי יהודי, חבר פרלמנט בצרפת וגם - חבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשל המחסור הצפוי בחיסונים, הצפי הוא שהם יישמרו אך ורק למקבלי המנה השנייה, בלי מתחסנים חדשים בשבועות הקרובים. שוב התיעדוף לא יקבל תוקף והחיסונים של כולם, יגיעו קודם למקומבנים ביותר.