יעילות גבוהה רק לאחר כמה ימים: מדוע גם מתחסנים נדבקים בנגיף?

מנתוני פייזר ומודרנה עולה כי רק ביום ה-8 אחרי המנה הראשונה הנוגדנים מתחילים לפעול. לכן, גם מי שכבר התחסן עלול עדיין להידבק ולפתח תסמינים, וזו הסיבה שיש להמשיך להישמר גם אחרי החיסון

זמן צפייה: 01:47

על אף שחוסנו נגד קורונה, 224 ישראלים אובחנו חיוביים לנגיף, אז מה זה אומר על יעילות החיסון? לא הרבה. מנתוני ענקית התרופות פייזר עולה כי מקבלי החיסון ואלה שקיבלו זריקת פלסבו, בלי כלום, ממשיכים לחלות באותו קצב עד בערך שבעה עד עשרה ימים לאחר החיסון. לאחר מכן מקבלי החיסון הפסיקו לדווח על מחלה, אבל אלה שקיבלו את הבלוף, חולים יותר ויותר.

יש לציין כי החיסון לא נבדק להדבקה של אנשים א-סימפטומטיים, אלא רק לאנשים שחלו, והרגישו את זה. לכאורה, הוא מגן רק מפני מחלה פעילה שיש בה שיעול ואולי גם חום. אם אדם נדבק יום לפני החיסון, הוא בהחלט יכול לפתח תסמינים אפילו אחרי שמונה ימים, משום שיש דגירה של הנגיף. אם אדם לא נשמר, וכמה ימים לאחר החיסון נדבק - הוא יכול לפתח מחלה.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

עוד עולה מהנתונים של פייזר ומודרנה כי שבעה ימים אחרי הזריקה הראשונה - אין כמעט נוגדנים, אך מהיום השמיני, משהו מתחיל להשתנות, ובסוף, זה מתרגם לחסינות מפני מחלה פעילה. גם זה, כנראה, לא חזק מספיק ולכן אחרי שלושה שבועות, שתי החברות נותנות עוד זריקה.

לכן, לפני החיסון, וגם חודש אחריו, אנשים צריכים להתנהג בדיוק כפי שהתנהגו קודם, הם בהחלט עלולים לחלות. משום כך חשוב לציין כי הואיל ואנחנו בעיצומה של התפרצות, תחושת הביטחון עשויה להיות מסוכנת מאוד.