איפה מתחסנים, איך קובעים תור ומתי? המדריך המלא לחיסונים

בשבוע הבא יחל מבצע החיסונים בקופה"ח: בשביל התהליך תידרשו לפנות 20 דקות, בעיקר להמתנה במקום לאחר הזריקה • בפריפריה לא יהיה תיעדוף ואזרחים בכל הגילאים יוכלו להתחסן כבר בשלב הראשון

זמן צפייה: 06:38

כבר ביום ראשון הקרוב יחלו להתחסן במתחם היכל שלמה שבתל אביב צוותי הרפואה של קופת חולים כללית ובמתחמים דומים, גם של הקופות האחרות. לדברי ראש אגף רפואה בקופת חולים כללית, ד"ר דורון נצר, "אנחנו צופים להפעיל את המתחם 12 שעות ביממה. עם עשר עמדות שקיימות פה, נוכל לחסן לפחות 600 אנשים".

משך הזמן של נתינת החיסון הוא כארבע דקות, כאשר המתחסן יצטרך לחכות כ-15 דקות לאחר מכן. אחרי השלב הראשון ימתינו כל המתחסנים שלושה שבועות ואז שוב יגיעו מתחם החיסונים כדי לקבל את המנה השנייה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרסום ראשון: קבוצות סיכון וקשישים יתחילו להתחסן ביום שני

32% מהמתים מבתי אבות, רוב הנפטרים מי-ם: נתוני התמותה מקורונה

זינוק בתחלואה בחברה החרדית: אחד מכל 9 נבדקים – חיובי לקורונה

חיסון
חיסון | צילום: פוטוליה

על פי נתוני התעדוף שפרסם משרד הבריאות, הראשונים שיתחסנו יהיו צוותי הרפואה בבתי החולים ובקופות החולים. אחר כך יהיו אלה גם הצוותים של ארגוני ההצלה כמו מד"א. בעדיפות שנייה יהיו אלה האוכלוסיות בסיכון, הקשישים שבבתי האבות ובדיור המוגן. בעדיפות שלישית, יהיו אלה המורים וגננות, ואחר כך חיילי צה"ל. מי שלא יחוסנו בשלב הזה אלו נשים הרות, נשים מיניקות, כאלה שרוצות להיכנס להיריון עד חודש מקבלת הזריקה וילדים מתחת לגיל 16. זאת מפני שהם לא נכללו במחקרים שביצעה חברת התרופות פייזר.

היום ניסו אזרחים רבים לפנות למוקדים של קופות החולים כדי לבדוק מתי יוכלו להתחסן. זמני המתנה ארוכים נרשמו עד לקבלת מענה. מתן חיסון הקורונה מסורבל יותר מחיסון השפעת ובעל תקופת חיים קצרה יותר, לכן יש לחסן הרבה יותר אנשים בטווח זמן הרבה יותר קצר. בקופות החולים ערוכים לחסן את המוני הישראלים שיבקשו להתחסן, אבל מותחים ביקורת על משרד הבריאות שאינו פועל בשקיפות ומסרב לחשוף כמה חיסונים יש במלאי הלאומי.

בתוך כך, תושבי הפריפריה בצפון ובדרום יהיו יכולים להתחסן בלי מגבלה של גיל. זאת, מפני שיש היצע גדול ובמערכת הבריאות מעוניינים לסיים את אותו לפני שמנות החיסון הופכות ללא שמישות, לאחר חמישה ימים. במקביל, משרד הבריאות הבהיר לקופות החולים ולבתי החולים שאי אפשר לחסן ידוענים שאינם נמצאים בקבוצות הסיכון בשלב הראשון. עם זאת, בבית החולים איכילוב מתכננים לחסן לאנשים ציבור שונים.