לקראת מבצע ההתחסנות: התשובות לכל השאלות על החיסון נגד קורונה

האם יש תגובות אלרגיות? האם החיסון מונע הדבקה? מותר לבחור את סוג החיסון? והאם לא עדיף להמתין? צוות חדשות 13 בדק וענה על כל השאלות שמטרידות את הישראלים

זמן צפייה: 04:30

כדי שכל אחד ואחת מכם יקבלו את ההחלטה הנכונה עבורו, צוות חדשות 13 ענה על השאלות באשר לחיסון נגד קורונה. הדבר הראשון שצריך לציין הוא שלא תהיה חובת התחסנות. על פי החוק, לכל אדם בעל כושר שיפוט יש זכות על גופו - בדיוק כפי שאין חובת התחסנות נגד שפעת.

בינתיים, רק בבריטניה חוסנו בשבוע הראשון של החיסון 140 אלף בני אדם, בארצות הברית עוד כמה עשרות אלפים, כלומר בסך הכול כ-200 אלף בני אדם לפחות. בשיא המבצע בישראל צפויים להתחסן עד 60 אלף ישראלים ביום. זהו נתון מספיק גדול, שאמור לתת תשובות על תופעות הלוואי והתגובות האלרגיות.

עד כה נרשמו שלוש תגובות אלרגיות חריפות שהצריכו אשפוז, בקרב אותם 200 אלף. זה לא מעט, והרשויות צריכות לעקוב כמובן. אבל בניגוד לקורונה, שאין כמעט תרופות למאבק בה, הצוותים הרפואים יודעים איך לטפל באלרגיות חריפות. לכן, כל האנשים האלה במצב יציב או טוב לאחר שקיבלו טיפול מיידי. זו גם הסיבה שיבקשו מכם לחכות במרפאה רבע שעה לאחר קבלת החיסון. לשם השוואה, מתוך 200 אלף נדבקים בנגיף - ימותו 0.2%, כלומר 400 איש.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרסום ראשון: קבוצות סיכון וקשישים יתחילו להתחסן ביום שני

32% מהמתים מבתי אבות, רוב הנפטרים מי-ם: נתוני התמותה מקורונה

זינוק בתחלואה בחברה החרדית: אחד מכל 9 נבדקים – חיובי לקורונה

גבר מקבל חיסון
גבר מקבל חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

יש לציין כי החיסון לא נבחן במניעת הדבקה בקורונה, אלא בהופעה של מחלה עם תסמינים - שיעול, קוצר נשימה, חום, כאבי ראש. השבוע, בפעם הראשונה, מודרנה אמרה שיש לה אינדיקציה לירידה בהדבקה, כבר אחרי המנה הראשונה. אם זה יוכח, אז אלה בפירוש חדשות טובות.

עכשיו לשמועות - מתרוצצת איזו שמועה על תגובות אוטו-אימוניות מאוחרות, ניוון שרירים וכך הלאה. עם זאת, אימונולוגים מסכימים שאין לתרחיש הזה כל ביסוס. הגוף שלנו מייצר כל הזמן נוגדנים ומפעיל תאי T נגד פולשים, נגיפים וחיידקים שהוא מזהה כמזיקים. אין כמעט דוגמאות לחיסונים שגרמו לתופעות שצצו שנים לאחר קבלתם. אם יש בעיות, הן בדרך כלל מופיעות מהר.

החיסון הראשון שיינתן לאזרחים הוא של פייזר, בעוד זה של מודרנה עדיין לא אושר סופית וגם לא הגיע לארץ. אבל גם ברגע ששני הסוגים יהיו בישראל, ההנחה היא שלא נוכל לבחור - לא רק כי שניהם זהים בטכנולוגיה וביעילות, אלא בעיקר מפני שזה ייצור בלגן.

מודרנה ופייזר, שתי חברות שמפתחות חיסון לקורונה
מודרנה ופייזר, שתי חברות שמפתחות חיסון לקורונה | צילום: רויטרס

האם לא מוטב לחכות? זה כבר שיקול אישי של כל אחד. מובן שככול שיחלוף הזמן נדע יותר, אבל כדאי לקחת בחשבון שחלפו כבר חודשים ארוכים מאז שראשוני הנבדקים קיבלו את החיסונים, והשיטה שבה הם פותחו היא בטוחה. עם זאת, קבוצות שונות הן בעלות סיכון שונה לחלות במחלה. גבר בן 75 עם מחלת לב ועודף משקל הוא אדם שנשקפת לו סכנה גבוהה פי כמה מקורונה, לעומת גבר בריא בן 25. מול אלה צריך גם לשקול את הסיכון של הידבקות במחלה שלא מעטים שהחלימו ממנה מדווחים על תופעות ארוכות טווח חריפות.

ככל שיהיו יותר מתחסנים היום שבו תחזרו לשגרה מתקרב. ייתכן שהחיסון והמחלימים יהפכו את הקורונה למחלה קלה יותר, שרק באורח נדיר גורמת לאשפוז, אולי היא תהיה מידבקת פחות באוכלוסיה. אם יחוסנו בישראל מיליונים עד סוף חודש ינואר, בהנחה שהחיסון יעיל, במערכת הבריאות מקווים לראות כבר בתחילת מארס השפעה דרמטית על שיעורי האשפוז והתחלואה.