הקרב על החיסון: משפחות הנפטרים נפגשות עם המתנגדים • מיוחד

החיסון נגד הקורונה הפך למלחמה בין תומכים למתנגדים, בעוד שהרשתות החברתיות הפכו לכלי להפצת תיאוריות קונספירציה. אבל מה קורה כאשר מתנגדי החיסון פוגשים את מי שאיבד את היקר לו מכול?

זמן צפייה: 14:31

מאז יצא לדרך מבצע החיסונים לפני כמעט שלושה חודשים, נדמה שהשיח בישראל מתרכז בעיקר בעניין הזה, כשפוגשים מכר השאלה הראשונה היא מה שלומך, השנייה, היא האם כבר התחסנת? הרוב מתחסנים כמובן, אבל למרות יעילות החיסון שהוכחה מדעית, יש עדיין מספר גדול של ישראלים, 20% אם רוצים לדייק, שיכולים להתחסן אבל מסרבים או פוחדים לתת כתף.

זה החל בטפטוף קל של מתנגדי החיסונים, אבל נראה שהמעגל הזה הולך ומתרחב. כעת, המשפחות של שאיבדו את יקיריהן לא מבינות על מה בכלל הוויכוח. כך זה עם משפחות של יזהר שרון, ששלוש פעמים התחכך המוות, אבל לא יכול לו, עד שחלה בקורונה. "זה היה ברור מאליו מבחינתי שהוא יוצא ומחלים", אמר בנו. לדברי אשתו, "מה שעברתי, הסיוט, כשאיבדתי את הבעל שלי - זאת פריבילגיה בכלל להתווכח".

"אילו רק היו רואים את המציאות מבעד לעיניים שלנו, הם היו מבינים" - זה המשפט שחזרה עליו כל משפחה שהתראיינה לכתבה. לכן, צוות חדשות 13 הפגיש בין מתנגדי החיסונים לאנשים ששילמו את המחיר הכבד ביותר. הדר לוין היא סטנדאפיסטית ממרכז הארץ ודמות פעילה ברשתות החברתיות בשיח שנוצר נגד החיסונים, היא כמובן מעודכנת בכל המידע שמסתובב שם בחוץ. לוין טענה כי הטכנולוגיה של החיסון לא נוסתה, בתי החולים מקבלים כסף עבור כל מת מקורונה וש-80 נסיינים מתוך הניסוי של החיסון נעלמו.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

אז הניסוי כלל 80 אלף איש ואף אחד מהם לא נעלם, בתי החולים לא מקבלים תשלום על מתי קורונה וטכנולוגיית ה-MRNA נוסתה כבר לפני עשור על חולי סרטן. לוין גם טענה כי מחלקות הקורונה לא קורסות וביקשה "לרדת מהעץ הזה". עם זאת, מנהלי המחלקות הסבירו אחרת. "הגל השלישי היה סיוט. אני מסיים סוף שבוע עם חמש פטירות, כולם מתחת לגיל 65 ובכל המקרים עם מיטב הטיפול התומך, אין לי שום דבר לעשות", אמר ד"ר גדי סגל, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא שבתל השומר.

חשוב להבהיר - איש אינו טוען שמתנגדי החיסונים אדישים לסבל הפוטנציאלי של עוד ועוד אנשים שיצטרפו למעגל המתים שהנגיף הזה משאיר אחריו. הם פשוט נשענים על מידע שטוען שהוא לא קיים והשאלה החשובה ביותר היא למה כל כך הרבה אנשים נאחזים במידע הקונספירטיבי הזה. "העניין היחיד פה הוא אמון הציבור", טען עורך הדין רונן פסטרנק, ממובילי ממובילי המחאה נגד חיסונים. "יש פה מיליוני אזרחים, הם מסכנים את עצמם והם לא הולכים להתחסן. למה? כי הם לא מאמינים למילה שיוצאת לממשלה שלהם מהפה".

הטיעון המרכזי של המתנגדים הוא לא עצם ההתנגדות לחיסון, אלא החשש לדמוקרטיה וממשלה שמסתירה סוד גדול. הממשלה הזאת הרוויחה ביושר את חוסר האמון המופרע שמשתולל בארץ. תוסיפו למדורה את הנטייה המובנית של רשתות חברתיות בהפצת תיאוריות קונספירציה וקיבלתם את הסערה המושלמת, אבל אסור לזלזל בפחד של מי שחושש להתחסן או לבטל אותו. הדרך היחידה להילחם בתופעה הזאת היא לספק מידע מהימן ומדויק ובמשימה הזאת, בינתיים, יש כאן כישלון חרוץ. הבעיה היא שכל יום שעובר עולה לנו כאן בחיים.