11 בשלב המכריע: כמה קרובות חברות התרופות למציאת חיסון לנגיף?

חברות התרופות הגדולות בעולם נמצאות בראש המרוץ לחיסון, כאשר 11 ניסויים כבר נמצאים בשלב השלישי. אולם, בכמה מקרים נרשמו תופעות לוואי לא רצויות. בינתיים - הביקוש לוויטמינים עולה

זמן צפייה: 02:40

המכון הביולוגי שבנס ציונה חשף אתמול (שלישי) את שמו של החיסון הישראלי, "ברי-לייף". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נשמע לאחרונה אופטימי באשר לסיכויים להגיע לחיסון - אז איפה עומדים המאמצים חובקי העולם בדרך לחיסון?

נכון להיום, 11 ניסויים כבר נמצאים בשלב השלישי והמכריע. בראש המרוץ - חברות התרופות הגדולות בעולם. "מודרנה" האמריקנית עושה ניסויים ב-30 אלף נסיינים. על פי מקצת ההיערכות, החברה יכולה להציג חיסון יעיל כבר בתחילת 2021.

"ביוטק" ו"פייזר" הודיעו על כוונתן להרחיב את הניסוי ל-43 אלף נבדקים, וקיבלו אישור לבצע ניסויים גם בקרב נערים בני 12 ומעלה, אך בניגוד לתחזיות, השבוע נמסר מטעמן של החברות כי הן לא יהיו מוכנות לקבלת "אישור חירום" לפני הבחירות בארצות הברית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

קפסולות ובדיקות למורים: ההמלצה לחידוש הלימודים עד כיתות ד'

גמזו: נחפש אפשרויות לקצר את שלבי היציאה מההגבלות

אדלשטיין: נציע בקבינט הקורונה להגדיל הקנסות על הפרת הנחיות

בדיקת קורונה במעבדה
בדיקת קורונה במעבדה | צילום: Shutterstock

חברת התרופות "ג'ונסון אנד ג'ונסון" עושה את הניסוי הנרחב ביותר בקרב כ-60 אלף נבדקים בעשר מדינות. אבל, בשבוע שעבר הודיעה החברה על הפסקת השלב השלישי בגלל מחלה לא מוסברת של אחד הנבדקים. מנגד, קבוצת אוקספורד הפסיקה את הניסויים לפני יותר מחודש אחרי ששני נבדקים פיתחו דלקת בעמוד השדרה.

ביפן כבר חודשו הניסויים, אך בארצות הברית ממתינים לתוצאות חקירת מינהל התרופות האמריקני. מי שלא מחכים לאף אחד הם הרוסים, החיסון "ספוטניק 5" כבר אושר על ידי הרשויות ברוסיה, אך איש אינו יודע מהי מידת אמינותו. על פי הדיווחים, הוא הציג תוצאות של פיתוח נוגדנים ותופעות לוואי קלות בלבד.

בסין, מולדת הנגיף, גם במקרה של פיתוח החיסון נוהגת במדיניות של הסתרה. החיסון של "Cansino" אושר לשימוש בצבא הסיני, ואילו החיסון של "סינפוארם", שמפותח גם הוא בבייג'ינג, החל את השלב השלישי בארגנטינה ובאיחוד האמירויות - שם ניתן אישור חירום לשימוש בקרב עובדי מערכת הבריאות. בקיצור, המנהיגים אופטימיים, חברות התרופות עושות ניסויים - אבל גם עכשיו ברור שחיסון יעיל, זול, מהיר וזמין - לא נראה בחודשים הקרובים. מה נשאר? לקחת ויטמינים, והביקוש עולה.