המרוץ לחיסון: האם הבשורה לנגיף תגיע ממעבדה בקריית שמונה?

מאז פרוץ המגפה, מכוני המחקר הטובים בעולם עובדים על מציאת חיסון. אלא שחוקרים ישראלים במכון שבצפון הארץ - מנסים למצוא פתרון כבר ארבע שנים. "אנחנו קרובים מאוד"

זמן צפייה: 11:35

עשרות מיליוני אנשים בעולם בסגר, טיסות מבוטלות, הבורסות קורסות, מגפה ללא תרופה. טובי מכוני המחקר מסביב לכדור שוקדים על מציאת פתרון, אלא שהבשורה, עלולה להגיע דווקא ממרגלות החרמון. במעבדה במימון העירייה בקריית שמונה כבר ארבע שנים שוקדים החוקרים על חיסון. הם מצאו חיסון שמתאים לבעלי חיים, ועכשיו, בעקבות התפרצות הנגיף בעולם, הם מנסים להתאים אותו גם לבני אדם - וטוענים שהם במרחק נגיעה מפיתרון.

ראש עיריית ק'"ש אביחי שטרן: "אני אגיד בזהירות המתבקשת, שאנחנו קרובים מאוד, או לפחות יותר קרובים מכל קבוצת מחקר אחרת, מהסיבה הפשוטה שיש לנו את היתרון שפה המחקר התחיל לפני ארבע שנים וחצי". לאביחי, יש סיבה להיות גאה. לחוקרים כאן, יש יתרון עצום על מי שהתחילו את העבודה רק עם התפרצות המגפה. קצב העבודה כאן הוכפל מאז פרוץ המגפה, עובדים סביב השעון. מתברר שהמבנה הגנטי של המוטציה שמשתוללת עכשיו ופוגעת בבני אדם דומה מאוד לנגיף שתוקף עופות, זה שכבר מצאו לו פה חיסון. פרופ' דן לבנון, מנהל מדעי, מיגל – מרכז מחקר ופיתוח, ציין: "אנחנו כמכון מחקר, יכולים בתוך שלושה חודשים להעמיד מוצר שיכול להיכנס לשלב הזה של הבדיקה בבני אדם".

מעבדת מחקר בקריית שמונה
מעבדת מחקר בקריית שמונה | צילום: חדשות 13

החיסון שיהיה בעוד שלושה חודשים, אם לא יהיו תקלות, יצטרך לעבור סדרה של ניסויים בבני אדם ובדיקות נוספות. זהו תהליך ארוך בדרך כלל שעוברת כל תרופה, אלא שעכשיו האנושות כולה ממתינה למוצר הזה. אומנם כמה מטרים מהעירייה עובדים על חיסון מהפכני וחדיש, אבל הוא לא יגיע בשנה הקרובה והקורונה כבר כאן. הפיתוח במעבדות בקריית שמונה מושך תשומת לב עולמית כי הכאוס והבלבול ששוררים בעולם ייעלמו כאשר יהיה חיסון למחלה. אבל חשוב לציין שההערכות האופטימיות הן שהחיסון יאושר לשימוש כנראה רק בחורף הבא. זה מהיר במושגי עולם הרפואה - ועדיין רחוק.

רוני נדבק בטיול באיטליה. שהה בבידוד, החלים ויצא השבוע. הרופאים אמרו לו שהוא מחוסן מהמחלה, לא יכול להידבק שוב או להדביק. "אנשים צריכים להבין את זה וזה באמת מסר חשוב. כשאתה בבידוד, מבודדים אותך מבחינה פיזית. מבחינה רפואית, אסור לך לבוא במגע עם אנשים. אבל אז גם חברתית מבודדים אותך - וזה הדבר הכי מסוכן שיכול להיות", סיפר. הוא חזר לעבודה, פגש שם את החברים שגם הם היו בבידוד כי שהו לידו בטרם נודע שהוא חולה. "פגעתי באנשים סביבי, שנכנסו לבידוד בגללי, למרות שלא הייתי אשם. עדיין המצפון שלי, הוא עובד. יש לי רגעים שאני מרגיש שבכל זאת הפרתי את האיזון של החיים של אנשים בצורה כזאת או אחרת".