מחקר: החיסון יעיל ב-90% במניעת הדבקה בזן הדלתא אצל בני נוער

לפי ממצאי מחקר של כללית ואוניברסיטת הרווארד שבחן כ-94 אלף מתבגרים, החיסון נגד הקורונה יעיל ב-93% במניעת מחלה עם תסמינים. עם זאת, המחקר לא סיפק אומדן להשפעת החיסון על מניעת מחלה קשה

חיסון נגד קורונה של פייזר וביונטק
חיסון נגד קורונה של פייזר וביונטק | צילום: רויטרס

מחקר ענק ומקיף שבוצע על ידי מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד על כ-94 אלף מתבגרים, מצא כי החיסון נגד הקורונה של חברת פייזר יעיל ב-90% במניעת הדבקה בזן הדלתא בקרב בני נוער, וכן יעיל ב-93% במניעת מחלה עם תסמינים. לצד זאת, המחקר לא סיפק אומדן מדויק להשפעת החיסון על עצמת ההפחתה במקרי תחלואה קשה, עקב הנדירות היחסית של מחלה קשה בקרב קבוצת גילים זו.

החוקרים שביצעו את המחקר סקרו נתונים של 94,354 מתבגרים מחוסנים בגילאי 12 עד 18, שהותאמו לקבוצת ביקורת של 94,354 מתבגרים לא מחוסנים עם נתונים זהים מבחינת דמוגרפיה, גיאוגרפיה ובעלי רקע קליני הקשור בסיכון להידבקות בקורונה. שיטת המחקר כללה התאמה מפורטת של מאפיינים אישיים וקליניים בין הקבוצות ומאפשרת להתגבר על הטיות פוטנציאליות.

חיסון נגד קורונה לבני נוער
חיסון נגד קורונה לבני נוער | צילום: חדשות 13

לדברי פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית: "עם פרוץ הגל הרביעי עקב זן דלתא, עלתה השאלה האם החיסון הנהוג בישראל מספק הגנה מספקת גם כנגד הדבקה בזן זה, כפי שהגן מפני זן אלפא לאחר מבצע החיסון בינואר. מכיוון שמרבית המתבגרים חוסנו לראשונה במהלך גל זה, הערכת יעילות החיסון בהם יכולה לספק תשובה לשאלה. תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי החיסון יעיל ביותר בהפחתת הדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית שבוע לאחר קבלת שתי מנות. תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה כנגד זן דלתא דומה מאד לזו שנצפתה במבוגרים צעירים כנגד זן אלפא לפני שישה חודשים. מסקנות אלה מספקות מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם המתבגרים".

פרופ' בן רייס, מנהל ה-Predictive Medicine Group בבית החולים לילדים של בוסטון ובית הספר לרפואה של הרווארד, אמר בתגובה: "תוצאות מחקר תצפיתי זה, המשלימות את המחקר הקליני שערכה חברת פייזר, מספקות הוכחות מדעיות מבוססות באשר ליעילות החיסון במניעת הדבקה ומחלה קשה גם בקרב בני נוער וגם באשר ליעילות החיסון נגד זן הדלתא, שהוא הזן הדומיננטי כרגע בישראל וברחבי העולם."