ללא הקלות או הגבלות: המסקנות בתום קבינט הקורונה

ברקע כינוס קבינט הקורונה ותחילת מבצע החיסונים בילדים, צוות המומחים הזהיר כי ייתכן וישנה דעיכה ביעילות של הבוסטר וכי העלייה במקדם ההדבקה אינה מקרית והיא מעידה כי התחלואה בארץ מתרחבת

זמן צפייה: 04:57

ברקע התכנסות קבינט הקורונה הערב (שלישי) לראשונה מזה חודשיים וברקע תחילת מבצע ההתחסנות בקרב ילדים, מומחים מטעם האוניברסיטה העברית הזהירו הערב כי ישנם סימנים מובהקים לגל תחלואה חדש בישראל.

בהמשך לכך, בתום ישיבת הקבינט הוחלט על הצעדים הבאים: המשך מבצע ההסברה הארצי במטרה להגדיל את היקפי ההתחסנות, מבצע אנטיגן נוסף במערכת החינוך לאחר חופשת החנוכה והארכת התקנות המיישמות את מתווה התו הירוק ומגבלות התפוסה בחללים סגורים בשבועיים נוספים. כמו כן הוחלט כי בשלב זה יימשך המצב הקיים ולא צפויות הקלות או החמרות בהנחיות הקורונה.

בדיקת קורונה בישראל
בדיקת קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, קבינט המומחים בראשותו של פרופ' רן בליצר, הזהיר את חברי קבינט הקורונה מפני האפשרות של דעיכת הבוסטר. כמו כן, המומחים הסכימו ביניהם כי העלייה במקדם ההדבקה היא לא טעות סטטיסטית, אלא מגמה שנמשכת מספר שבועות, כאשר מספרו עומד כעת על 1.08, כאשר המשמעות היא שהמגיפה בישראל מתרחבת.

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט, שכעת עוסק בעיקר בנושא חיסון הילדים, מעדיף לנקוט בגישת ההסברה הרכה, כלומר יותר שקיפות והסרת הספקות בקרב הורים. לצד זאת, המומחים אמרו הערב לבנט כי במטרה לבלום את גל התחלואה יש לתת יותר מנות בוסטר ולחסן יותר אנשים בקבוצות גיל בהן רמת ההתחסנות נמוכה. עוד הזהירו חברי הקבינט כי אם זה לא יבוצע - אז סבירות גבוהה שיהיה צורך בהטלת מגבלות, אחרת לא יהיה כלי אחר שיבלום את התחלואה.

"העלייה במקדם ההדבקה אמיתית ונובעת מעלייה בשכבות הגיל עד גיל 40, כשרוב הנדבקים החדשים לא מחוסנים ומהם במיוחד ילדים", נמסר מטעם חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. עוד הוסיפו לומר: "ניכרת עליה בהדבקה בקרב בני נוער מחוסנים המחזקת את הצורך במתן מנת בוסטר וחיסון ילדים".

במהלך הדיון בקבינט הקורונה, התייחס ראש הממשלה לתופעות הלוואי ממתן החיסון לילדים: "בעניין דלקת בלב - זה הרבה יותר שכיח בקרב ילדים חוליי קורונה לעומת ילדים מחוסני קורונה. אני מבקש שכל אחד ייתן דוגמה אישית", פנה בנט לשרים.

Whatsapp Image 2021 11 23 At 1
ראש הממשלה בנט עם בנו דוד בעת קבלת החיסון | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע, חבר נוסף בקבינט הקורונה, אמר במהלך הדיון כי "מתחילת נובמבר אנחנו במגמה של דעיכה בחיסוניות. הדעיכה הזו הולכת להמשך אלא אם נתערב ונמשיך לחסן.
לפי החישוב שלי, אם אנחנו מדברים על כמיליון ילדים, גם אם נחסן שליש מהם - זה יוריד את מקדם ההדבקה בצורה מאד משמעותית". עוד הוסיף לומר הפרופ': "יש לנו 1.1 מיליון אנשים שזכאים לבוסטר וצריך להגיע אליהם".

בסוף הדיון, התייחס בנט לציטוטים בתקשורת לפיהם נמתחה ביקורת על השרה יפעת שאשא-ביטון ודחה אותם: "הדברים לא נאמרו. זה נכון שחלק מהמומחים אמרו שצריך לעשות זום אין על מערכת החינוך, שזה לגיטימי".

יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון | צילום: לע''מ