מורים מחוסנים ילמדו פרונטלית: תוכנית המומחים ליציאה מהסגר

קבינט המומחים הציג חלופות אפשריות להמשך המאבק בנגיף, אך הביע חשש משילוב ביניהן. לפי מודל "ההכלה", תחילה ישובו לפעילות כיתות א'-ב' ביישובים ירוקים ופעילות מסחר "אחד על אחד"

זמן צפייה: 03:17

קבינט המומחים של ממונה הקורונה הציג היום (רביעי) את שלוש החלופות האסטרטגיות שעליהן הדרג המדיני צריך להחליט כחלק מהמשך המאבק בנגיף. הראשונה היא "ספיגה" - פתיחת המשק בהיקף מוגדר מראש והשלמה עם התחלואה והתמותה. השנייה היא "הכלה" - פתיחה הדרגתית בכדי להימנע ממקדם ההדבקה לחצות את הרף המוגדר, והשלישית היא "מיגור" - חתירה אגרסיבית לאפס נדבקים בישראל.

קבינט המומחים הביע חשש כבד ממצב שבו יוחלט על מודל אחד, ובפועל תהיה זליגה מעשית למודל אחר. כמו כן, המומחים הבהירו כי המשך מבצע החיסון, גם אם יושג היעד של 90% לא צפוי למנוע לבדו חציית הסף של ספיקת בתי החולים כל עוד שיעורי ההדבקה היומית מוסיפים להיות גבוהים. יש גם להכין תוכנית ברורה להתמודדות עם זיהוי זן מדבק יותר או אלים יותר ובעל עמידות חלקית לחיסון בישראל.

תלמידים בבית ספר ברחובות עוטים מסכה | צילום: רויטרס

על פי התוכנית שהציגו, בשלב א' של מודל ההכלה יבוטלו מגבלות התנועה, אך עדיין יומלץ לציבור להימנע לבקר בבתי אחרים וממפגשים עם משפחות. עם זאת, האיסור על התקהלות מעל חמישה אנשים בחלל סגור יישאר. עוד הודגש כי יש להשתמש בהסברה אינטנסיבית כי החיסון חיוני ומגן ממחקה קשה והדבקה, אך אינו מונע אותה לחלוטין. לכן, יש עדיין להיזהר.

כמו כן, על פי מתווה זה, עובדי חינוך מחוסנים או שהחלימו ילמדו פרונטלית, ועובד חינוך שלא התחסן - ילמד בזום. בנוסף, כיתות א'-ב' ייפתחו רק ביישובים ירוקים וצהובים, ובכיתות י"א-י"ב יתאפשרו לימודים רק לאחר תקופה מסוימת ואך ורק לתלמידים שהתחסנו. הערים שהוגדרו אדומות: ירושלים, שדרות, נתיבות, לוד, צפת, זכרון יעקב, קריית אתא ואור יהודה. הערים שהוגדרו כתומות: תל אביב, אשקלון, אילת, פתח תקווה, ראשון לציון, נתניה, קריית שמונה והוד השרון.

בתחומי המסחר והשירותים תתאפשר פעילות "אחד על אחד", פעילויות ללא קבלת קהל ואיסוף עצמי ממסעדות. מעבר לכך, המומחים המליצו כי בפעימה הראשונה לא ייפתחו חנויות הרחוב והקניונים. המומחים המליצו כי בפעימה השנייה תותר פעילות תרבות ודת באוויר הפתוח, גם ליותר מ-20 משתתפים, כאשר כולם מחוסנים, מחלימים או בעלי בדיקה שלילית ב-48 השעות שלפני כן. בחלל סגור תותר פעילות לבעלי תו ירוק תוך הגבלת התקהלות.