נתוני התחלואה אז והיום: האם מוקדם מדי לצאת מהסגר השלישי?

שבוע לפני היציאה מהסגר הראשון אובחנו בישראל 400 נדבקים ביממה, כשכיום מאובחנים כ-7,000. עם כניסתן של המוטציות, ולמרות החיסונים - האם פתיחת המשק בשבוע הבא תוביל לגל רביעי?

זמן צפייה: 02:27

לקראת סיומו של הסגר השלישי שיחול ביום ראשון הקרוב, אלא אם יחולו שינויים, ולקראת תחילתן של ההקלות על המשק, עולה תמונה ברורה לפיה מספר המאומתים, הקורבנות והחולים הקשים גבוה יותר משהיה באותה נקודת זמן בסגר הראשון והשני בחודש מארס וספטמבר אשתקד. לכן, אם המשק ייפתח לנוכח נתוני החולים כפי שהם כיום, כאמור גבוהים יותר מבעבר, קיים סיכון שנידרדר לגל רביעי של קורונה.

לפי מדד המאומתים, שבוע לפני תכנית היציאה מהסגר הראשון, אובחנו בישראל פחות מ-400 בני אדם מדי יום. באותו שלב בסגר השני, מספר הנדבקים היומי התקרב ל-3,600 ביממה, ואילו לקראת היציאה מהסגר השלישי - ממוצע המאומתים היומי מסתכם בקרוב ל-6,800 חולים. חשוב לציין כי מספר המאומתים הגבוה כעת הוא לא תוצאה של ביצוע בדיקות רבות יותר, כי שיעור הנדבקים היומי, שעומד כיום על כמעט 10 אחוזים, גבוה יותר משלב דומה בשני הסגרים שלפניו.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

המוטציה הבריטית בקרב ילדים: 75 אלף – לעומת 58 אלף בגל הראשון

המשותפת התפרקה, רע"מ תרוץ בנפרד: "עבאס בחר את הצד של ביבי"

מבצע החיסונים מתרחב: החל ממחר – חיסונים מגיל 35 ומעלה

אנשים ברחוב בזמן הקורונה
אנשים ברחוב בזמן הקורונה | צילום: רויטרס

כמו כן, לקראת פתיחת המשק שבוצעה בסגרים הקודמים, מספרם של החולים הקשים עמד על 177 בסגר הראשון, לאחר מכן זינק ל-810 בסגר השני, ואילו כעת מספרם עומד על 1,179 מטופלים שנמצאים במצב קשה, וזאת עוד לפני שהמשק חזר לפעילות, דבר שיוביל בהכרח לעלייה בתחלואה. למעשה, מספר החולים הקשים עקף את כל התחזיות בסבב הנוכחי, כאשר ב-9 בינואר נחצה לראשונה רף של 1,000 כאלו, ומאז מספר החולים הקשים עדיין לא ירד מתחתיו.

זאת ועוד, גם ממצוע המתים היומי בגל הקורונה הנוכחי גבוה יותר לעומת הסבבים קודמים, כאשר שבוע לסיום הסגר הראשון, מספר המתים עמד על פחות משמונה נפטרים. ואילו היום, לקראת סיום הסגר השלישי, מספר הקורבנות זינק ל-52, כלומר תמותה של פי שישה וחצי בהשוואה לנקודה זו בחודש אפריל 2020.

עם זאת, ההשוואה של הסגר הנוכחי לקודמיו לא כוללת את השינויים המאפיינים את התקופה הנוכחית, כגון המוטציה הבריטית וזו הדרום אפריקאית המהוות חידוש מהסגר, שהפכו את הנגיף למדבק וקטלני יותר. בנוסף, ההפרות הרבות של ההנחיות, שהובילו להטלת ספק ביעילותו הכללית של הסגר. הפרמטר האחרון, ההתחסנות הרחבה של האוכלוסייה, במסגרתה התחסנו נכון להיות למעלה משני מיליון ו-700 אלף ישראלים, וזאת לעומת אפס מוחלט ביציאה מהסגרים הקודמים.