התפשטות מוטציות והירידה בקצב החיסונים: הסיכונים ביציאה מהסגר

למרות התחושה שעוד כמה ימי הגבלות לא יועילו להורדת מדדי התחלואה, חמש בעיות עיקריות עולות כשבוחנים את יישום ההקלות, ביניהן העומס במחלקות הקורונה, מקדם ההדבקה במגזר הכללי והמשך ההפרות

זמן צפייה: 02:12

הקרב על הסגר: יש פיתוי גדול לצאת מהסגר מיד - בעיקר בגלל התחושה שעוד כמה ימים בבית לא יורידו באמת את נתוני התחלואה. אז למה בעצם לא לפתוח את המשק כאן ועכשיו? יש לכך כמה סיבות. הבעיה הראשונה היא המוטציות של נגיף הקורונה. לפי משרד הבריאות, בין 80% ל-90% ממקרי ההדבקה החדשים בישראל, משויכים לווריאנט הבריטי שמתפשט במהירות ואולי גם קטלני יותר מהנגיף המקורי.

כאן עולה השאלה - מה לגבי החיסונים? זו כבר הבעיה השנייה - בימים האחרונים נרשמת ירידה ברורה בקצב ההתחסנות - ודאי לעומת השיא של 172 אלף מנות ביום בתחילת מבצע החיסונים. כפי שהתריע אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו 23% מבני ה-50 ומעלה, קבוצת הסיכון, עדיין לא התחסנו אפילו פעם אחת.

מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר
מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר | צילום: רויטרס

הבעיה השלישית היא העלייה במקדם ההדבקה - אחרי שה-R כבר ירד לשפל של חודשים ארוכים, הוא עלה בחזרה כמעט ל-1 - לא במגזר זה או אחר, אלא בציבור כולו. כלומר, המגפה כבר לא בדעיכה, אלא מתפשטת באותו קצב.

המכשול הרביעי הוא העומס במחלקות הקורונה. כרגע מאושפזים שם כ-1,100 חולים במצב קשה נוסף על כ-250 במצב בינוני - הרבה מעבר לאותם מדדים במועד היציאה מהסגר השני. לכך מצטרפת הבעיה החמישית -תחלואה של צעירים. מתחילת השנה נרשם זינוק של פי שלושה וחצי במספר החולים עד גיל 40 שמטופלים במצב קשה או קריטי.

לבסוף, האתגר האחרון כבר לא קשור למגפה, אלא לעייפות הציבור. לפי נתונים של גוגל, הנסיעות למקומות העבודה ירדו בסגר הזה רק ב-40%, - לעומת כ80% בגל הראשון, וזה עוד לפני שמדברים על ריבוי ההפרות במגזר החרדי. עדיין, מדוע שסגר שלא הצליח כמעט חודש, יתחיל פתאום לעבוד בזכות עוד ארכה קצרה? מה נעשה הפעם אחרת, ואיך נפתח אחר כך את המשק? אלה השאלות הקשות שעליהן יצטרכו השרים להשיב בישיבת הממשלה.