הגדלת שיעור העובדים ופתיחת עסקים: שורת ההקלות שתיכנס לתוקף

רה"מ פירט את הצעדים שנקבעו, בהם הרחבת התחב"צ והחזרת הלימודים בחינוך המיוחד תחת מגבלות. עוד הזהיר: "אם תהיה התפרצות - נלך אחורה" • בר סימן טוב: "הקפדה על הכללים הרבה יותר חשובה כעת"

זמן צפייה: 27:13

מגפת הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שבת) בהצהרה מלשכתו בירושלים לצעדים שיינקטו להקלה על ההסגר. נתניהו ציין כי החל ממחר יחל שחרור במרחב האישי והכלכלי שיכלול תשעה צעדים עיקריים. "התוצאות הטובות שלנו מאפשרות לנו היום להתחיל לעשות צעדים בכיוון ההפוך. אם נראה בתוך שבועיים שהמגמה השיפור נמשכת – נוסיף הקלות. אם תהיה התפרצות נוספת ניאלץ לחזור אחורה", ציין רה"מ כלל ההקלות יובאו עוד הלילה לאישור הממשלה.

כל ההקלות:

הצעד הראשון הוא העלאת שיעור העובדים במקומות העבודה מממוצע של 15% לממוצע של 30%. הצעד השני הוא לאפשר לתעשייה, להיי-טק ולשירותים, להיפתח עוד יותר בכפוף לעמידתם ב"תו הסגול". התו הסגול הוא נוהל מפורט שמסדיר את מספר העובדים במקום העבודה ומפרט צעדים חיוניים נוספים לצמצום סיכון ההדבקה.

הצעד השלישי, כדי להקל על בעלי העסקים, הם לא יצטרכו לקבל היתר הרחבת פעילות מראש מהרשויות, הם יצהירו שהם עומדים ב"תו הסגול" ויחול על כך פיקוח הדוק. הצעד הרביעי הוא התרת פתיחה של חנויות לפי ענפים מסויימים – חשמל, כלי בית, אופטיקה, מכבסות, ועוד. מדובר כרגע בחנויות במרחב הציבורי הפתוח ברחובות הערים ולא בקניונים ובשווקים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשד לרצח: אדם נורה למוות במלון בתל אביב; שני חשודים נעצרו

טראמפ נגד המושלים: "בחלק מהמדינות המגבלות קשוחות מדי"

בידוד בצל עצי הקוקוס: המשפחות שנתקעו בחצי השני של העולם

נתניהו בהצהרה על הצעדים להקלת ההסגר
נתניהו בהצהרה על הצעדים להקלת ההסגר | צילום: חדשות 13

הצעד החמישי הוא הנחייה למשרדי הממשלה לתת עדיפות למשרדים ממשלתיים שמשרתים את הסקטור הפרטי ואת הפעילות העסקית במשק. "העצמאים, העסקים הקטנים, העסקים בכלל - הם נשמת אפה של הכלכלה והם ראויים לכל עזרה", ציין רה"מ. הצעד השישי הוא החזרה לפעילות גם של החינוך המיוחד בקבוצות של עד שלושה ילדים וגם של משפחתונים עד שלוש משפחות עם מטפל קבוע.

הצעד השביעי הוא התאמת התחבורה הציבורית להגדלת היקף הפעילות של המשק, תוך הקפדה על ריחוק חברתי ועל לבישת מסכות. הצעד השמיני הוא התרת פעילות ספורטיבית בזוגות קבועים, והצעד התשיעי הוא איפשור תפילות בחוץ של עד עשרה אנשים, כלומר מניין, תוך שמירה של שני מטרים בין המתפללים ולבישת מסכות.

משה בר סימן טוב, בר סימן טוב, משרד הבריאות, מנכל משרד הבריאות, מנכ''ל משרד הבריאות
מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב

אחרי רה"מ, דיברו גם מנכ"ל משרד האוצר משה בר סימן טוב ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. בר סימן טוב ציין כי "אנחנו יכולים להקל כי בישראל היה שילוב טוב של קבלת החלטות נכונות ובזמן והייתה הקשבה של הציבור הישראלי להנחיות משרד הבריאות. ההקפדה על הכללים הופכת להיות יותר חשובה עכשיו, כי אנחנו מגבירים את החיכוך". עוד הפציר בר סימן טוב: "בני 67 ומעלה - אל תגיעו לעבודה, תמתינו לפאזה הבאה שבה נוכל לשחרר יותר  ".

באב"ד הוסיף כי "חשוב לציין שלא מדובר באסטרטגיית יציאה, לא חוזרים לשגרה, חוזרים לעבודה בנוכחות הקורונה". באב"ד הרחיב גם בנוגע ךמשמעות התו הסגול ואמר כי "יצטרכו לבדוק את מדידת החום, לבדוק כמות אנשים לפי גודל החדר ולא יותר משמונה אנשים, האנשים שיעבדו באותן משמרות קבועות, צריך להיות רישום ותיעוד, של מי שוהה, זמן שההייה והצהרות רפואיות".

כמו כן, הוא פירט ואמר כי החנויות שיחזרו לפעילות הן רהיטים, כלי בית ומוצרי חשמל, אלקטרוניקה ותקשורת, ציוד תחזוקה לבית, ספרים, ספורט ובידור, מכבסות ומתפרות. בשלב הזה לא יוחזרו לפעילות חנויות ההלבשה, ההנעלה והצעצועים, מאחר שמקדם ההדבקה שם יותר גבוה, כך לפי באב"ד.

שוטרי מג''ב באחת מהכניסות לשכונות החסומות בירושלים
שוטרי מג''ב באחת מהכניסות לשכונות החסומות בירושלים | צילום: רויטרס

מטיוטת התקנות עולה כי גם איסוף עצמי מחנויות מזון לא יותר. חנויות שיאושרו לפתיחה יהיו בשטח של עד 400 מ"ר, וכאלו שלא ממוקמות במרכזים מסחריים או קניונים. הן יפתחו תחת מגבלות בריאותיות תוך שימוש במוצרי היגיינה.

עוד עולה כי תבוצע בדיקת חום בכניסה למקומות העבודה, בעבודה משרדית - בחדר בגודל עד 20 מטרים יהיו שני עובדים, או יותר רק אם יש מחיצות ביניהם. בחדר גדול יותר - עד חמישה עובדים. ניתן לקיים פגישה מקצועית של עד שמונה עובדים. אכילה או שתייה ייעשו ככל הניתן בחדר קבוע של העובד, והמעסיק יאפשר ככל הניתן לעבוד מחוץ למקום העבודה.

המעסיק ינהל רישום ממוחשב של שמות לקוחות וספקים ששוהים במקום גם לגבי מי שכניסתו לא אושרה כי במדידת החום נמדד יותר מ-38. אותם עובדים ישובצו יחד בהסעות למקום העבודה.

גורם באוצר הזהיר: "הכדור עובר לציבור, אם לא ישמרו על הכללים - ניאלץ לחזור לסגר מלא". האיום של משרד הבריאות על מפירי ההנחיות החדשות: סגירת העסק במקרה של אי ציות להוראות.

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בעקבות הכעס של השרים על כך שההנחיות לציבור פורסמו לפני שאושרו בממשלה, משרד הבריאות פרסם הבהרה, לפיה "משרד הבריאות מדגיש כי ההנחיות לציבור יפורסמו במלואן בפירוט מלא, לאחר הדיון בממשלה".