צמצום התחב"צ והגבלת התנועה ברחוב: ההנחיות החדשות נכנסו לתוקף

כחלק מההנחיות, התבקשו בני ה-60 ומעלה להישאר בבתיהם. שירותי התחב"צ צומצמו ל-25%. הרכבת הושבתה. הרבנים הראשיים: לא לקיים מניינים בבית כנסת - להתפלל בריחוק בשטח פתוח • כל ההגבלות

זמן צפייה: 05:57

מגפת הקורונה: ההחמרות החדשות על אזרחי ישראל נכנסו לתוקף אחר הצהריים (רביעי) בשעה 17:00. התקנות כוללות צמצום נוסף של היציאה למרחב הציבורי, הטלת אחריות על מעסיקים, סגירות חנויות שאינן חיוניות והטלת הגבלות על תחבורה ציבורית. אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה הונחתה להישאר בביתה.

על פי תקנות החירום החדשות לא ניתן  לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי, אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות: הגעה למקום עבודה, יציאה לצורך טיפול במסגרות רווחה, הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים או קבלת שירות רפואי. הליך משפטי, הפגנה, והגעה לכנסת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"מלחמת עולם בנושא הספורט": הוויכוחים בישיבת הממשלה הלילית

אדלשטיין הודיע ליועמ"ש הכנסת: לא אקיים את פסיקת בג"ץ

5 מתים מקורונה בישראל; מניין החולים עלה ל-2,030

ההנחיות החדשות של משרד הבריאות לתאריך 25/3/20
ההנחיות החדשות של משרד הבריאות לתאריך 25/3/20 | צילום: משרד הבריאות

כמו כן, מתאפשרת יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום מגוריהם. שירותי התחבורה הציבורית צומצמו לכדי 25% מהקיים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי מוניות מתאפשרים רק עם נוסע אחד או עם מלווה נוסף לצורך רפואי, כשהנוסעים יושבים במושב האחורי כשחלונות הרכב פתוחים. בנסיעה חיונית ברכב פרטי יהיו עד שני נוסעים. יש לציין כי מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות.

נוסף על כך נקבע כי על המעסיק מוטלת החובה למדוד חום בכניסה למקום העבודה. לא תותר כניסת אדם עם חום גוף העולה על 38 מעלות. הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

לצד זאת, יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון, עיתונים וכן שירותים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי חשמל, מוצרי ושירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים. בשירות משלוחים למקום מגורים, המשלוח יונח מחוץ לפתח בית המגורים.

עסקים למכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל ובשירות משלוחים בלבד, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, יפעלו בכפוף לשמירה על מרחק של שני מטרים בין אנשים, ומניעת צפיפות של אנשים, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

איש צוות רפואה
איש צוות רפואה בישראל | צילום: רויטרס

כמו כך פורסם כי הוקם מרכז שליטה ארצי לאומי לבדיקות הקורונה. המרכז הוא חלק מההיערכות מחדש וקשור לחמ"ל שפועל מתל השומר, שעוסק גם ברכש. בניגוד לדחייה המוקדמת, כעת המרכז מגייס את מעבדות המחקר והאוניברסיטאות. הוקלו התנאים לעבודה במעבדות הבדיקה, והם מגייסים דוקטורנטים למשימה.

בתוך כך, הרבנים הראשיים לישראל דוד לאו ויצחק יוסף קראו לציבור החל מהיום ועד להודעה חדשה לא לקיים מניינים בבתי הכנסת. לדבריהם, ניתן לקיים תפילה על פי הנחיות משרד הבריאות - בשטח פתוח ובריחוק של שני מטרים, כאשר המניין אינו עולה על עשרה משתתפים, אם לא קיימת אפשרות כזאת, יתפלל כל אחד ואחד בביתו.

"על הציבור להקפיד על ההנחיות שניתנו על ידי משרד הבריאות, לא רק בנוגע לבתי הכנסת, אלא גם בשאר הנושאים", נכתב בהודעת הרבנים. "כמו כן, מי שהוא בחשש סיכון כלשהו אסור לו לצאת מביתו גם לצורך תפילה בציבור".

קורונה בכותל המערבי
קורונה בכותל המערבי | צילום: רויטרס