שבים ממדינות באירופה ייכנסו לבידוד; כנסים המוניים ייאסרו

רה"מ הודיע כי החוזרים מגרמניה, צרפת, שווייץ ואוסטריה יצטרכו להיכנס לבידוד של 14 יום, וכבר ביום שישי תיאסר הכניסה על נוסעים שאינם אזרחי ישראל. ליצמן: לא נאשר כנסים של 5,000 איש

זמן צפייה: 03:31

נגיף הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (רביעי) במסיבת עיתונאים במשרד הבריאות כי גם החוזרים מגרמניה, צרפת, שווייץ ואוסטריה צריכים להיכנס לבידוד ל-14 יום, ואף המליץ להימנע מלחיצות ידיים, בעקבות החשש מהתפשטות הווירוס, וכבר מיום שישי מי שאינו אזרח ישראלי לא יורשה להיכנס לישראל, אלא אם יוכיחו שכבר שהו בבידוד בית. שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי כנסים של 5,000 איש ומעלה לא יאושרו להתקיים.

תיירים מהמדינות אלו הנמצאים כאן מונחים לצאת מישראל בהדרגה. עד יום שישי בשעה 8:00 בבוקר יצמצמו חברות התעופה את הגעת זרים. מי שיגיע לא יסורב ויקבל הנחיות זהות לתיירים שנמצאים כאן. ישראלים וזרים המגיעים בטיסות קונקשיין ממדינות אלו אינם מוגבלים.

"אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית, ייתכן שהיא מהמסוכנות ביותר במאה השנים האחרונות. ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר מבין מדינות אירופה", אמר נתניהו. "נקטנו במדיניות של בידוד ובדיקות נרחבות שמדינות רבות לא עשו כך. אנחנו במצב של שליטה, בעקבות הצעדים שאנחנו נוקטים וגם בזכות אזרחי ישראל שמאוד ממושמעים". בכירים ישראלים מסרו כי נתניהו צפוי לשוחח ביממה הקרובה עם מנהיגי צרפת, גרמניה ומדינות נוספות, על כוונת ישראל למנוע כניסה מאזרחיהם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשל הידבקות התלמיד: כל 1,150 תלמידי בי"ס בשפלה ייכנסו לבידוד

בהלת הקורונה: סעודיה אוסרת עלייה למכה; איטליה סגרה את בתיה"ס

נדבק בקורונה היה בבלומפילד בדרבי: כ-70 אוהדים יחויבו בבידוד

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part ' autoplay='0' credit='' desc='שר הבריאות יעקב ליצמן' kid='1_6knwl21g' duration='134'']

בין הצעדים החדשים, נציב שירות המדינה אסר על נסיעת עובדי מדינה לחו"ל, כדי למנוע מצב שבעת הצורך המערכת תוכל לתפקד כראוי. "אנחנו נעשה הכול כשהאירוע הזה יגמר יום אחד - יגידו שישראל היא בין המדינות שהתמודדו איתו הכי טוב", אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

לפי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות ישנו איסור גורף לקיום כנסים בין-לאומיים בישראל, תיירים ששהו באיראן, עיראק, סוריה, לבנון ב-14 הימים האחרונים לא יורשו. בנוסף, המשרד המליץ לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו"ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.

בעקבות הנחיות משרד הבריאות, נסיעת הרמטכ"ל אביב כוכבי לארצות הברית שתוכננה להתקיים בשבוע הבא תדחה למועד אחר.

שגרירות צרפת בישראל מסרה בתגובה להנחיות החדשות: "אנחנו סבורים שההנחיות הזמניות האלה לא יפגעו בקשר החזק והידידותי שבין מדינת ישראל לרפובליקה הצרפתית". שגרירת גרמניה בישראל סוזאנה ואסום-ריינר, אמרה כי "רשמנו לפנינו את החלטת הרשויות בישראל למנוע כניסת מגרמניה לישראל לאור התפשטות וירוס הקורונה. לאור הקשרים ההדוקים בין ישראל לגרמניה עולל משלחות רבות אנו מקווים כי הצעדים של ממשלת ישראל יהיו זמניים בלבד".

גורמים במשרד האוצר אמרו לאחר מסיבת העיתונאים במשרד הבריאות כי המשרד לא הכין תרחיש כלכלי להשבתה נרחבת של המשק. על כן, בימים הקרובים, בהתאם להערכת המצב של משרד הבריאות - יורחב מגוון התרחישים וייערכו גם למצבי קיצון. עד כה המדינה הוציאה כבר כמה מאות מיליוני שקלים על ההיערכות והטיפול בנגיף בישראל.

אחד החדרים בבידוד בבית החולים שיבא בעקבות וירוס הקורונה
אחד החדרים בבידוד בבית החולים שיבא בעקבות וירוס הקורונה | צילום: רויטרס

בעקבות הודעת משרד הבריאות מעיריית ירושלים הודיעה כי היא בוחנת את ההנחיות החדשות ביסודיות, ותפרסם את ההשלכות על קיום המרתון בעיר בהמשך. כמו כן, נדחו ההופעות של ישי ריבו ונתן גושן מחר ומחרתיים, שהיו אמורות להתקיים בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב.

נוסף על כך, משרד הבריאות הודיע כי חולה מספר 14 מגני תקווה הינה מורה בבית הספר אביגדור ורשה בקרית אונו. על פי הודעת המשרד, החולה ביקרה בחנות "הפיראט האדום" באור יהודה בתאריך 25.2, שם היא שהתה יותר מחצי שעה. אלו המקומות שבהן נכחה באותו היום: בית הספר שבו היא לימדה בשעות 7:00-13:00, אולם ספורט ליד הספריה העירונית בגני תקווה בין השעות 17:15-18:00, בחתונה ב"הרמוניה בגן"  (האולם מימין לכניסה) בצומת כנות בין השעות 19:30-22:30.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה | צילום: חדשות 13

יום לאחר מכן היא שהתה בקניון קרית אונו בין השעות 18:00-20:30 בחנויות: נעלי TOGO, רנואר נשים, פוקס נשים, פוקס קידס ושופרסל. בהמשך באוטובוס קו 55 של חברת קווים מהתחנה בקניון קרית אונו עד לתחנה בגני תקווה - ארבע תחנות בסך הכל בין השעות 20:30-20:45. בתאריך 28.2 החולה שהתה בבית הספר אביגדור ורשה בקרית אונו בשעות 7:30-12:00.

בתוך כך, הרב הראשי לישראל, דוד לאו, קרא להפסיק לנשק מזוזות מהחשש להתפשטות המחלה. לדבריו, "בימים אלו, אנו עדים להתפשטות מחלה קשה, אין ספק שאין לנשק מזוזות ואין לגעת בהם כלל. די בכך שאדם יחשוב עת כניסתו ויציאתו שאכן הדברים שנכתבים במזוזה, וזה ילווה אותו בהמשך דרכו".

נוסעים מנתב''ג עוטים מסכות נגד קורונה
נוסעים מנתב''ג עוטים מסכות נגד קורונה | צילום: רויטרס

במקביל, שירות בתי הסוהר ממשיך בהיערכות למניעת מקרה הידבקות בנגיף הקורונה בתוך מתקני הכליאה. בהודעתם נמסר כי בשבועות האחרונים התקיימו ימי הסברה לסגל הרפואי של שב"ס ובוצעו הדרכות ותרגולות לסגל ביחידות להתמודדות במצב של חשיפת אוכלוסיית בתי הסוהר לנגיף. בנוסף, הנחיות בנוגע למניעת הידבקות והדבקה מועברות לאוכלוסיית האסירים, לאנשי הסגל, האזרחים והמבקרים במתקני הכליאה. כמו כן, שב"ס נערך עם ציוד מיגון לצד ציוד לחיטוי של תאים ואגפים ונערך לרכש מאסיבי של ציוד מיגון נוסף.

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות את ההנחיות לאוהדים ששהו ביציע 8 באצטדיון בלומפילד, שבו היה הנער שחלה בקורונה, וצמצם משמעותית את מספר החייבים בבידוד ביתי. אוהדים שישבו במשחק הדרבי בשבוע שעבר בשער 7-8, גוש 425 בשורות 43-49 כולל, בכיסאות 169-179 כולל, יחויבו בבידוד ביתי.