נתניהו: נקציב 10 מיליארד ש"ח כדי לייצב את המשק מנזקי הנגיף

ראש הממשלה התייחס להשפעה הכלכלית של וירוס הקורונה על העסקים בישראל והציג יחד עם כחלון תוכנית שמטרתה לאפשר תפקוד רציף של המשק. "נקציב מיליארד ש"ח כדי להגדיל את מלאי התרופות"

זמן צפייה: 00:54

נגיף הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (רביעי) לנזקים הכלכליים שנגרמים בעקבות התפשטות וירוס הקורונה במסיבת עיתונאים מיוחדת, בה דיברו גם שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן, מנכ״ל האוצר שי באב"ד ונגיד בנק ישראל נגיד פרופ׳ אמיר ירון. בדבריו אמר נתניהו כי "מטרת התוכנית שלנו היא לאפשר תפקוד רציף של המשק. נעשה זאת באמצעות חבילה מיידית של 10 מיליארד שקלים במטרה לייצב את המשק. ככל שנידרש ניתן סיוע נוסף".

רה"מ ציין כי "אנחנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחות והשינויים הכלכליים. לקורונה יש השפעה כלכלית גדולה על המשק העולמי וגם על שלנו. אנחנו נכנסים למשבר הזה במצב טוב. טוב יותר מרוב כלכלות העולם. המערכת הפיננסית איתנה. עם זאת, יש כאן אתגר גדול שכולם מרגישים אותו וגם אנחנו מודעים לו ויכולים לטפל בו באופן כזה שנצלח אותו בשלום".

לכתבות נוספות בנושא >>

בכירים בבתיה"ח: צריכים אישור לבדיקות קורונה לחולי דלקת ריאות

חולה קורונה אושפז באיכילוב בלי להיבדק – ושוחרר

כיצד תשפיע בהלת הקורונה על שוק הנדל"ן ומחירי הדירות?

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

נתניהו פירט את פילוג התקציב וציין כי יוקדשו מיליארד שקלים לבריאות "כדי להגדיל את מלאי התרופות, לאפשר הצטיידות רפואית, להכין את בתי החולים לקליטת מספר גדול יותר של חולים ולהכנת הצוותים הרפואיים. הנושא השני זה הגדלת קרן הסיוע לעסקים ולחברות, שתוכפל לשמונה מיליארד שקלים. אעסק שנפגע, זכאי לבקש הלוואה מהקרן. הורדנו את הריביות - כל אחד יכול לפנות ולבקש עזרה".

נתניהו התייחס גם להיערכות מבחינת ציוד ומלאים ואמר כי "אין מחסור ולא יווצר מחסור של סחורות בישראל. הסיבה היא שרוב התעבורה היא ימית. אנחנו נבצע הקלות לייבואנים בהכנסת סחורות לארץ, לא יהיה מחסור של חומרי גלם בתעשייה בישראל".

כאמור, גם שר האוצר משה כחלון התייחס למשבר ואמר כי "אנחנו נכנסים למשבר במצב טוב, נוכל להמשיך לפרוע את החובות שלנו. יש התעניינות גדולה בקרן, עסקים פונים ויתחילו לקבל בפועל את ההלוואות תוך 8-9 ימים. הקרן לא מוגבלת לענף ספציפי, כל עסק שנפגע ממשבר הקורונה יוכל לקבל את ההלוואה. היא בתנאים טובים יותר מכפי שהיה בעבר".

שר האוצר משה כחלון
שר האוצר משה כחלון | צילום: חדשות 13

"אנחנו לא יודעים איך המשבר יסתיים", המשיך, "נחזק את מערכת הבריאות כמה שרק צריך, אם יהיה צורך - ניתן תקציבים מעבר למיליארד השקלים שאישרנו. בתחילת השבוע הבא אציג סט צעדים נוספים להקלה על המגזר העסקי, נחזק את המוסד לביטוח לאומי".

שר הכלכלה אלי כהן דיבר אחריו והתייחס לבהלה בקרב הציבור בנוגע לאספקת מזון: "נפעיל את חברות התעופה הישראליות ככל הנדרש כדי לוודא את אספקת חומרי הגלם הסדירה למשק הישראלי. קרן ההלוואות לעסקים תופעל ע"י 40 מרכזי המעוף הפרוסים ברחבי הארץ. אין הנחיות לאיסוף ואגירת מזון, ואין לכך כל הצדקה. הקורונה לא עוברת בין מוצרים. ברשתות השיווק קיים מלאי של 3-4 חודשים קדימה, לא כולל מלאי החירום במחסני הממשלה".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון התייחס ואמר כי "אנחנו נחושים לנקוט כל צעד שיידרש כדי להגן מנגיף הקורונה. ניצור רשת ביטחון לעסקים. הנגיף פוגש את הכלכלה הישראלית בנקודת התחלה טובה מאוד. ברגע שהמשבר יסתיים, הכלכלה תחזור לצמיחה שהכרנו בשנים האחרונות. המערכת הבנקאית יציבה וערוכה לכל תרחישי הקיצון. נפעל להעמיד הלוואות בריביות נמוכות יותר, דחייה בתשלומי המשכנתא, ועוד".

מנכ"ל האוצר, שי באב"ד התייחס למשבר בענף התעופה ואמר: "כל חברות התעופה נמצאות איתנו בשיח מתמיד, נבדוק את התוכנית העסקית שלהן. בשלב הזה לא מדובר על מענקים או פיצויים אלא על סיוע תזרימי במטרה לצלוח את המשבר".