"זה לא סביר": החולים שנדחקו הצידה - לטובת מטופלי קורונה

אלפי בני אדם, בהם חולי לב, סכרת ועיניים, נאלצים להמתין לניתוחים בבתיה"ח הציבוריים, שכן משאבים רבים מופקעים לטובת חולי הקורונה. "לא ייתכן שנטפל בחולה קורונה וניתן לחולה הלב למות"

זמן צפייה: 05:44

אלפי בני אדם, ביניהם חולי לב, סכרת ועיניים, ממתינים לניתוחים בבתי החולים הציבוריים, אבל במערכת הבריאות אין עבורם מיטות אשפוז, ש-80% מהן צפויות להיות מופקעות בחסות ההיערכות למגפה. בימים אלה, אם אתה לא חולה קורונה, אתה לא בראש סדר העדיפויות של בתי החולים. 38 החולים במחלקה הפנימית ה' בשיבא הועברו השבוע למחלקה הסמוכה, פנימית ד'. כלומר מספר כפול של חולים, רק על אותו צוות ומקום. מה קרה ל-15 הרופאים והרופאות ו-35 האחים והאחיות של פנימית ה'? הם גויסו למלחמה בנגיף.

ההחלטה לצמצם את כל החולים, כולל המונשמים, משבע מחלקות פנימיות לשלוש בלבד - הגיעה לשיבא ממשרד הבריאות. שם, הוציאו השבוע לכל בתי החולים בישראל הוראה להיערך לתרחיש הקיצוני ביותר של המגפה, ולצמצם עוד יותר את הפעילות שאינה קשורה לקורונה ל-20% בלבד. כך יקרה שמתוך 1,116 מיטות בשגרה בשיבא, יוותרו רק 223. באיכילוב במקום 1,080, יישארו רק 216. ברמב"ם, במקום 930 מיטות, יצטרכו החולים להצטופף ב-186 מיטות ובסך הכול, בכל הארץ, במקום 11,916 מיטות, יישארו לכל החולים שאינם חולי קורונה – 2,334 מיטות בלבד. פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל במרכז הרפואי שיבא: "מדובר בהחלטה שיש מעליה דגל אדום. אי אפשר יהיה עוד לצמצם את המיטות שיש לנו כיום ולהפנות את כל המשאבים לחולי קורונה. זה לא סביר".

רופאים המטפלים בחולי קורונה
רופאים המטפלים בחולי קורונה | צילום: חדשות 13

יותר ממחצית מהצנתורים אצל פרופסור שמואל בנאי, מנהל המערך הקרדיולוגי באיכילוב, הם צנתורי חירום, כאלה שלא נקבעו מראש אלא נועדו להציל חיים. ולמרות זאת - 30% מהצוות הסיעודי שלו נלקח לטיפול בקורונה: "בסוף השבוע שלושה אנשים הגיעו עם התקפי לב מאוחר מדי, כשכבר לא יכולנו לעזור להם. אם 80% מהמערכת תתרכז בקורונה, מי יטפל בחולים הרגילים?". בנאי ציין שכשראה את מסמך משרד הבריאות הוא חשב שזו "פקודה בלתי חוקית בעליל. לא ייתכן שנטפל בחולה קורונה וניתן לחולה הלב למות. בסופו של דבר הנזק, התמותה תהיה יותר גדולה ממחלות רגילות מאשר מהקורונה".

ענבר בזק, בת 45 מיובילים, כבר שבוע וחצי שענבר סובלת בבית. אחרי שהניתוח האורתופדי שלה נדחה ונדחה בגלל הקורונה, היא עברה אותו לפני עשרה ימים בבית חולים פרטי. אלא שאז, כך התברר לה, רק התחילה ההתמודדות. "אני בעצם צריכה להחזיר לברך את טווח התנועה שלה. אז אני צריכה פיזיותרפיה, הידרותרפיה והם נסגרו לפני שבועיים". הטיפול שענבר זקוקה לו אינו נכלל בהגדרה של מציל חיים ועל כן היא תקועה בבית בלי כל שיקום. "אם עכשיו הטיפול שלי לא יהיה טיפול כמו שצריך, אני יכולה להגיע לניתוח שלישי וחלילה להישאר גם עם נזק לכל החיים. זה מה שצריך להבין, שזה לא פריווילגיה. זה דברים שאני צריכה כדי לשקם את הרגל", ציינה בזק.