פתיחת מספרות ואיסוף עצמי ממסעדות: שורת ההקלות נכנסה לתוקף

התקנות, שמטרתן להחזיר בהדרגה את המשק לשגרה בצל הנגיף, יהיו בתוקף עד 3 במאי - אז ייבחנו הקלות נוספות. פתיחת העסקים תיעשה בהתאם לשמירה על כללים, והפרתם עלולה לגרור קנס של 2,000 שקלים

זמן צפייה: 01:51

מגפת הקורונה: תקנות שעת החירום, הקובעות הקלות נוספות בהסגר במטרה להחזיר בהדרגה את המשק הישראלי לשגרה בצל הקורונה נכנסו הלילה (ראשון) לתוקף. ההקלות יימשכו עד התאריך 3.5, ולאחר מועד זה ייבחנו הקלות נוספות בהתאם להמשך הירידה בהיקפי התחלואה.

על פי תקנות החירום החדשות תותר מכירת מזון במסעדות ללא ישיבה, טייק אווי, פתיחת מספרות ומכוני יופי, קוסמטיקה לרבות הסרת שיער בלייזר ופתיחה של חנויות במרחב הציבורי למעט בקניונים סגורים. פתיחת העסק תיעשה בהתאם לשמירה קפדנית על הכללים, כאשר עסק שיפר אותם יהיה חשוף לקנס של 2,000 שקלים.

כמו כן, החובה על חבישת מסכות במרחב הציבורי, החל מגיל שבע, למעט מי שעוסק בספורט או מי שיש לו סיבה רפואית ואישור לכך. עוד סוכם על עבודת מטפלים שיעבדו באופן יחידני או עם אנשים הגרים באותו משק הבית, ללא מגע, תוך שמירה על מרחק שני מטרים, עטיית מסיכות וחיטוי בין מטופל למטופל.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

הכללים הנדרשים לשמירה במסעדה

לא יהיו מקומות ישיבה, בדלפק העסק תימצא מחיצה למניעת העברת רסס בין המוכר ללקוח, המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות, תהיה הקפדה על שני מטרים בין הנמצאים במקום, תהיה הקפדה על כללי ההיגיינה לרבות חיטוי משטחים. העובדים במסעדה יעטו כפפות ויחבשו מסיכה, ייעשה ויסות כניסת מבקרים כך שבכל העת לא ישהו במקום יותר משני לקוחות לכל קופה רושמת ובבית עסק שגודלו מעל 100 מ"ר, לא ישהו מעל ארבעה לקוחות לכל קופה. כמו כן יותקן שלט לעניין שמירה על מרחק בין האנשים ומספר לקוחות מותר בבית האוכל.

קורונה במסעדה
קורונה במסעדה | צילום: רויטרס

הכללים הנדרשים לשמירה בחנות

בעל החנות יגיש לרשות המקומית לפני תחילת הפעילות הצהרה חתומה לפיה יעמוד בתנאים המפורטים. מפעיל החנות יסדיר ככל הניתן ביצוע מדידת חום לנכנסים ויתשאל אותם לגבי סימני מחלה. בנוסף, המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות, ימונה עובד אחראי על ענייני קורונה, תותקן מחיצה למניעת העברת רסס בין המוכר ללקוח, ויוקפדו הכללים לשמירת כללי היגיינה לרבות חיטוי משטחים, ושמירה על מרחק של שני מטרים לפחות בין השוהים בחנות.

יתר על כן, תהיה הקפדה על מניעת התקהלות בכניסה לחנות, יסומנו מקומות לעמידת לקוחות במקום המיועד לתור לקופה על מנת לשמור על המרחק בין האנשים, יוצב שלט במקום בולט לעין לשמירה על המרחק, ייעשה ויסות כניסת מבקרים כך שבכל העת לא ישהו במקום יותר משני לקוחות לכל קופה רושמת ובבית עסק שגודלו מעל 100 מ"ר, לא ישהו מעל ארבעה לקוחות לכל קופה.

אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

הכללים הנדרשים לשמירה במספרות, מכוני יופי וקוסמטיקה

בעל העסק יגיש הצהרה על עמידה בתנאים לרשות המקומית, יסדיר ככל הניתן ביצוע מדידת חום לנכנסים לעסק ויתשאל את הנכנסים לגבי סימני מחלה. המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות, תהיה הקפדה על שמירת כללי ההיגיינה לרבות הקפדה על חיטוי משטחים וחיטוי הכלים, הכיסא וכן כביסה של מגבות וחלוקים בין לקוח ללקוח.

בעת הטיפול בלקוח יעטה העובד במספרה כפפות אותם יחליף בין לקוח ללקוח, בנוסף יחבוש מסיכה ומגן פנים בנוסף למסכה המכסה את העיניים, יישמר מרחק של שני מטרים בין השוהים במספרה ויוצב שלט המורה על כך. כמו כן, ייעשה ויסות כניסת לקוחות למספרה כך שלא ישהו בכל עת בתוך העסק לקוחות ביחס של יותר משני לקוחות לכל ספר.

קורונה במכון יופי
קורונה במכון יופי | צילום: רויטרס

נוסף על כך, בכל עת לא ישהו בעסק יותר מארבעה לקוחות סך הכול ובעסק שגודלו מעל 75 מ"ר – לא יותר משישה לקוחות, מעל 100 מ"ר – לא יותר משמונה לקוחות, יוצב שילוט במיקום בולט לעניין מספר הלקוחות המותר בעסק וייקבע מנגנון להגבלת מספר הנכנסים למקום.

מחאת הרשתות המסחר: כ-200 עסקים לא ייפתחו מחר - דורשים פיצויים מהמדינה

על אף אישור הממשלה לפתוח את העסקים למסחר, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כ-200 רשתות שיווק ובעלי עסקים, ביניהם, רשת "פוקס", "קסטרו" ו"אופטיקה הלפרין" - לא ינצלו את ההיתר, משום שלא קיבלו עדיין פיצוי מהמדינה בעקבות המשבר הכלכלי שהביאה איתה מגפת הקורונה. לטענת החברות, הן לא יוכלו לפתוח את החנויות מחר, מפני שלא יוכלו לשלם את המשכורת של העובדים, לשלם לספקים ולהזמין מוצרים.

בשל המחאה של הרשתות הגדולות גורמים באוצר הגיבו, ואמרו כי הם "מזועזעים מההחלטה להשבית את העסקים בימים שבהם אנחנו נאבקים על כל צעד של חזרת המשק לשגרה ובשעה שהמשק במצוקה כל כך קשה. העסקים הגדולים קיבלו הטבות כמו פטור מארנונה, רבים מהם לא משלמים שכר דירה לקניונים, והם משתמשים בעובדים כקלף מיקוח וטוענים כי מדובר ב-300 אלף מועסקים, כאשר המספר הזה מתייחס לכלל ענף הקמעונאות כולל רשתות המזון והפארם שהמשיכו לפעול כרגיל כל הזמן".

חנויות סגורות בעיר העתיקה בירושלים
חנויות סגורות בעיר העתיקה בירושלים | צילום: רויטרס

"בשיא המשבר היו כ-90 אלף מובטלים מרשתות הקמעונאות, חלקם חזרו לעבוד ומדובר כיום בכ-60 אלף עובדים, שזה לא מעט אבל ללכת לצעד של השבתה זה מהלך פסול. במהלך הדיונים מול האוצר וראש הממשלה העסקים הגדולים ניסו למשוך את ההטבות לכיוון שלהם, אבל קוראים גם לעסקים הקטנים והבינוניים להתאגד איתם, זה ניצול ציני של מצבם".

החל משעה 6:00 בבוקר: סגר בשכונות בנתיבות ובית שמש לשבעה ימים

משרד הבריאות הודיע כי ועדת השרים אישרה הכרזה על כמה שכונות בערים נתיבות ובית שמש כ"אזור מוגבל". ההודעה באה לאחר שזוהו בשכונות הללו מוקדי הידבקות משמעותיים של נגיף קורונה. בנתיבות הוכרזו "אזור מוגבל" שכונות נטעים ושלום בונייך, וכן הרחובות חזני, צבאן, הצאלה, ברוש, ביל"ו וגרשונוביץ. 25 מחסומים משטרתיים יוצבו בין השכונות. בבית שמש הוכרזו השכונות נחלה ומנוחה וקריית בית שמש ב'. המשמעות היא איסור על כניסה ויציאה מהאזורים האלה, למעט במקרים חריגים. עם זאת לא יהיה שינוי בהתנהלות התושבים בתוך השכונות.

הסיוע לעסקים ולעצמאים

ביום שישי אישרה הממשלה את מתווה הסיוע לעצמאים ולעסקים קטנים בסך של שמונה מיליארד שקלים. הסיוע יוענק כתלות במידת הירידה בפעילות העסקף כאשר המענק המקסימלי יהיה 400 אלף שקלים. כמו כן, אושרה הפעימה השנייה בתוכנית הסיוע לעצמאים.

מספרות בימי קורונה
מספרות בימי קורונה | צילום: רויטרס
בין היתר, המענק מתחשב בעסקים שנמנעו מלהוציא את עובדיהם לחופשה ללא תשלום, ומתגמל אותם יותר. המדינה תכסה חלקית את הוצאות ההעסקה בזמן המשבר. מדובר בפיצויים שיתקבלו בנוסף למענק העצמאים שמקבל בעל העסק. בד בבד, הממשלה אישרה מענק מיוחד נוסף לבני 67 ומעלה שפוטרו במהלך המשבר. אוכלוסייה זו תקבל עד 4,000 שקלים בחודש מאי, נוסף על 6,000 שקלים בחודשים מארס-אפריל.