קבינט הקורונה התכנס; כ"ץ דרש לפתוח חנויות ומספרות ביום א'

השרים דנים בצעד הבא במסגרת היציאה מהסגר. שר האוצר ביקש לפתוח חנויות רחוב ומכוני יופי, בעוד גורמים אחרים דרשו קודם פתיחה של כיתות א'-ד'. אדלשטיין: "יש לנהוג באחריות ולא בפופוליזם"

זמן צפייה: 04:52

קבינט הקורונה מכונס בשעה זו (רביעי) בצהריים, וצפוי להכריע לגבי הצעדים הבאים ביציאה מהסגר - חידוש הלימודים בכיתות הנמוכות, או פתיחת בתי עסק נוספים. זאת לאחר שאמש נדחה דיון השרים בעקבות המחלוקות בין משרדי האוצר, הבריאות והחינוך.

שר האוצר ישראל כ"ץ דרש בקבינט לאשר טייק-אווי בכל העסקים החל ממחר, וכן להחליף בין שלב ב' לשלב ג' באסטרטגיית היציאה מהסגר. כך, על פי התוכנית יש לאפשר את פתיחת העסקים הקטנים, חנויות הרחוב, הצימרים, המספרות ומכוני היופי והקוסמטיקה כבר ביום ראשון הקרוב. ואז, ב-1 בנובמבר, לפתוח את כלל המסחר, כולל השווקים, מרכזי הקניות והקניונים, ולכיתות א'-ב' ו-ג'-ד' לשוב לפעילות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

זוהר מודה: דחיית התקציב מושפעת משיקולים פוליטיים

טרגדיה באופקים: בן 58 מת מקורונה – שבועיים אחרי אימו

צה"ל מבטל את העוצר ללוחמים – ישוחררו לחופשה אחת לשבועיים

חנויות בשדרות ירושלים, יפו
חנויות בשדרות ירושלים, יפו | צילום: החדשות 13

"משרד הבריאות חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל, שסגורים כבר למעלה מחודש וחצי, ולאפשר להם לחזור לפעילות", אמר כ"ץ. "יש לכל הממשלה אחריות על מצב הכלכלה והחברה בישראל. איפשרנו קיום סגר חסר תקדים בהיקפו וכעת עם ירידת התחלואה יש לאפשר לעסקים לחזור לפעילות כדי למנוע את קריסתם ולהביא לצמיחת המשק וצמצום האבטלה".

השר התייחס גם להחזרת מערכת החינוך, וטען כי באשר לכיתות א'-ב', "משרד הבריאות שינה את דעתו ארבע פעמים. ההצעה לחייב קפסולות בכיתות אלה, בשונה מכל עמדתם בעבר, אינה ישימה ופירושה תוספת תקציבית של שישה מיליארד שקלים, בנוסף ל-4.2 מיליארד שהוקצו כבר בעבר".

שר האוצר ישראל כ''ץ
שר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: חדשות 13

עוד בתחילת הישיבה, דרש שר הבריאות יולי אדלשטיין מכל שרי הממשלה "לנהוג באחריות ובממלכתיות, ובוודאי לא בפופוליזם", כלשונו. "מצופה מכולם להפיק לקחים מהיציאה המהירה מהסגר הראשון. בין היתר כדי לא להגיע לסגר שלישי אשר יגרום נזק עצום לכלכלה".

"במקום הצהרות, חובת משרד האוצר להעניק פיצוי הולם לכל הנפגעים מהסגר ולא להסתפק בדמי כיס". עוד אמר אדלשטיין כי "לא נאפשר הקדמה בלו"ז לראשון הקרוב. השלב השני של היציאה מהסגר יחול ב-1.11 במידה שיושגו המדדים".

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הופתע מאוד מתוצאות הסקר הסרולוגי שהציגה לו ראש שירותי בריאות הציבור, שרון אלרעי פרייס. לפיהם, יש הדבקה משמעותית בעיקר בגילאים 18-10. ייתכן שלדבר תהיה השפעה על החלטתו בעניין מערכת החינוך.

במהלך הדיונים גמזו הפציר לעלות את מספר הבדיקות, והסביר "רוצים לאתר את כל המאומתים הא-סימפטומטי. כל אדם בישראל יכול להגיע להיבדק ללא שום הנחיית רופא - תוך עשרה ימים יהיו 80 אלף בדיקות ותוך חודש 100 אלף".

כמו כן, כפי שפורסם אמש בחדשות 13, גמזו ביקש להחמיר את הקנסות בעקבות הפרת הנחיות. לדבריו, נעשתה עבודת מטה עם המשרד לביטחון הפנים ומשרד המשפטים וביקש החלטה של הקבינט בנושא כבר ביום ראשון הקרוב.

פרופ' רוני גמזו בהצהרה לציבור לקראת היום הראשון של ההקלות
''זאת אינה חזרה לשגרה''. פרופ' גמזו, הערב | צילום: חדשות 13

מנתונים שפרסם המל"ל עולה כי הנדבקים בכיתות א' עד ד' הם פחות משליש מכלל הקטינים המאומתים. מנגד, במשרד האוצר מעריכים שהחזרת לפעילות חלק מהסחר תתרום למשק מיליארד וחצי שקלים בשבוע, לכן שר האוצר ישראל כ"ץ יתמוך בחילופים, בניגוד לעמדתו של שר החינוך יואב גלנט. יש לציין כי בתי הספר היו צפויים להיפתח ב-1 בנובמבר, ואם תתקבל ההחלטה לדחות את חזרתם לפעילות, הם ייפתחו באמצע החודש.

בדיון, הציע גלנט לקיים את הלימודים במתווה של חצאי שבועות - זאת במקום קפסולות, והזכיר: "אם רוצים לפתוח את מערכת החינוך בעוד עשרה ימים - צריכים לקבל החלטה עכשיו".

במרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסמו את עמדתם בנוגע להקלות ותהו "האם נצליח לעמוד בכללים שקבענו לעצמנו, או שבדומה לסגר הראשון, הלחצים הגוברים יגרמו ליציאה לא מבוקרת?". על פי עמדתם, "אנו חוזים בימים אלה בהתגברות הלחץ להסרת המגבלות, זוהי דינמיקה מסוכנת מאוד שתוביל אותנו במהרה לעלייה חוזרת של התחלואה - ככל שמקדימים בהסרת מגבלה מסוימת, יקח זמן ארוך יותר להגעה להסרת המגבלה הבאה".

קורונה במחנה יהודה בירושלים
קורונה במחנה יהודה בירושלים | צילום: רויטרס

אתמול פורסם כי צוות המומחים של ממונה הקורונה ימליץ על התנאים לחידוש הלימודים בכיתות א' עד ד'. על פי תנאי הצוות, יש לקיים קפסולות בכיתות, כאשר אין ערבוב בין מורים ותלמידים כולל בצהרונים. כמו כן, יש לספק מסכות מגן לכל התלמידים והמורים, שייבדקו לפני החזרה ללימודים ולהכין מערך חינוכי מיוחד להסבר על המחלה.

נוסף על כך, צוות המומחים יבהיר לחברי הקבינט כי ניתן לפתוח חנויות ומסחר במקום חידוש הלימודים, כאשר פתיחת הסחר תתקיים במתכונת של איסוף עצמי כשהלקוחות לא בתוך החנות. כמו כן, יומלץ לקבינט לוותר על בדיקות חום בכניסה למבנים.

בכיר במשרד החינוך האשים: "הסיבה לאי ההיערכות להחזרת תלמידי א'-ב' - חוסר החלטיות במשרד הבריאות". כמו כן, במשרד טוענים כי כדי ליישם את המתווה צריך זמן נוסף להיערכות ואף תקציב גדול יותר.