בהלת הקורונה: צה"ל הטיל סגר על בית לחם; מצב חירום ברשות

שר הביטחון הורה למנוע תנועת ישראלים ופלסטינים אל העיר וממנה. צה"ל סוגר את מעברי ראש הנקרה וקוניטרה ומבטל צווי מילואים לחוזרים מחו"ל • רה"מ הפלס' הודיע כי מוסדות החינוך ייסגרו לחודש

זמן צפייה: 05:52

נגיף הקורונה: שר הביטחון נפתלי בנט, הנחה הערב (חמישי), בתיאום עם הרשות הפלסטינית, להטיל סגר על בית לחם. לפיכך, אסורה תנועת ישראלים ופלסטינים אל העיר וממנה. במקביל, ישראל הוסיפה את אנדורה וסן מרינו לרשימת המדינות שכניסה מהן לארץ אסורה.

החלטת השר התקבלה לאור זיהוי מספר מקרים של הדבקה בנגיף במרחב העיר, ובתום התייעצות עם המטה לביטחון לאומי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון. הסגר ייכנס לתוקפו החל מהערב ועד להודעה חדשה.

בתוך כך, הרשות הפלסטינית הכריזה על מצב חירום לתקופה של 30 ימים במטרה להתמודד עם עם התפשטות נגיף הקורונה. כל מוסדות החינוך ייסגרו במהלך תקופה זו, כמו גם משרדי הממשלה ומוסדות ממשלתיים. תוגבל התנועה בין מחוזות רשות הפלסטינית, ותיבחן אפשרות לסגירת המעברים לירדן במטרה למנוע כניסה ויציאה מחוץ לרשות הפלסטינית. כל אתרי התיירות והדת ברשות הפלסטינית ייסגרו.

תצפית על בית לחם
תצפית על בית לחם | צילום: רויטרס

בד בבד, בהתאם להערכת המצב המתמשכת בצה"ל ובהתאמה להנחיות משרד הבריאות ולהמלצותיו, הרמטכ"ל אביב כוכבי קיים הערכות מצב וקבע כי החל ממחר בשעה 12:00 לא תתאפשר יציאת חיילי צה"ל בשירות חובה ובקבע לחו"ל, בתפקיד או באופן פרטי. ההחלטה אושרה על ידי שר הביטחון. בנוסף, מעברי הגבול בראש הנקרה וקונטרה יהיו סגורים למעבר.

"הוועדה הראשונה הנוגעת ליציאה לחו"ל נועדה למקרים פרטניים שהם אך ורק מבצעיים", הסביר דובר צה"ל. "השנייה מתעסקת בנושאי הפרט ונוגעת להיבטים רפואיים, אירועי משפחה וכדומה. כמו כן, החלטנו לעצור את כל תרגילי שיתוף הפעולה שאנחנו מקיימים בארץ ובחו"ל, למעט חריגים".

רשימת המדינות הנמצאות תחת צו לאיסור כניסת הזרים המגיעים מהן לישראל
רשימת המדינות הנמצאות תחת צו לאיסור כניסת הזרים המגיעים מהן לישראל | צילום: רשות האוכלוסין וההגירה

בהתאם להנחיות הרמטכ"ל, הטקסים, הכנסים וההתכנסויות יצטמצמו למינימום, ואירועים בלתי נדרשים יבוטלו. טקסים והתכנסויות יתקיימו ללא אזרחים. כמו כן, יוגדרו תנאים לכניסה למתקנים חיוניים ולשכות וכן להגעה למילואים וגיוס לצה״ל.

נגיף הקורונה בישראל
נגיף הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

סגן הרמטכ"ל אייל זמיר יוביל צוות לחשיבה ומוכנות ארוכת טווח ויציג את המלצותיו בשבוע הבא. כמו כן, על פי הנחיית הרמטכ"ל, בכל יחידה מרמת סא"ל ומעלה יוגדר צוות שיעסוק במשימה.

התרגיל המטכ"לי שתוכנן להתקיים ב-19-15 במארס יידחה למועד אחר. צווי המילואים אשר יצאו לאנשי המילואים יבוטלו בהתאם. אימוני גדודי מילואים נוספים יישקלו ויידחו בהתאם לצורך.

לפי ההנחיות החדשות, משרתי מילואים ששהו בחו"ל בשבועיים האחרונים לא יגיעו למילואים, וגיוסם של מלש"בים ששהו בחו"ל בשבועיים האחרונים יידחה. כמו כן, אושר גיוס של 100 משרתי מילואים של ימ"ל מד"א לתגבור מוקד המידע של מד"א, וכן מספר בעלת תפקידים מצומצם למשימות הרפואה.