בכיר במשרד הבריאות: "המוטציה הבריטית - המצאה של ג'ונסון"

ההתבטאות החריגה באה בניגוד לסברה הרווחת במשרד, שם מודאגים מהתפשטות הגרסה החדשה, ומתכוונים לדגום אקראית ריכוזי תחלואה • בניגוד להנחיות: פרופ' רוטשטיין מתכוון לחסן צוותי הוראה

זמן צפייה: 11:47

המוטציה הבריטית בישראל: במשרד הבריאות מביעים בימים האחרונים דאגה הולכת וגוברת מהתפשטות המוטציה של הקורונה שמקורה בבריטניה, אולם הערב (שבת) נשמעים שם גם קולות אחרים. בכיר במשרד הבריאות טוען כי "המוטציה הבריטית היא המצאה של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון" – כך נודע לחדשות 13.

לטענת אותו בכיר, "ג'ונסון היה צריך לטעון כי יש מוטציה מסיבות פוליטיות, כדי להסביר לאזרחים שלו מדוע הקורונה מתפשטת שם במהירות. אין הוכחה שהמוטציה מדבקת ב-70% יותר". עם זאת, העמדה הרווחת במשרד הבריאות היא כי המוטציה אכן משפיעה על מקדם ההדבקה באופן משמעותי.

לאור הדאגה, הערב פורסם לראשונה בחדשות 13 על תכנית משרד הבריאות למיפוי מוקדי המוטציה הבריטית בישראל. על פי התכנית, ישתמשו וייקחו באופן יזום דגימות בערים שמהוות מוקדי תחלואה, חולים במצב קשה בבתי החולים וכן נוסעים לחו"ל ששבים מהמדינות שהוגדרו מראש. אחת הסברות שעולות במשרד הבריאות הערב כי היא העליה החדה בתחלואה במגזר החרדי קשורה למוטציה.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ''ל המרכז הרפואי הדסה
יחסן מורים בניגוד להנחיות? פרופ' זאב רוטשטיין | צילום: חדשות 13

עוד נודע לחדשות 13, כי מנכ"ל בית החולים "הדסה" פרופ' זאב רוטשטיין הצהיר בניגוד להנחיות, כי משבוע הבא יחסן צוותי הוראה. במשרד הבריאות מבהירים כי אסור לתת לזה לקרות, וכי הנהלים חודדו. בשלב זה רק צוותים רפואיים ובני 60 ומעלה זכאים להתחסן.

מפרופ' זאב רוטשטיין נמסר בתגובה: "כיוון שהחיסון מושג לאחר שתי זריקות, אנחנו במדינת ישראל והשכל הישר מבינים שאם אנחנו רוצים שמערכת החינוך שלנו תפעל צריכים לדאוג שצוותי ההוראה שלנו יחוסנו. התלמידים צריכים ללמוד ללא חשש הדבקה מהמורים שלהם, ולהפך. צריכים לא להגיע לסגר נוסף בעוד חודשיים. מקווה מאוד שמשרד הבריאות יתיישר עם התפיסה ההגיונית הזאת ויקבל תפיסה רפואית הגיונית ולא מונעת משיקולים זרים".

בתוך כך נמשך גם במהלך השבת מבצע החיסונים בישראל, למרות התנגדות מצד המפלגות החרדיות. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב למבצע החיסונים ואמר כי בכוונתו להגדיל את מספר המתחסנים היומי עד ל-150 אלף ליום. "שוחחתי עם ראשי החברות שמספקות לנו את החיסונים", אמר נתניהו, "ביקשתי מהם שידביקו את קצב האספקה של החיסונים לקצב ההזרקה, והם אמרו לי שהם חושבים שהם יכולים לעשות זאת".

גם הפרויקטור למאבק בקורונה, הפרופ' נחמן אש, התייחס הערב למבצע החיסונים בישראל בריאיון ל"מהדורת השבת". "עובדי ההוראה בעדיפות גבוהה", אמר, "בימים הקרובים אנחנו צפויים לסכם על הרחבת המבצע גם לעובדי ההוראה".