דוח משרד הבריאות: החיסון יעיל ב-95.8% במניעת מקרי תחלואה

מחקר של מערכת הבריאות גילה כי כעבור 14 ימים מקבלת מנת חיסון השנייה - ישנה יעילות של כ-99% במניעת תמותה, אשפוזים ותחלואה קשה • מחקר בארה"ב: החיסונים יעילים גם נגד הידבקות

זמן צפייה: 01:27

משרד הבריאות פרסם הערב (שבת) נתונים אודות יעילות החיסון נגד קורונה, שנאספו בישראל עד לתאריך 13 בפברואר. מהמחקר עולה כי כעבור 14 ימים מקבלת מנת החיסון השנייה - ישנה יעילות של 95.8% במניעת מקרי תחלואה.

עוד עולה מהנתונים יעילות של 98.9% במניעת תמותה ואשפוזים עקב קורונה, יעילות של 99.2% במניעת תחלואה קשה, ו-98% במניעת מחלה עם חום או תסמינים נשימתיים.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס לתוצאות המחקר: "בזכות מערכת הבריאות החזקה של מדינת ישראל, שאפשרה לנו להגיע בזמן קצר לחיסון נרחב מאין כמוהו באוכלוסייה, והיכולת שלנו למעקב אפידמיולוגי מקיף - אנחנו המדינה הראשונה בעולם שיכולה להדגים את האפקט של חיסון קורונה בעולם קליני אמיתי. המטרה שלנו היא להמשיך לחסן את כל האוכלוסייה מגיל 16 ומעלה, ובבוא הזמן גם מתחת לגיל 16, כדי להגיע לכיסוי נרחב באוכלוסייה".

עם זאת, בחדשות 13 פורסם הערב כי בכירים במשרד הבריאות תוקפים את הפרסום וטוענים כי "יש לקחת את הנתונים בערבון מוגבל ועם כוכבית. הם עוד עלולים להשתנות כלפי מטה". על פי הגורמים, המשרד לא פרסם איך הוא הגיע לנתונים האלו: האם למשל, מתחסן ערבי הושווה לקבוצת ביקורת של מתחסן יהודי. או מתחסן ביישוב עשיר ללא מתחסן ביישוב עני. כלומר: למעמד סוציו אקונמי ולאורח חיים יכולה להיות השפעה על היכולת לחלות ולפתח מחלה קשה ועלולה להיות הטייה לגבי הנתונים. בנוסף, המשרד לא פרסם נתוני יעילות אחרי קבלת המנה הראשונה של החיסון.

חיסון נגד קורונה
חיסון נגד קורונה | צילום: רויטרס

בתוך כך, צוות מומחים מהמרכז הרפואי "מאיו" שבמינסוטה, ארה"ב, גילה כי החיסונים של חברות פייזר ומודרנה יעילים במידה רבה נגד הידבקות בקורונה - ולא רק נגד פיתוח תסמינים קשים של המחלה. כך עולה מנתונים שפורסמו ב-CNN.

החוקרים בחנו יותר מ-31 אלף בני אדם מארבע מדינות, שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת של שתי החברות הללו. הם גילו כי כעבור 15 ימים מקבלת המנה הראשונה - נרשמה יעילות של 75% במניעת הדבקה. 36 ימים לאחר מנת החיסון הראשונה היעילות עלתה ל-80%, ואילו 36 ימים לאחר המנה השנייה - היעילות זינקה ל-89%. יש לציין כי המחקר טרם עבר ביקורת עמיתים.