ישראל במו"מ מתקדם עם "מודרנה" על אפשרות לאספקת חיסון לקורונה

המדינה מנהלת מגעים עם חברת התרופות האמריקנית, וצפויה לחתום בקרוב על הסכם לייבוא החיסון - במידה שיימצא כזה. זאת, לאחר שהחברה הודיעה שתתחיל ביולי את השלב השלישי בניסוי • פרסום ראשון

זמן צפייה: 02:32

ישראל מנהלת משא ומתן מתקדם עם חברת התרופות האמריקנית "מודרנה", וצפויה לחתום איתה בקרוב על אפשרות לאספקת חיסון לקורונה. כך פורסם לראשונה היום (ראשון) בחדשות 13.

זאת, לאחר שבימים האחרונים הודיעה החברה כי יש לה פרוטוקול שיאפשר את בחינת השלב השלישי והמסכם בפיתוח החיסון - כבר ביולי הקרוב. לעת עתה אין לדעת אם אכן יימצא חיסון ומתי הדבר יקרה, אך, "‏מודרנה" התקדמה הכי מהר עד כה.

המדינות מעוניינות לחתום על הסכמים כאלה עם החברה, כדי לוודא שלא יישארו מאחור במקרה שיימצאו חיסון: יש בעיה טכנית ביייצור מספיק מנות במהירות הרצויה.

עוד בחדשות 13:

קורונה בסיירת מטכ"ל: עשרות תומכי לחימה הוכנסו לבידוד

"קורע לב": גופת ישראלי שמת בארה"ב בזמן המגפה – לא הושבה לארץ

רישום תוצאות בדיקת קורונה
רישום תוצאות בדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

על פי ה"ניו יורק טיימס", לעת עתה יש לפחות 135 חיסונים ברחבי העולם שנמצאים בשלבי פיתוח שונים. בימים כתיקונם, פיתוח חיסון לוקח שנים ארוכות, ונדרש אישורים רבים. אבל אלה כמובן אינם ימים כתיקונם, ותהליכי הפיתוח והמעבר בין השלבים, מהר מתמיד.

אבל למרות הדחיפות לא מדובר כנראה בעניין של שבועות ואפילו לא חודשים ספורים, אלא יותר מכך. השבוע אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הבכיר במאבק בקורונה בבית הלבן, כי "בתרחישים האופטימיים ביותר, ואם הכל ילך כשורה, חיסון יהיה מוכן וזמין עד לסוף השנה הנוכחית, או בחודשים הראשונים של 2021".

גבר מקבל חיסון
גבר מקבל חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של "מודרנה" שמוביל את המאמצים לפיתוח חיסון, אמר לרשת CNBC האמריקנית כי "החברה נמצאת על מסלול שיביא אותה לייצור של כ-500 מיליון עד מיליארד מנות חיסון בשנה, כבר בתחילת השנה הבאה".

על מנת לפתח חיסון באופן בטוח שיאושר רגולטורית, נדרשים חמישה שלבים: השלב המקדים כולל ניסוי על בעלי חיים, בעיקר עכברים וקופים; השלב הראשון כולל ניסוי בקבוצה קטנה של אנשים על מנת לבחון את תגובת המערכת החיסונית שלהם; השלב השני כולל ניסוי רחב יותר, במאות אנשים, על פי חלוקה לקבוצות אוכלוסייה שונות, לדוגמא קבוצה של ילדים וקבוצה של מבוגרים, על מנת לבחון לעומק את התגובה בכל אחת מהקבוצות.

השלב השלישי, שאותו חברת "מודרנה" צפויה להתחיל בחודש הבא, כולל כאמור ניסוי באלפי אנשים, שחלקם מקבלים את החיסון וחלקם מקבלים "פלצבו", חיסון דמה. אם הניסוי בשלב הזה מצליח מבחינת החברה שמפתחת את החיסון, הכדור עובר לידי הרגולטור של המדינה שבה פועלת החברה; במקרה של "מודרנה" ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני, הוא שאמור להכריע אם לאשר את החיסון להפצה המונית.