"לא ישנים בלילות": המרוץ העולמי אחר חיסון נגד הקורונה

כסף, יוקרה ואינטרסים פוליטיים מלווים את החיפוש הבלתי נלאה אחר תרופה לנגיף, שחוצה מכוני מחקר מסביב לעולם. גם בישראל עובדים מסביב לשעון כדי למצוא נוגדנים – בדרכים מסקרנות במיוחד

זמן צפייה: 12:16

אין כמעט מדינה בעולם כיום שלא נמצאת במרדף אחרי החיסון נגד קורונה. אם נראה לרגע שכל העולם התאחד לנצח את הנגיף הזה, הרי שמתבהר כי כל אחד לעצמו בסיפור הזה. "כל מדינה תשמור לעצמה את התרכיבים שהיא תייצר, קודם כול לתושבים שלה", הסביר פרופ' עמוס פנט מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית. "אם נרצה שהכלכלה שלנו תחזור לפעילות, נצטרך מהר מאוד להיערך לייצור עצמי של חיסון לתושבי מדינת ישראל".

פיתוח חיסון הוא עסק לא פשוט. שימוש בחיסון מומת או מוחלש שמאפשר לגוף לייצר נוגדנים שנלחמים בנגיף בלי לחלות באמת, הוא עבודה שיכולה להימתח על פני עשור. האפשרות השנייה היא להחדיר לגוף חלקים מהונדסים מהנגיף, ולאמן את המערכת החיסונית לזהות ולתקוף אותם ישירות. פרופ' מיכל ליניאל מהאוניברסיטה העברית מנסה להבין בחודש האחרון כיצד לתקוף את ה"ספייקים" של הנגיף, אותם מחושים מפורסמים שדרכם הוא חודר לתוך התאים שלנו ואז הורג אותם.

מעבדת מחקר בקריית שמונה
מעבדת מחקר בקריית שמונה | צילום: חדשות 13

את השלב הראשון הם כבר סיימו, והשבוע הזריק הצוות של פרופסור ליניאל חלבון שמדמה חלקים מהנגיף ללאמה העונה לשם בריאן, שמתגוררת בבוסטון. זאת, מכיוון שהגוף של הלאמות יודע להכין נוגדנים זעירים שאולי יצליחו לתקוף במקומות שאליהם הנוגדנים הגדולים של האדם לא מצליחים להגיע. "הלאמה הזו לא תהיה חולה, היא רק תעבוד לייצר נוגדנים נגד הנגיף. בעוד שלושה שבועות כבר אפשר יהיה לדגום דגימת דם מבריאן ובעוד שישה שבועות הנוגדנים ילכו ויהיו יותר משוכללים".

בזמן שבעולם אף אחד עוד לא שמע על הקורונה, בחברת "מיגל" שבקריית שמונה חוקרים אותו כבר יותר מארבע שנים. החברה פיתחה חיסון שיודע איך לתקוף את ליבת הנגיף, מה שמאפשר התמודדות גם עם המוטוציות השונות של הקורונה שכבר התחילו להתפתח מסביב לעולם. "אני לא ישן בלילות", סיפר מנכ"ל החברה דוד זיגדון. "אין חברים, בקושי מדברים עם הילדים. כל מה שעושים זה באמת משקיעים בדבר הזה ואני מקווה שזה יגיע כמה שיותר מהר לשוק".

תגובת משרד הביטחון: "למעלה מ-50 מדענים במכון הביולוגי עמלים על מחקר ופיתוח המענה הרפואי לנגיף. לטובת מימוש התוכנית, קיבל המכון תקציב ייעודי מהאוצר לשלב הראשון, שנמצא בעיצומו".