המכשיר החדשני שיזהה חולי קורונה בצילום עיניים - וב-40 שניות

חברה ישראלית פיתחה מכשיר ראשון מסוגו, שבאמצעות הדמיה מחלק את העין לשכבות דקיקות - ומאפשר לזהות בהן את המעטפת שמצפה את נגיף הקורונה. "המכשיר היחיד בעולם שיכול להגיע לרזולוציה כזאת"

זמן צפייה: 02:55

מכשיר חדשני בפיתוח ישראלי מצליח להבדיל בין חולי קורונה לאנשים בריאים, באמצעות צילום עיניים שנמשך 40 שניות. איך גילו החוקרים את הקשר המקרי בין בדיקות עיניים לנגיף - והאם זה הדבר הבא בתחום בדיקות הקורונה?

הפרופסור גיא קליינמן, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי וולפסון, הסביר כי "הקורונה נמצאת בהרבה מאוד נוזלים של הגוף, והיא נמצאת גם בדמעות - אבל לנו קשה לאבחן אותה". בבדיקות שנעשו בעבר, היה קשה לבודד את הווירוס מתוך הדמעות, אלא שהבדיקה החדשה אמורה להתגבר על המכשול.

מדובר במכשיר הדמיה של חברת "אדום", ראשון מסוגו, שכמו מעין מבצע אם-אר-איי של העין, ובאמצעות הדמיה מחלק את העין לשכבות דקיקות עד שאפשר לזהות בהן מולקולות חשודות - אפילו את המעטפת השומנית שמצפה את נגיף קורונה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אולמרט ל"לפני החדשות": "לראשונה בחיי אצביע למפלגת העבודה"

פרשת יהודה משי זהב: מחר תוגש תלונה ראשונה במשטרה

מסתמן: מתווה להגדלת התפוסה באולמות תרבות וספורט ואצטדיונים

הבדיקה שתזהה את נגיף הקורונה
הבדיקה שתזהה את נגיף הקורונה

"בתחילת הקורונה", סיפר קליינמן, "החברה שפיתחה את המכשיר עשתה בדיקה לחולה ביפן והיו תוצאות מאוד מוזרות". "ראינו מאפיינים שומניים שלא אמורים להיות שם ולא רואים אותם אצל אנשים בריאים", הוסיף הפרופסור אלון הריס, מייסד ובעלי חברת "אדום", "ואז קפץ הרעיון שיכול להיות שמדובר בווירוס, קוביד-19".

הריס פנה אל קליינמן, שהיה הראשון שהרים את הכפפה וערך מחקר ראשוני כאן בישראל. "עשינו מחקר היתכנות", סיפר קליינמן. "לקחנו עשרה אנשים בריאים ועשרה אנשים חולים וצילמנו אותם. כל הנתונים האלה עוברים בענן למהנדסים החכמים של החברה.

הבדיקה שתזהה את נגיף הקורונה
הבדיקה שתזהה את נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

"ראינו תוצאות מדהימות שאנחנו לא רגילים לראות במחקרים כאלה קטנים של היתכנות. בקבוצה של החולים, עשרה מתוך עשרה אנשים הראו את הסימנים שיש להם את הווירוס בדמעות". "ההתרגשות היא גדולה", הוסיף הריס, "הפוטנציאל הוא עצום. הבדיקה כולה נערכת בין ארבעים שניות לדקה. זה המכשיר היחידי בעולם כולו שיכול להגיע לרזולוציה כזאת".

יש לציין כי מדובר במחקר ראשוני בלבד. יש צורך בהרחבתו למספר גדול יותר של נחקרים, בתחילה מאות ואחר כך אלפים ברחבי העולם ובעיקר יש לכלול בו גם מאומתים בלי תסמינים וגם ילדים וזה ייקח זמן ובעיקר מצריך הרבה כסף, אבל נראה שהמכשיר הזה יכול לשנות את כללי המשחק.