פתיחת חנויות ומפגש בין משפחות: ההקלות לקראת היציאה מהסגר

פרסום ראשון: מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד האוצר סיכמו כי בכמה ענפים ניתן יהיה להעסיק עד 100% מהעובדים, עסקים קטנים ייפתחו ו-60-70% מהמשק ישוב לתפקד. ההבנות יובאו מחר לאישור השרים

זמן צפייה: 05:26

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד נפגשו היום (שישי) בניסיון לגבש את כללי "התו הסגול" שיופעל מיום ראשון ברחבי הארץ (למעט ״אזורים אדומים״ - נגועים בקורונה). ההסכמות המסתמנות יובאו לאישור הממשלה במוצאי שבת. ההערכה היא שבין 60% ל-70% מהמשק אמורים לחזור לתפקוד מלא במהלך השבוע הבא.

השניים סיכמו כי קבוצות של 3-4 משפחות יוכלו "להתאגד" זו עם זו באופן קבוע לתקופה הקרובה, הן לצורך מפגשים חברתיים והן לצורך השגחה על הילדים. לא ניתן יהיה להחליף את ה"שידוך" לאחר שנעשה.

מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה
מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה | צילום: רויטרס

חנויות קטנות, בשטח של פחות מ-400 מ״ר, יוכלו לשוב ולהיפתח במסגרת פיילוט שיכלול מוצרים סטריליים וארוזים בלבד (שאין בהם חשש להדבקה) - כמו: אחזקת הבית, תקשורת, מחשוב וכו׳. קניונים ומרכזים מסחריים יישארו סגורים. ההערכה היא שכ-50% מהעוסקים בענף המסחר יוכלו לשוב לפעילות כבר בימים הקרובים, אבל הרשתות הגדולות יישארו בשלב הראשון בחוץ.

התו הסגול יונפק באמצעות רגולציה עצמית - כלומר, לא צריך יהיה לבקש אישור, אלא כל עסק שעומד בקריטריונים יוכל לחזור לפעילות (יופעלו פקחים כדי לקנוס עסקים שייפתחו בניגוד להקלות).

בענפי התעשייה, הייצוא (כולל הייטק) והשירותים - ניתן יהיה להעסיק עד 100% מהעובדים, ככל הנראה כבר מיום ראשון, בכפוף לאפשרות לשמור על שורה של כללי בטיחות: הגבלת מספר האנשים בכל חדר, שמירת מרחק מינימלי של 2 מטרים וחובת חבישת מסכות ושימוש באמצעי היגיינה.

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

פעילות גופנית תותר בזוגות, מרחב ההתאווררות יוגדל ל-500 מטר, תפילות - יותרו מניינים באוויר הפתוח. יישארו אסורים: התקהלויות, הפעלת מסעדות ובתי קפה, פתיחת קניונים ומרכזים מסחריים, הופעות תרבות וספורט.

גורם ממשלתי מסר כי נבחנת אפשרות להטיל מגבלת גיל בחזרה למקומות העבודה (למשל רק מתחת לגיל 50 או 55), הדבר עדיין לא הוכרע. בכל מקרה לא תוטל מגבלת גיל על ההקלות ביציאה מהבתים.