בדרך להקלות בהסגר: תוכנית משרד הבריאות ליציאה מהמשבר

במשרד הבריאות מציעים מתווה זהיר לחזרה הדרגתית של הפעילות במשק – שבמסגרתו ביום ראשון הקרוב היקף עבודה יעלה ל-30%. משרד הכלכלה לוחץ לשחרור נרחב הרבה יותר – של 50% מהעובדים כצעד ראשון

זמן צפייה: 03:34

משרד הבריאות מציג תוכנית ליציאה מהמשבר, שמבקשת להמעיט ככל האפשר בנטילת סיכונים. לפי המתווה המוצע, החל מיום ראשון הקרוב יהיה אפשר לעלות ל-30% מפעילות המשק, ובני 70 או 65 ומעלה הסובלים ממחלות רקע - יישארו בבית. מי שיוכל יעבוד מהבית, ותיתכן אפשרויות למשלוחים לא רק ממסעדות. לאחר הצעדים הללו ימתינו שבועיים, ואם יתגלה שהתוכנית עובדת - אפשר יהיה בהדרגה לשחרר קבוצות נוספות של האוכלוסייה.

שרים בממשלה מותחים ביקורת על התוכנית המוצעת, בטענה כי לא מדובר בשינוי משמעותי של המצב הנוכחי. שר הביטחון נפתלי בנט הציע מודל מתמטי, לפיו ביום הקרוב יחזרו כולם לשגרה - כולל בתי הספר והגנים, בעוד שהאוכלוסיות המבוגרות יישארו בתוך בידוד מסוים ויקבלו דמי אטבלה. בנט מבין שהעמדה שלו לא תתקבל, וכלל הגורמים השונים מנסים כעת להשפיע על רה"מ כדי שייקח את הסיכון - כפי שהם רואים אותו. המשמעות של טעות כאן יכולה להיות יקרה מאוד למעמד הביניים, למערכת הבריאות ולחולים. 

מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה
מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה | צילום: רויטרס

במקביל, משרד הכלכלה ואנשי המסחר לוחצים לשחרור הרבה יותר נרחב של המשק מזה שמציג משרד הבריאות. התוכנית שלהם מציעה להחזיר 50% מהעובדים לפעילות כבר ביום ראשון הקרוב, וכן פתיחה לא רק של חנויות הרחוב אלא גם קניונים – תחת מגבלות. בנוסף, מסעדות יוכלו לעבור למתכונת של "טייק אוואי", ואפשר יהיה לפתוח עסקים של קומסטיקאיות, מספרות, תופרות וכדומה.

השלב הבא מבחינתם יהיה ב-3 במאי – אז 85% מעובדי המשק ישובו לעבוד, וגם המסעדות יוכלו להיפתח, תחת מגבלות. הפעימה השלישית תהיה בעוד חודש, ב-17 במאי. על פי התוכנית שלהם, המשק ישוב לפעילות כלכלית מלאה בתוך חודש אחד בלבד - תחת מגבלות.

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

במהלך הישיבה שנערכה היום אצל ראש הממשלה, בעניין גיבוש אסטרטגיית היציאה מהמשבר, פרץ עימות בין מנכ"ל משרד האוצר שי באבד למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

מנכ"ל משרד האוצר: "אנחנו לא באמת מדברים כאן על אסטרטגיית יציאה. בואו נפזר את הדיון, וכשנגיע ל-10 או 20 חולים ביום כמו שמשרד הבריאות רוצים - נחזור לדבר". על כך השיב בר סימן טוב: "לא נכון, אי אפשר למדוד כל דבר דרך השקל".

בתגובה, אמר באבד: "חייבים לתת אויר למשק. אם נשדר לציבור בחודש הקרוב שלצד אכיפה משמעותית תהיה חזרה הדרגתית של מערכת החינוך - אפשר להתקדם. אם לא נעשה את זה, אני מפחד שנאבד את כל העסקים הקטנים".

בתוך כך, דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, ציין בריאיון בחדשות 13 כי "אנשים עובדים במחתרת, אנחנו נקרא לעובדים לחזור לעבוד גם אם לא תהיה החלטה כזו".