נתניהו: "נאשר תקנות שעת חירום להגבלת התנועה"

רה"מ הציג את ההגבלות, שבשלב הראשון יהיו בתוקף למשך 7 ימים. "ההיענות לבקשה להישאר בבית הייתה לא מספקת - כעת מדובר בהנחיה מחייבת שתיאכף" • משרד הבריאות: "נערכים לתרחישים ארוכים"

זמן צפייה: 12:08

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (חמישי) הצהרה בנוגע לתקנות לשעת חירום, שמעגנות את הנחיות משרד הבריאות בנוגע להגבלות על יציאה מהבית בשל משבר הקורונה. אחריו נשאו דברים גם שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

"זמנים קשים מחייבים החלטות קשות", הצהיר ראש הממשלה. "שלשום ביקשתי מכם להישמע להנחיות משרד הבריאות ולהישאר בבית. יש היענות לכך אבל בפירוש היא לא מספקת. היום אני מודיע על עליית מדרגה נוספת. הממשלה תאשר הלילה תקנות לשעת חירום להגבלת התנועה. בהגבלות הללו אתם נדרשים להישאר בבית - זאת הנחיה מחייבת, שתיאכף ע"י גורמי האכיפה. מטרתן להבטיח שכמה שפחות אנשים יידבקו ושכמה שפחות אנשים ידביקו".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

"הלילה התקנות הללו ייכנסו לתוקפן, מייד לאחר שיאושרו בממשלה, ובשלב הראשון יהיו בתוקף למשך 7 ימים. הן מגובות משפטית. מדובר בצעד שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה. מדינה דמוקרטית מתבססת קודם כל על השותפות בין המדינה לאזרחים וגם על השותפות בין אזרחים לאזרחים. אני מבקש שאנשים יאכפו אותן קודם כל בעצמם. יש היענות נרחבת בציבור לדברים הללו וזה חשוב. אנחנו נותנים בכם אמון".

נתניהו הוסיף: "אין רגע של הפוגה במאבק. סגרנו את גבולות המדינה, הנהגנו חובת בידוד נרחבת, הטלנו הגבלת התקהלות, דיללנו את מקומות העבודה והפעלנו אמצעים דיגיטליים לאיתור ולבידוד של חולי קורונה. הצעדים הללו האטו את קצת התפשטות המגפה בישראל, אבל המגפה מוסיפה להתפשט. היא כבר גבתה אלפי קורבנות בעולם. גם בארץ מספר החולים גדל מדי יום. לשמחתי עד לרגע זה איש בישראל עדיין לא מת מהקורונה, אבל לצערי זה לא צפוי להימשך".

עוד התייחס ראש הממשלה למצב הפוליטי: "אני אומר דווקא היום - אנחנו חייבים לאחד כוחות. אנחנו חייבים להקים ממשלת אחדות. אנחנו חייבים להתכנס לממשלת חירום לאומית. אני אומר לאנשי כחול לבן - כנסו מתחת לאלונקה, נישא אותה יחד, נוביל אותה יחד, ויחד - נושיע את העם ואת המדינה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה | צילום: חדשות 13

אחרי ראש הממשלה נשאו דברים שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "אנחנו נוקטים היום בצעדים קשים", אמר בר סימן טוב. "אנחנו מצמצמים מאוד את תנועת האנשים מחוץ למרחב הביתי, אנחנו אומרים לציבור - הפעם לא בהמלצה – אל תצאו מהבית, רק לדברים החיוניים".

"אנחנו רוצים להשיג שלושה דברים: לדחות ככל הניתן את התפרצות המחלה בישראל, להפחית את מספר החולים בישראל ולשטח את העקומה – לפזר את החולים על ציר הזמן", המשיך. "הזמן משחק לטובתנו, כל יום שעובר שבו אנו דוחים את ההתפרצות אנו מרוויחים זמן, אנחנו נערכים ומצטיידים, קונים עוד ועוד ציוד מיגון, תרופות מכונות הנשמה ומה שצריך. אנחנו קולטים כוח אדם רב בבתי החולים, מכינים את התשתיות ולומדים את המחלה. אנחנו יודעים היום הרבה יותר על המחלה ממה שידענו לפני לא מעט זמן".

"ההצלחה שלנו במאבק בקורונה תלויה בכולנו. אין פה עורף וחזית. זה הולך להיות ארוך, אנחנו נערכים לתרחישים אורכים, ורק דבר אחד מנחה אותנו – טובת הציבור ובריאותו".

לפי הצו, אין לצאת ממקום המגורים או מקום השהיה למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות הבאות: הגעה לעבודה וחזרה ממנה, הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים. קבלת שירות רפואי. תרומת דם. הפגנה. פעילות ספורט בחוץ של לא יותר מ-5 אנשים. יציאה ממקום מגורים של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ולמקום בקרבת מקום המגורים. יציאה לחתונה הלוויה או תפילה. סיוע לאדם שזקוק לכך.

נוסף לכך, יש להקפיד על שמירה על מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם, ככל הניתן, ולמעט בין אנשים הגרים באותו מקום; בנסיעה ברכב פרטי יהיו עד 2 נוסעים באותו הרכב למעט אנשים הגרים באותו מקום; פסקה זאת לא תחול על נסיעת עובד המועסק במקום עבודה חיוני למקום העבודה וחזרה ממנו ולא תחול כאשר יש צורך חיוני בנסיעה של מעל 2 נוסעים באותו הרכב.

הצו כולל הנחיות למפעילי חנויות מזון: (1) בית אוכל ובכלל זה בית אוכל בבית מלון – מותרת מכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל;
(2) מקום למכירת מזון, בית מרקחת, או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה – כל אלה:
א) המחזיק או המפעיל של המקום יקפיד, ככל הניתן, על שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אנשים שאינם גרים באותו מקום, לרבות בתורים, ולשם כך יסמן מקומות לעמידה באזור הקופות הרושמות ובאזור שבו יש תור;
(ב) המחזיק או המפעיל של המקום ימנע, ככל האפשר, צפיפות של אנשים במקום אחד ולצורך כך יווסת את כניסת המבקרים;
(3) חנות שאינה כאמור בפסקה (2) – כל אלה: .
(א) בכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מ-4 לקוחות לכל קופה רושמת פעילה;
(ב) המחזיק או המפעיל של החנות יקפיד, ככל הניתן, על שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אנשים שאינם גרים באותו מקום, לרבות בתורים, ולשם כך יסמן מקומות לעמידה באזור הקופות הרושמות ובאזור שבו יש תור;
(ג) המחזיק או המפעיל של החנות ימנע, ככל האפשר, צפיפות של אנשים במקום אחד ולצורך כך יווסת את כניסת המבקרים.