נטל את התרופה הישראלית לקורונה - והחלים: "פתאום חזרתי לנשום"

זמן קצר לאחר שיאיר נדבק בנגיף, הידרדר מצבו והוא אושפז במצב קשה. בביה"ח הדסה הוא קיבל תרופה ניסיונית - ונרפא • משרד הבריאות: מתוך כ-3 מיליון מחוסנים, 7,039 דיווחו על תופעות לוואי

זמן צפייה: 05:04

יאיר טייב בן ה-49 נדבק בקורונה, וזמן קצר לאחר מכן מצבו הידרדר והוא אושפז במצב קשה בבית החולים הדסה עין כרם. במהלך ימי האשפוז, נטל טייב את התרופה הישראלית הניסיונית לנגיף, וכעבור שלוש ימים החלים - ושוחרר לביתו. "לפני יומיים לא יכולתי לעמוד על הרגליים - ועכשיו אני נוסע הביתה", סיפר הערב (שלישי) לחדשות 13

"לא יכולתי לנשום ובקושי לדבר", תיאר את מצבו, אותו הגדיר כ"מאוד-מאוד קשה. עברתי חוויה שאי אפשר להגדיר אותה אפילו במילים". למזלו, מי שטיפל בו היה הפרופסור דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בהדסה עין כרם, שפיתח תרופה המדכאת את מתקפת הקורונה על תאי הגוף באמצעות עירוי של תאים בריאים המפעילים את המערכת החיסונית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הקבינט אישר: מערכת החינוך תיפתח באופן הדרגתי מיום חמישי

"נסראללה נערך לימי קרב כנקמה בישראל": הערכת אמ"ן ל-2021

חשד: התחזה לרופא – וביצע טיפולים אסתטיים למפורסמים

יאיר טייב, החלים מהקורונה לאחר שנטל את התרופה הישראלית
יאיר טייב, החלים מהקורונה לאחר שנטל את התרופה הישראלית | צילום: חדשות 13

התרופה, הסביר פרופ' מבורך, מתאימה לחולים קשים וקריטיים, זאת משום שהיא יכולה למנוע הנשמה, לדבריו. "זו המטרה הגדולה כי ברגע שנכנסים להנשמה, כל המצב משתנה והסיבוכים עולים ויותר קשה לטפל בהם". עד כה התרופה נוסתה על כ-20 בני אדם והוכיחה יעילות של90%.

"נתנו לי את התרופה ופתאום, אחרי שעתיים, התחלתי להרגיש משהו מוזר בגוף שלי", הוסיף טייב לתאר. "פתאום אין לי שיעול, הנשימה התחילה לחזור, נהיה לי יותר טוב. הפסקתי להזיע ולא האמנתי. פחדתי להגיד לאנשים שאני בסדר מרוב התרגשות".

פרופסור דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
פרופסור דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בהדסה עין כרם | צילום: חדשות 13

במקביל לנעשה בירושלים, גם בתל אביב, בבית החולים איכילוב, תרופה שעובדת באופן דומה למדי לזו של הדסה נמצאת בשלבי פיתוח ראשוניים. מתוך כ-30 מטופלים שלקחו את התרופה, ב-29 נרשם שיפור. לטענת הפרופסור נדיר ארבר, בזכות התרופה נראה "שיפור בכל המדדים הקליניים - גם מבחינת בדיקות הדם, בדיקות ההדמיה וגם מבחינת זה שהחולים נשמו לאט יותר, פחות התנשמו".

באיכילוב נמצאים רק בשלב הראשון של ניסוי התרופה, ואילו בהדסה כבר עוברים לשלב השלישי וינסו את התרופה על יותר מ-100 אנשים כדי להוכיח בוודאות את יעילותה. לאחרונה, נרשמה התעניינות מכיוון מפתיע: "קיבלתי טלפון משר החוץ של ברזיל שמאוד התעניין בשילוב התרופה בארצו", סיפר מבורך. "אנחנו בהחלט נבדוק ונסייע".

מחלקת קורונה חמישית בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם | צילום: חדשות 13

כמה מתוך 3 מיליון המתחסנים דיווחו על תופעות לוואי?

בתוך כך, משרד הבריאות פרסם הערב נתונים על תופעות הלוואי שדווחו לאחר קבלת החיסונים, לפיהם מבין 3,006,831 מתחסני המנה הראשונה - רק 7,039 סבלו מתופעות לוואי, שברובן היו קלות וחלפו לאחר מספר ימים. מבין 1,732,534 מתחסני המנה השנייה - 4,469 דיווחו על תופעות לוואי.

בפילוח האוכלוסיות, נשים וצעירים חוו יותר תופעות באופן יחסי לאחר החיסון. כמו כן, מתוך 3 מיליון מתחסנים במנה הראשונה, נרשמו 43 אשפוזים בסמיכות לקבלת החיסון - כלומר, כאלה שאושפזו בהכרח בשל תופעות הלוואי. יש לציין כי רובם סבלו ממחלות רקע, כך ש-16 מתוכם סבלו ממחלות במערכת הדם ו-11 נוספים שאושפזו וסובלים ממחלות רקע במרכז העצבים.

עוד עלה מהנתונים של משרד הבריאות כי 197 בני אדם דיווחו על נימול לאחר קבלת המנה הראשונה. תופעת הלוואי הזו לא דווחה במחקרים של פייזר, אולם היא כן נצפתה בישראל. 34 מהמחוסנים דיווחו על פגיעה בעצב הפנים, 12 טענו כי סבלו מפרכוסים ו-3 בני אדם דיווחו על איבוד הכרה לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה.