במשרד הבריאות ידונו בעומס בקניונים: "תישקל סגירה מיידית"

לאחר התמונות המדאיגות מהפיילוט בשישי שגררו דיון מיוחד של בכירי המשרד, מקורביו של אדלשטיין מאיימים בסגירה לאלתר ללא שינוי קיצוני. תחקיר ראשוני: חלק מהקניונים פעלו בניגוד להנחיות

זמן צפייה: 15:41

האם הקניונים יסגרו שוב? הערב (שבת) צפויים להתכנס בכירי משרד הבריאות על מנת לדון בהמשך התנהלות הקניונים, זאת לנוכח התמונות המדאיגות מתחילתו של הפיילוט ביום שישי האחרון, שהציגו צפיפות רבה ואי הקפדה על ההנחיות. מקורביו של שר הבריאות יולי אדלשטיין אמרו לחדשות 13 לפני הדיון כי "הוא רואה את מצב הקניונים בחומרה ולכן הנחה לקיים הערב דיון מקצועי בנושא", וכי "אם המצב לא ישתנה באופן קיצוני ומיידי יצטרכו לשקול גם סגירה מיידית".

תחקיר ראשוני העלה כי חלק מ-15 הקניונים שנבחרו כפיילוט פעלו בניגוד להנחיות, והכניסו יותר אנשים מהתפוסה שהוגדרה מראש, מה שיצר את הצפיפות. עם זאת ככל הנראה לא ניתן לשנות בשלב הזה את רשימת הקניונים שנבחרו לשמש כפיילוט, וההחלטה של בכירי משרד הבריאות תהיה סביב השאלה כיצד לנהוג בהמשך. במשרד האוצר ממליצים דווקא לפתוח עוד מרכזים מסחריים על מנת למנוע עומס על המעטים שנפתחים, זאת בנוסף על היתרונות הכלכליים שבצעד כזה.

החשש במשרד הבריאות גדל גם לנוכח נתוני התחלואה שממשיכים לגדול גם היום. על פי הנתונים, כבר שלושה ימים ברציפות מספר הנדבקים ליממה גבוה מ-1,000, ועומד היום על 1,027. כמו כן עלה כי אחוז הבדיקות החיוביות במגמת עליה, ועומד היום על 2.2% מסך הנבדקים. מספר החולים הקשים עומד על 276, עד כה מתו מסיבוכי הנגיף 2,845 ישראלים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין
שר הבריאות, יולי אלשטיין | צילום: לע''מ

עיקר התחלואה בישראל באופן יחסי מגיעה מהמגזר הערבי, שם יש בערך פי חמישה נדבקים בממוצע מהמגזר הכללי. במשרד הבריאות זיהו שתי סיבות עיקריות לתופעה הזאת, האחת המשך קיום החתונות והאירועים ההמוניים; והשניה אי הקפדה על כללי בידוד לשבים מטורקיה. בהמלצת ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש עובדים במשרד הבריאות על מתווה שיחייב את השבים מטורקיה בבידוד במלוניות, ומקווים לקבל אישור משפטי למהלך בימים הקרובים.

מוקדם יותר היום הודיעו במשרד הבריאות על עשרה עובדים במלון ישרוטל באילת, שנמצאו חיוביים לנגיף, מה שהביא לסגירתו באופן זמני. אלא שלחדשות 13 נודע כי בניגוד להודעת המשרד, שניים מהנדבקים התגלו כחיוביים לנגיף כבר ביום חמישי. על פי הודעת המשרד העובדים היו ללא תסמינים, ואובחנו במהלך הבדיקות שנעשות באופן תדיר כחלק מהנוהל שהפך את מלונות ים המלח, כמו גם את אילת, ל"איים ירוקים".

בריאיון ל"מהדורת השבת" התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור לתמונות מהקניונים הצפופים, ואמרה כי "אסור לפתוח גם קניונים, גם שווקים וגם חינוך". עוד הוסיפה כי "היא חושבת שניתן לפתוח באופן זהיר יותר", וכי "התוכנית של משרד הבריאות הייתה שקולה ומדודה, בשני השלבים הראשונים היא פעלה כמתוכנן, אך בשלישי היא קצת יצאה מהפסים", כהגדרתה.