עקומת התחלואה מטפסת, שוב: האם הסרת ההגבלות תיעצר בשבוע הבא?

יותר מ-800 נדבקים אובחנו ביממה האחרונה, שיא של למעלה משבוע. במשרד הבריאות מזהים שמקדם ההדבקה ממשיך לעלות, בעיקר במגזר הערבי אך גם במגזר הכללי. הקבינט יתכנס שוב בראשון

זמן צפייה: 02:42

מגמה מדאיגה: במשרד הבריאות מצביעים הבוקר (שישי) על בלימה ואף המשך מגמת העלייה בהתפשטות הקורונה בישראל. זאת בצל חילוקי הדעות בקרב מקבלי ההחלטות בסוגיה האם להמשיך ולפתוח את המשק בשבוע הבא, או להמתין לאור העלייה בתחלואה.

על פי נתוני משרד הבריאות הבוקר, ביממה האחרונה התגלו 815 מקרים חדשים של קורונה, שיא נדבקים של למעלה משבוע, כאשר ממוצע הנדבקים השבועי עומד על 626. אתמול נבדקו 40,031 ישראלים, ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 2.1%. בבתי החולים מאושפזים 293 חולים קשים, מתוכם 127 מונשמים. עד כה נפטרו מסיבוכי הנגיף בישראל 2,706 בני אדם.

בנוסף, במשרד הבריאות מזהים עליה במקדם ההדבקה, שכבר עלה ל-1 היום. יש לציין שכאשר מקדם ההדבקה עולה למעלה מ-1, כלומר כל אדם מדביק יותר מאדם אחד, אזי הנגיף במגמת עליה מובהקת. במגזר הערבי, שם נערכו לא מעט חתונות ואירועים באופן לא חוקי בשבועות האחרונים, מקדם ההדבקה עלה ל-1.07.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג בפני הכנסת את ההסכם עם בחריין
הסרת ההגבלות תיעצר? ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

אתמוך התכנס קבינט הקורונה אך פוזר מבלי שקיבל החלטות. בפתח הישיבה ציין ראש הממשלה בנימין נתניהו  כי החלטות על הקלות יתקבלו רק ביום ראשון. השרים דנו במתווה החזרה ללימודים בכיתות ה'-ו' ולב צעדים נוספים לבלימת העלייה בתחלואה, בהם עוצר לילי. משרד הבריאות העלה מספר התסייגויות בנוגע למהלך זה, שכן הוא אינו אפקטיבי מספיק במניעה של חתונות ואירועים דומים.

בכחול לבן התנגדו להטלת עוצר לילי. גנץ אמר לשרי מפלגתו החברים בקבינט הקורונה כי יש לקדם את הנושאים הבאים: הורדת סף הכניסה של יישובים אדומים לסגר – מערכת הביטחון ופיקוד העורף יכנסו ביישובים אלו לסיוע מוגבר, קידום מיידי של העלאת הקנסות כפי שסוכם בישיבות הקבינט, פתיחה של אזורי המסחר הפתוחים ביישובים הירוקים ופתיחת כיתות ה'-ו' ביישובים הירוקים.

שר הפנים אריה דרעי אמר לחברי הקבינט: "אני מציע לקצר את ימי הבידוד לשבעה ימים. אנשים לא משתפים פעולה בחקירות האפידמיולגיות, כדי לא להכניס חברים לבידוד. אני משוכנע כי אם נוריד את הבידוד לשבעה ימים, כולל בדיקה לפני ואחרי, זה יעזור לשיתוף פעולה של הציבור וייתן כלי חזק מאוד לבלימת התחלואה". ראש הממשלה נתניהו הביע תמיכה ברעיון.

עוד הצהיר דרעי בקבינט: "אני ותיק מאוד בממשלה ובקבינט, ואני לא זוכר שפקידים בכירים, שכבודם במקומם מונח, יטיחו האשמות בחברי הקבינט כמו למשל שהם יביאו עלינו סגר שלישי. אני יכול לקבל ביקורת של שר הבריאות, זה תפקידו, אבל שפקידים יטיחו בתקשורת ובאופן גלוי האשמות כאלה - זה לא מקובל". נתניהו הביע תמיכה בדברי שר הפנים: "לא היתה ממשלה שנתנה כך לפקידים להתבטא באופן חופשי".