עימותים בצמרת משרד הבריאות לגבי היקף ההדבקה בקורונה

גורמים שנכחו בדיון שכינס רה"מ סיפרו שסגן מנכ"ל המשרד הצהיר שלהערכתו יש בארץ 50 אלף חולים. המנכ"ל משה בר סימן טוב סתר את דבריו: "הערכה חסרת שחר". ליצמן: "חולק על עמדת משרד הבריאות"

זמן צפייה: 01:56

במהלך הדיון הארוך שכינס ביום שני ראש הממשלה נתניהו בעניין הטלת ההגבלות החדשות על האזרחים התרחש ויכוח בין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לבין המשנה שלו איתמר גרוטו מול כל משתתפי הישיבה לגבי היקף ההדבקה בקורונה בישראל, כך לפי כמה גורמים שהיו עדים לוויכוח.

במהלך הדיון נשאל המשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו שעד אז כמעט ולא הוזמן לדיונים אצל נתניהו לגבי הערכתו בעניין קצב ההדבקה של הנגיף בישראל. גרוטו אמר כי הוא מעריך שמספר הנדבקים האמיתי בישראל הוא פי 50 מהמספר שידוע כרגע. "להערכתי 50 אלף חולים", אמר גרוטו.

נתניהו הופתע מהדברים. "לא הבנתי, תחזור על זה. למה אתה מתכוון?", אמר נתניהו. גרוטו חזר על הדברים: "להערכתי יש 50 אלף חולים".

איתמר גרוטו ומשה בר סימן טוב
איתמר גרוטו ומשה בר סימן טוב | צילום: משרד הבריאות

בשלב הזה התערב בדברים מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב וסתר את הדברים שאמר המשנה שלו בטענה שהיא הערכת חסר של המצב. "אין בישראל 50 אלף נדבקים", אמר בר סימן טוב. "אנחנו אולי טועים אבל לא בפער כזה. איך יודעים את זה? לפי מספר החולים בבתי החולים. לכן אין להערכה הזו כל שחר".

בר סימן טוב התכוון שדבריו של גרוטו הם הערכת חסר כיוון שאם מתוך 50 אלף חולים רק 30 נמצאים במצב קשה ומונשמים הרי שהאחוז שלהם מתוך כלל הנדבקים נמוך משמעותית מהממוצע בעולם. בר סימן טוב טען כי העובדה שיש 30 מונשמים מצביע על כך שמספר הנדבקים קטן בהרבה והאחוז של חולים קשים מתוך כלל הנדבקים גבוה יותר.

במהלך אותו דיון יצא שר הבריאות יעקב ליצמן נגד אנשי משרדו ובקשתם להטיל הסגר מלא על אזרחי ישראל. "אני חולק על עמדת משרד הבריאות", אמר שר הבריאות. "לדעתי אנחנו במצב טוב יותר". בשלב זה השתמש ליצמן בציטוט מן המקורות. "אין לו לדיין אלא את מה שעיניו רואות", אמר והתכוון לכך שהוא לא רואה התפרצות קיצונית של המגיפה בישראל. "לא צריך סגר מלא אלא רק על מי שמעל גיל 70. צריך לשקול צעדים נוספים אבל לא סגר מוחלט על האוכלוסייה. הציבור עוד לא התרגל לצעדים הקודמים", הוסיף ליצמן.