אושרו תקנות להגבלת מספר עובדים; עו"סים יוגדרו עובדים חיוניים

הממשלה אישרה תקנות לשעת חירום הקובעות שכוח האדם במגזר העסקי והציבורי יצומצם ל-30%. עובדי לשכות השרים יוחרגו מהנהלים ולא יוצאו לחל"ת. עסקים יוכלו להישאר פתוחים אם יעמדו בהנחיות

זמן צפייה: 01:38

הממשלה אישרה היום (שישי) תקנות לשעת חירום המגבילות את מספר העובדים במקום העבודה. התקנות קובעות כי מספר העובדים יצומצם ל-30% במגזר העסקי והציבורי. עם זאת, עסקים יוכלו להישאר פתוחים כל עוד יעמדו בכללים שנקבעו.

החל מהיום, המגזר הממשלתי יעבור למתכונת חירום, שתאפשר אספקת שירותים חיוניים לאזרח אך כאמור תצמצם לכ-30% את מצבת כוח האדם המוגדרים חיוניים אשר ימשיכו לעבוד מהמשרד ומהבית. זאת, למעט גופים שיוכלו לעבוד ביותר מ-30% ובהם גופי הבריאות, הרווחה והביטחון.

במהלך ישיבת הממשלה התווכחו השרים על השאלה אם עוזריהם יוחרגו מהנהלים ולא יוצאו לחל"ת. השרים טענו כי הם זקוקים לצוותים שלהם, ואכן קיבלו החרגה לכל עובדי לשכתם לפחות למשך שבוע - שבמהלכו הנושא יילמד.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מתכונת החירום תחול גם על גופים שאינם ציבוריים, שגם בהם תתאפשר עבודה מהבית. באשר לעסקים פרטיים קובעות התקנות כי יחול הכלל הרוחבי על פיו במקום העבודה לא ישהו בעת ובעונה אחת יותר מ-30% ממצבת כוח האדם או עד 10 עובדים (לפי הגבוה מביניהם).

על מנת לוודא שהציבור לא יחוש מחסור במזון, בתרופות, בשירותים פיננסים, באיסוף אשפה, באספקת אנרגיה ועוד, הוגדרו גופים חיוניים שיכולים לחרוג מהכלל הרוחבי. גופים אלה יוכלו לפעול עם יותר מ-30% ממצבת כוח האדם על מנת להבטיח את מתן האספקה הסדירה והשירותים הנדרשים, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות. אמצעים אלה נועדו לאפשר לכמה שיותר עובדים לשהות בביתם, למזער את היקף ההדבקות ובמקביל לאפשר תפקוד חיוני של המשק.

שר החוץ ישראל כץ הגיש ערר על החלטת הממשלה לפיה משרד החוץ ירד ל-30 אחוז מהעובדים בלבד.

משרד ריק
משרד ריק | צילום: חדשות 13

בתוך כך, הממשלה קיבלה את דרישת שר הרווחה אופיר אקוניס והחריגה מההנחיות את העובדים הסוציאלים ברשויות המקומיות כך שיוגדרו עובדים חיוניים. "העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות הם כוח חיוני ביותר להתמודדות עם משבר הקורונה", אמר השר אקוניס בתום ישיבת הממשלה הטלפונית. "בלי עובדים סוציאלים לא יהיה מי שיטפל באוכלוסיה שהכי זקוקה לסיוע, וביתר שאת בתקופה זאת".

בד בבד, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן קיבל את המלצת מ"מ נציב בתי הסוהר להוציא לחופשה במעצר בית מוחלט אסירים פליליים, תושבי ישראל, העומדים לקראת שחרור מלא,. מדובר בחופשה של עד 30 יום ולאחריה כאמור יגיע מועד שחרורום המלא.

רשימת האסירים הפוטנציאליים לצאת לחופשה תיקבע על פי קריטריונים מדודים הנוגעים לאסירים שאינם נמנים על סוגי אוכלוסיות ברמת מסוכנות גבוהה. עפ״י הערכת שב״ס ובהתאם לקריטריונים אלה, ניתן יהיה להוציא לחופשה מיוחדת כ-500 אסירים.