חיילים נערכים לשהות ממושכת בבסיסים; עומסים רבים ברשתות המזון

צה"ל הנחה את המשרתים להיערך לשהות של עד חודש. ישראלים רבים פקדו את החנויות ברחבי הארץ בשל החשש כי יצטרכו להיכנס לבידוד. סיירות של המשטרה פועלות בסניפים לאכיפת האיסור על התקהלויות

זמן צפייה: 05:50

ישראל לקראת הסגר: צה"ל הנחה היום (שבת) כי כלל החיילים המשרתים יחזרו לבסיסים מחר ולא יתקיימו חזרות מוקדמות לבסיסים למעט חריגים שאושרו מראש. זאת, בהתאם להערכת המצב המתמשכת בצה"ל והנחיות משרד הבריאות. החיילים התבקשו לא לחזור מוקדם לבסיסיהם, למעט חריגים שאושרו מראש.

בנוסף, התבקשו המשרתים במערך הלוחם, בבסיסי ההכשרה והיחידות הסגורות, להיערך לשהות ממושכת לתקופה של עד חודש ימים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טרגדיה בדרום: תינוקת בת 8 חודשים נספתה בשריפה ברהט

העברת סמכויות והקצאת משאבים: משמעות מצב החירום הלאומי בארה"ב

ישראלים שגרים באיטליה על החיים בסגר: "הכול סגור ומדכא"

מאבטחי גבולות עוטים מסיכות
מאבטחי גבולות עוטים מסיכות | צילום: רויטרס

כמו כן, עומסים כבדים נרשמו במהלך היום ברשתות שיווק ברחבי הארץ. המוני ישראלים פקדו את חנויות המזון על מנת להצטייד למקרה שיצטרכו להיכנס לבידוד ביתי, וזאת חרף האיסור על התקהלויות של יותר ממאה איש. סיירות מיוחדות של המשטרה פועלות בסניפים לאכיפת האיסור.

במד"א הוחלט להיערך, ולפעול להגדלת מלאי מנות הדם בישראל. זאת, בהתאם להערכת המצב שקיים מנכ"ל מד"א ובתיאום עם מנכ"ל משרד הבריאות. ניידות התרמה של מד"א יפרסו כבר היום באתרים השונים וניתן יהיה להגיע ולתרום בהן. במד"א הזכירו כי מי ששהה בחו"ל, היה במגע עם חולה מאומת או חלה בעצמו, לא יוכל לתרום דם עד שיחלפו 28 ימים.

סמנכ"לית שירותי הדם של מד"א, פרופ' אילת שנער, הסבירה: "הגדלת המלאי מתבססת בראש ובראשונה על התרמת אלפי מנות דם טריות, שבהן ניתן להשתמש עד 42 יום ממועד ההתרמה. בנוסף, אנו נערכים להקפיא מאות מנות דם, שבהן ניתן להשתמש עד עשר שנים ממועד ההתרמה. באופן הזה, בכוונתנו לאפשר אספקת דם סדירה לבתי החולים בארץ, תוך שמירה על בטיחות מקבלי הדם, חשוב לציין שאין כל חשש להידבקות בנגיף בתהליך תרומות הדם, הן מבחינת התורמים והן מבחינת מקבלי הדם".

טיפול הצוות הרפואי בחולת קורונה
טיפול הצוות הרפואי בחולת קורונה | צילום: חדשות 13

במקביל, משרד החוץ המליץ לישראלים הנוסעים לחו"ל בעת הנוכחית לבדוק מבעוד מועד מול נציגות דיפלומטית או קונסולרית של אותה מדינה אם תתאפשר כניסתו בשעריה. כמו כן, האם כן האם ישנה חובת בידוד במדינת היעד.

כמו כן, המליץ המשרד לכל הישראלים השוהים בחו"ל ומתכוונים לשוב לבדוק בחברות התעופה וסוכנויות הנסיעות האם הטיסה המיועדת תתקיים ובמידת הצורך לוודא הזמנת טיסה חילופית דרך יעדים הממשיכים לקיים טיסות לישראל.

מוקדם יותר היום המשיכו מנכ"לי משרד הממשלה בדיוני חירום שהחלו אתמול בצהריים במשרד האוצר, בנוגע לגיבוש הצעדים הבאים במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. לקראת צאת השבת ייערך דיון מסכם בהשתתפות ראש הממשלה, שקבל החלטה בנוגע להיקף השבתת המשק. בתוך כך, מניין הנדבקים טיפס ל-164.

עובדי מחלקת הבידוד של נדבקי הקורונה בבית החולים פוריה
עובדי מחלקת הבידוד של נדבקי הקורונה בבית החולים פוריה | צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה

משרד הבריאות תומך בתרחיש המחמיר יותר, שיוביל לאיסור על הגעה למקומות עבודה בשירותים שאינם חיוניים, סגירת הבנקים והבורסה לאלתר, השבתה מלאה של התחבורה הציבורית וסגירת עסקים בצו חירום. מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב אמר בדיונים: "אסור לחכות למחר, חייבים להודיע עוד היום על סגר".

לעומתו, מנכ"לי המשרדים האחרים תומכים בתרחיש מקל יותר, שיוביל להגבלות חמורות על התחבורה הציבורית, איסור קבלת קהל בשירותים שאינם דחופים ואיסור התקהלות גורף. לדבריהם, התסריט הקיצוני יוביל למשבר כלכלי ולגל פיטורין המוני. לתחושתם, בדיונים לא מובא בחשבון ההיבט הכלכלי אלא בריאות הציבור בלבד, ולכן "אין סיכוי לנצח בקרב הזה". גורמים בכירים בדיון מסרו: "השבתה מלאה היא תרחיש שיוביל לקריסה כלכלית, עוני קשה, ומשבר שייקח שנים לצאת ממנו".