באוצר דורשים ממשרד הבריאות: צמצמו העסקת עובדים בתחום הקורונה

במשרד האוצר רוצים להפסיק את עבודת מרכז השליטה למאבק בנגיף, שכן כבר שבועות שהמגפה בנסיגה: "אין הצדקה להמשיך להפעיל אותו". עם זאת, במשרד הבריאות דוחים שוב ושוב את הפגישות בנושא

הכנות אחרונות לקראת פתיחת מחלקות הקורונה בבית החולים רמב"ם
מחלקת קורונה בבי"ח רמב"ם | צילום: דובר צה"ל

מזה כמה שבועות שנציגים ממשרד האוצר מנסים לקבוע פגישה עם נציגי משרד הבריאות, זאת על מנת לדון בהמשך תקצוב מרכז השליטה למאבק בקורונה (משל"ט) ולבחון אם יש צורך בהמשך תפעולו, שכן - כבר שבועות ארוכים שהמגפה שליוותה אותנו לאורך כל השנה שעברה, דעכה - וכמעט שנעלמה לחלוטין. אלא, שמשום מה הפגישה בין הצדדים נדחית פעם אחרי פעם על ידי משרד הבריאות.

"ברמות התחלואה הנוכחיות, איזו הצדקה יש להמשיך להחזיק את מרכז השליטה למאבק בקורונה?", תהו גורמים המעורים בפרטים בפני חדשות 13. "ביקשנו ממשרד הבריאות להציג תוכנית ארוכת טווח - אך הפגישות בנושא מבוטלות כל הזמן". לטענתם, התקציב החודשי של המשל"ט הינו 11 מיליון שקלים, והוא - יחד עם מפקדת אלון של צה"ל, עלו למדינה 127 מיליון שקלים בסך הכול.

הכנות למפקדת הקורונה של פיקוד העורף
הכנות למפקדת הקורונה של פיקוד העורף | צילום: דובר צה''ל

"משרד הבריאות מתחמק מלהציג תוכנית ארוכת טווח באשר לשאלה מה הוא רוצה לעשות עם כל כוח האדם שגייס במהלך המשבר", הוסיפו הגורמים, שהשוו את המצב הנוכחי לתקופה של אחרי מלחמה. "זה כמו שצה"ל יחזיק גדודי מילואים כשכבר נגמרה הלחימה".

בשבוע שעבר, הודיעו בצה"ל על סגירת מפקדת אלון, אשר שימשה לחקירות אפדימיולוגיות עבור המאומתים היומיים. באוצר קראו למשרד הבריאות לנהוג כפי שנהגו בצה"ל, "ולחשב מסלול מחדש. אפשר, למשל, להטמיע את עבודת המשל"ט בתוך אגף במשרד הבריאות - הרי אין הצדקה לכוח האדם הרב שמועסק שם כיום".

בדיקות קורונה במעבדות צה''ל
בדיקות קורונה במעבדות צה''ל | צילום: דובר צה''ל

במשרד הבריאות, כאמור, עדיין לא הציגו תוכנית ארוכת טווח למאות העובדים שמועסקים כיום במשל"ט, שנפתח אי אז בימי התפרצות המגפה. חלק מהעובדים, לדוגמה, אמורים לטפל בהתפרצות הקורונה במגזר החרדי, אך כידוע - כיום כמעט ואין במגזר תחלואה משמעותית, וחרף זאת - אותם עובדים עדיין מועסקים ומקבלים את כספם מהמדינה.

כך גם עם מרכז המידע והידע, הכולל עשרות קציני אמ"ן ואנשי אקדמיה המציגים ניתוח נתונים עדכני באשר למצב התחלואה ומתוקצבים על ידי המשל"ט. כל אותם עובדים מקבלים את כספם מהמדינה, זאת למרות שבמצב התחלואה הנוכחי נראה כי גם תפקידם הופך לנחלת העבר.

אנשי מד''א במתחם ''היבדק וסע'' בירושלים לבדיקות קורונה
קורונה | צילום: מד''א

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הטענות הן שקריות ומופרכות. משרד הבריאות פועל באופן שוטף לצמצום פעילות מגן ישראל, והפיכתו למנהלת במשרד תוך זמן קצר, בכדי שיינתן המענה לטיפול במגפת הקורונה, שעדיין כאן. משרד הבריאות מקיים דיונים שוטפים על כך מול הגורמים הרלוונטיים, וגם מול משרד האוצר.

"עד כה, הוחלט על סגירת מפקדת אלון בזמן המיידי, וצומצמו כ-50% מעובדי המשל"ט. בניגוד לטענות, מגמה זו נמשכת, כדי להגיע למינימום הנדרש בזמן הקרוב, וכדי להשאיר את המינימום הנדרש תוך זמן קצר. כל טענה אחרת אינה נכונה ואינה משקפת את המצב במציאות".