השבתת הלימודים וסגירת המשק: מסתמן - סגר מלא מתחילת ינואר

בשבוע הקרוב הממשלה צפויה לאשר את הגבלת מרחק היציאה מהבית וכן את סגירת החנויות ובתי העסק – ככל הנראה למשך 3 שבועות • בר סימן טוב: "יש לעשות הכול כדי להשאיר הלימודים בכיתות הנמוכות"

זמן צפייה: 02:49

ברקע העלייה בתחלואה במגפת הקורונה בישראל כפי שנרשמה בשבועות האחרונים, הממשלה צפויה לאשר סגר מלא עוד השבוע - זאת בהתאם לעמדתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתריע מוקדם יותר הבוקר (שלישי) כי "אין מנוס מסגר מלא".

על פי ההערכות, הסגר יחל בינואר ויימשך כשלושה שבועות. אז, לא תותר יציאה של יותר מאלף מטרים מהבתים, כמו כן מערכת החינוך בכל הארץ תושבת - כולל בערים ירוקות וצהובות, ואילו הקניונים, השווקים הפתוחים וחנויות הרחוב שלא מוגדרים כחיוניים ייסגרו, בדיוק כמו מקומות העבודה שבהם מקבלים קהל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ: הסכמתי לרוטציה בזמן בלי נקודת יציאה – גנץ גורר לבחירות

ברקע פיזור הכנסת הלילה: גנץ ואשכנזי שוקלים את דרכם הפוליטית

מאות חרדים הפגינו בירושלים נגד מעצר עריק; שיבושים ברכבת הקלה

רוכבי אופניים בכביש בירושלים ביום הכיפורים בזמן הסגר | צילום: רויטרס

בינתיים, במשרד הבריאות לוחצים על סגר מלא ומיידי, אולם לנוכח ההבנה שככל הנראה לא יושג רוב לצעד שכזה, הם מוכנים להתפשר על כך שמערכת החינוך - לפחות בערים הירוקות ובבתי הספר היסודיים, תמשיך לפעול כרגיל כפי שעשו באירלנד - שם המשק נסגר כולו אולם התלמידים, בכל הגילים, המשיכו ללכת לבתי הספר כרגיל.

במשרד הבריאות הבחינו כי לאחרונה נרשם זינוק במקדמי ההדבקה ובזמני ההכפלה בחלק מהיישובים. הנתונים שנמדדו הם "יותר גדולים ממה שאי פעם נראו בגל הראשון ובגל השני", כך על פי גורמים במשרד. בשלב זה, אין הוכחה לכך שיש קשר למוטציה הבריטית.

בדיקות קורונה במעבדות צה''ל
בדיקות קורונה במעבדות צה''ל | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, בריאיון לחדשות 13 מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב הביע תמיכה בסגר מלא, אולם המליץ להמשיך את קיום הלימודים בשכבות הנמוכות. "מכיוון שיש לנו מרווח נשימה ויש את החיסון באופק, אני חושב שצריך לעשות הכול כדי להשאיר את הלימודים כסדרם לפחות בגנים ועד כיתות ד' - עם קפסולות".

"העובדה שהגענו כל כך מהר ל-3,600 נדבקים מחייבת נקיטת צעדים", הבהיר, אך ציין כי הפעם - בשונה מהגלים הקודמים, מערכת הבריאות מוכנה יותר. "יש יותר דרגות חופש כי אנחנו יודעים יותר, ובתי החולים רחוקים מאי ספיקה כך שזה נותן מרווח לקבל החלטות בקצב מעט איטי יותר".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2212202058' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם משה בר סימן טוב' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1608664164/456xyl_nrqh2w.png' kid='1_mqbiecq7' kid='1_mqbiecq7' duration='392'']

בהמשך, בר סימן טוב הסתייג מקיום בחירות בצל קורונה, זאת שעות בודדות לפני שהכנסת מתפזרת, ואמר: "בבחירות הקודמות, כשעדיין לא היו הרבה חולים בארץ, עשינו קלפיות למבודדים ולחולים. אני לא יודע איך זה יהיה הפעם - אבל מקווה שתהיה מסה גדולה של מחוסנים והאירוע יעבור בשלום".

בר סימן טוב הוסיף כי כבר היו מדינות שבהן התקיימו בחירות למרות המגפה, וסיפר: "שמעתי כמה ריאיונות עם מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, ונראה שהם נערכים ברצינות כדי שגם חולים ומבודדים יוכלו לממש את זכותם. האם בסופו של דבר יווצרו התקהלויות שיובילו להידבקויות? אי אפשר לדעת".