אדלשטיין: "אם התוכנית לא תתקבל - אמשוך אותה ולא אביא חלופה"

שר הבריאות איים בישיבת הממשלה כי לא יאפשר מו"מ על התוכנית. כ"ץ תקף בתגובה: "משרד הבריאות לא נערך כראוי". מנדלבליט: "קושי משמעותי להגביל את ההפגנות". אמסלם: "קח אחריות"

זמן צפייה: 10:14

בשעה זו (ראשון) דנה הממשלה בעניין הטלת הסגר אותו אישר בשבוע שעבר קבינט הקורונה. בעקבות הלחץ הפוליטי, ככל הנראה השרים יכריזו לבסוף על "ריסון מהודק" ולא על סגר כללי בכל אזורי הארץ. כמו כן, ייתכן כי למרות המתווה שגובש תחילה - הלימודים בבתי הספר ובגנים יימשכו עד יום שישי ולא עד יום רביעי. היועמ"ש אביחי מנדלבליט אמר בישיבה כי יש קושי משמעותי להגביל את ההפגנות. מספר שרים התעמתו איתו על כך, בראשם דודי אמסלם שצעק עליו: "קח אחריות על המחלה. בגללך אמון הציבור נפגע. איך אפשר להגיד אחכ לאנשים שאסור להם להתפלל?".

שר הבריאות יולי אדלשטיין איים בפתח ישיבת הממשלה כי אם תוכניתו לא תאושר, לא יציג חלופה: "אין מנוס מקיום סגר. הבאנו הצעה. ממש לא אהיה מאושר כשהיא תאושר. זהו יום קשה מאוד למדינה. אבל היא הצעת אין ברירה. לכן, אני מבקש שיהיה ברור - מלבד שינויים קוסמטיים כאלה ואחרים, לא אאפשר משא ומתן על התכנית. אם התכנית לא תתקבל אמשוך אותה ולא אביא תכניות חלופיות. הקורונה היא לא עניין פוליטי ולא עניין לפופוליזם. היא עניין של חיים ומוות. אני מציע לכל מי שטוען שאפשר אחרת, לעשות סיורים בבתי החולים, במחלקות הקורונה, ולראות את המצב".

כ"ץ תקף אותו בעקבות הדברים והביע בדיון התנגדות לעמדת משרד הבריאות. עוד הוסיף ש"סגר כללי על המשק ישראלי יגרום לנזק כבד לעסקים ולמאות אלפי מובטלים נוספים. אין סיבה שלא לאפשר לעסקים שעומדים ומקפידים על התו הסגול שלא להמשיך בפעילותם. משרד הבריאות לא נערך כראוי למרות שקיבל את כל המשאבים הנדרושים להתמודדות עם תחלואה בהיקפים גדולים בהרבה מזו הקיימת כעת, ולכן אנחנו צריכים כעת לקבל החלטות קשות. יש צורך ליעל את מערכת האכיפה, כדי למנוע הפרות ולאפשר למשק להמשיך ולפעול".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דוח אמ"ן: קצב ההתפשטות גבוה – סכנה ליציבות מערכת הבריאות

במחאה על הסגר: השר יעקב ליצמן התפטר מתפקידו

רון שחר על המירוץ למיליון, הגעגוע לבמה – והפרידה מאשתו

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

עוד ציין אדלשטיין: "ביקשתי ממזכיר הממשלה שטרם הבאת הצעת משרד הבריאות להצבעה בממשלה שיתייעץ איתי. אם יהפכו את התכנית לגבינה שוויצרית אמשוך את ההצעה", הוסיף אדלשטיין. "המשמעות תהיה שהחל מיום שלישי הקרוב לא תהיה כל הגבלה על הציבור. זו תהיה אמירה של הממשלה שהיא בוחרת בדוקטרינת 'הידבקות העדר'. המחיר יהיה כמה אלפי מתים. לא אתן יד לכניעה ללחצים רק כדי למצוא חן בעיני אנשים כאלה ואחרים".

בד בבד - מסתמן כי הקבינט לא יכריע על נתב"ג ויוקם צוות מיוחד של שרים שיכלול את שרת התחבורה מירי רגב, שר הבריאות, ודרעי.

השר אריה דרעי אמר בישיבה: "אני בעד לאפשר למשק לעבוד בשבועיים הראשונים במתכונת של 30%-40%, כפי שהיה בחודשים מרץ ואפריל. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי לשמור על הענפים שמניעים את המשק. אני גם תומך בהמשך לימודים השבוע בימים רביעי וחמישי, וביום שישי להתחיל את הסגר בשעות הצהריים כדי לאפשר לתושבים להתארגן לתחילת הסגר ביום שישי".

שר הבריאות יולי אדלשטיין
שר הבריאות יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

עוד בישיבה, השר זאב אלקין שתקף את פרויקטור הקורונה הפרופסור רוני גמזו, ואמר: "כל הזמן המומחים משנים את ההמלצה שלהם לא בצורה שיטתית ובלי פרמטרים ברורים. גם היום אין קריטריונים ברורים מתי יוצאים מסגר מלא ועוברים לשלב השני".

באשר לסגר עצמו, אלקין טען כי "אי אפשר להשלות את עצמנו - הסגר ימשך לפחות עד שמחת תורה. בקבינט הקורנה הסבירו שכדי שסגר יהיה אפקטיבי הוא צריך להימשך בין שלושה לארבעה שבועות - ולא שבועיים. צריך לומר זאת ביושר לציבור".

זאב אלקין במטה המרכזי
זאב אלקין במטה המרכזי | צילום: חדשות 13

בין מנהלי בתי החולים שהוזמנו לישיבת הממשלה הדעות חלוקות - ד״ר מיכאל הלברטל מבית החולים רמב״ם סיפר על העומס ותומך בסגר. לעומתו, פרופ׳ ארנון אפק משיבא טוען שהם לא קרובים לקריסה.

אחת מהצעות הפשרה הנשקלות היא שבערבי החג ובחגים עצמם יוטל סגר כללי, כאשר בין החגים ובחול המועד יונהג הריסון המהודק - שבו לא חלה מגבלת היציאה מהבית ל-500 מטר ממקום המגורים. אולם, עמדת משרד הבריאות היא שעצם ההכרזה על סגר חשובה על מנת להגביר את המודעות והמשמעת בקרב הציבור הרחב.

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: דוברות משרד החינוך

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר בפתח ישיבת הממשלה כי "ביום חמישי פנה אלינו פרופסור רוני גמזו, ויחד עם המומחים ועם ראשי מערכת הבריאות הניף דגל אדום לגבי היכולת של מערכת הבריאות לטפל באתגרים שבאים לקראתנו, והצורך לנקוט בצעדים מתבקשים כתוצאה מכך".

בתוך כך, הסתדרות המורים הודיעה כי היא מתנגדת לכוונת הממשלה להשאיר את מערכת החינוך המיוחד פתוחה בעת סגר. "לא יעלה על הדעת שכולנו נשב בבית בסגר ורק עובדי ההוראה בחינוך המיוחד יגיעו לבתי הספר ולגני הילדים", כתבה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד. "אם יש קורונה, אז שכולם יהיו בסגר ואם אין קורונה - אז שכולם יתנהגו כרגיל".

"לא יכול להיות שדווקא בבתי ספר לחינוך מיוחד, שהם בתי ספר על אזוריים שמאגדים תלמידים מישובים רבים, כולל מערים אדומות, הלימודים יפעלו כרגיל. אנחנו מבינים את הרגישות הגבוהה ואת החשיבות הרבה של החינוך המיוחד", הוסיפה, "הן היו הראשונות לחזור לבתי הספר בגל הראשון - אבל לא יתכן שעכשיו, כשהתחלואה גבוהה בהרבה, דווקא אותם משאירים פתוחים".

הבוקר פרסם מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה דוח לפיו מגפת הקורונה מתפשטת במדינת ישראל במהירות, וקצב ההתפשטות הינו המהיר ביותר שנראה בחודשים האחרונים. בשבוע האחרון, כך נכתב, אף נרשמה מגמת האצה בקצב ההתפשטות.

במרכז המידע הדגישו כי אחוז הבדיקות החיוביות, שהינו מהגבוהים בעולם, מעיד על תחלואה גוברת בקרב האוכלוסיה הכללית, והתריעו כי נשקפת סכנה ליציבותה של מערכת הבריאות. זאת בין היתר בשל העובדה כי מספר החולים במצב קשה נמצא בעלייה, ומשום שטווח הביטחון מגבול הקיבולת של בתי החולים הצטמצם משמעותית.