יועץ נתניהו למשבר הקורונה: "התרחיש של אלפי מתים – קלוש"

פרופ' מייקל לויט סיפר בריאיון לאמנון לוי על הבלימה ההדרגתית של התפשטות הנגיף ברחבי העולם, וביקש להעביר מסר מרגיע: "יש בישראל חוסר פרופורציה – פאניקה מחלישה את מערכת החיסון"

זמן צפייה: 05:44

יועצו של ראש הממשלה נתניהו לעניין משבר הקורונה, חתן פרס הנובל פרופסור מייקל לויט, התייחס היום (רביעי) להתמודדות בישראל עם משבר הנגיף, והצהיר: "בהתבסס על מה שקרה במדינות שונות - איטליה, סין, איראן – במדינה שעד כה יש אולי 400-500 מקרים, התרחיש של עשרות אלפי מתים - נראה כמו אחד למיליארד". את הדברים אמר בריאיון ל"שש" - אמנון לוי.

פרופ' לויט התייחס גם להתפשטות הנגיף ברחבי העולם. "אין שום ספק - הקורונה בעולם במגמת בלימה", הצהיר. "בסין, יפן, הונג קונג. החדשות הגדולות יהיו שתוך כמה ימים יראו שבאיטליה זה נבלם. מה שקורה באיראן יותר קשה, אבל המספר בישראל מאוד מאוד קטן".

עוד בחדשות 13:

ארגון הבריאות העולמי: יש להעדיף אקמול על אדויל לחולי קורונה

הידרדרות במצבו של חולה קורונה קשה; נאסרה כניסת זרים לישראל

בעקבות משבר הקורונה: אירוויזיון 2020 בהולנד בוטל

פרופ' מייקל לויט, חתן פרס נובל לכימיה
פרופ' מייקל לויט, חתן פרס נובל לכימיה | צילום: חדשות 13

בהתייחס לשיחותיו עם ראש הממשלה נתניהו אמר פרופ' לויט: "הייתה לנו שיחה מאוד טובה, יצאתי בהרגשה טובה שאני מדבר עם צוות אינטליגנטי". לגבי הצעדים שננקטים כעת בישראל, אמר: "מה שיודעים היום בעולם זה שסגר כמו שעשו בסין - עובד. אני הייתי מנסה להשתמש בכלים יותר עדינים. התמותה של קורונה היא בדרך כלל אחוז אחד, במקומות שבהם זה מנוהל טוב. אם יש עכשיו בארץ 500 מקרים, בכל זאת הייתי מצפה שיהיה מקרה אחד או שניים של מוות".

עוד הדגיש: "יש חוסר פרופורציה. פאניקה זה לא טוב, מערכת החיסון חלשה יותר כשנתונים ללחץ. אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות, אבל המספרים מראים שהמצב טוב. באיטליה המצב איום ונורא, מתו כ-3,000 אנשים מקורונה – אבל אנשים שם לא רוצים לעשות חיסונים נגד שפעת, ולפני שנה-שנתיים מתו שם 25 אלף אנשים משפעת. זה חוסר פורפרוציה מוחלט".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

דבריו של פרו' לויט מגיעים בהמשך להצהרת מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמש. "מה שלא נעשה - נראה בימים הקרובים עלייה במספר החולים", אמר. "נגיע אולי למצב של מאות חולים חדשים ביום, ואנחנו יודעים שבסוף יהיו גם אנשים שיומותו מהמחלה. לצערנו, בתרחישים שלנו יכולים להיות אלפים מאזרחי מדינת ישראל שימותו מהמחלה".

"חשוב לנו שתבינו שזה לא משחק, לא דאגנו לחופשה בחסות הקורונה. אנחנו רוצים שאנשים יישארו בבית ויצמצמו ככל הניתן את המגע עם אנשים אחרים. ככל שנצמצם את המגע - כך נדביק ונידבק פחות. זה לא הזמן ללכת לפארק או לחוף הים, וזה לא הזמן ללכת לבקר את סבא וסבתא. אנחנו מתקשים מאוד עם הצעד הזה - אבל בעת הזו, הדרך שלנו לשמור על סבא וסבתא היא לא ללכת לבקר אותם".

בר סימן טוב הצהיר: "אנחנו מעדיפים שאתם תקיימו את ההמלצות שלנו ותראו בהן המלצות מחייבות - לא כי נשלח פקחים, אלא כי זו הדרך שלנו להבטיח את הבריאות שלכם. אם צריך - נדע להפעיל אמצעי אכיפה - אבל אנחנו לא רוצים להגיע לשם".