מחקר: 12% מהנערים שהחלימו מקורונה סובלים מתסמינים לטווח ארוך

פרסום ראשון: בעקבות הממצאים, משרד הבריאות צפוי להמליץ לחסן גם את הילדים ולבקש להחזיר את חובת עטיית המסכות במוסדות החינוך • רה"מ הנחה: 250 שוטרים יגוייסו לאכיפת בידוד לשבים מחו"ל

זמן צפייה: 07:58

מגפת הקורונה: 6%-12% מבני הנוער שחלו בקורונה והחלימו מהנגיף סובלים מתסמינים לטווח ארוך - כך עולה ממחקר של משרד הבריאות, שפרטיו פורסמו הערב (ראשון) לראשונה בחדשות 13. בעקבות הממצאים, במשרד מתכוונים להמליץ להורים לחסן את הילדים וכן לבקש להחזיר את חובת עטיית המסכות במוסדות החינוך ובקייטנות.

במשרד כבר מכים על חטא ומודים: "שגינו שלא פירסמנו המלצה לחסן את כל הילדים", ושוקלים להרחיב את רשימת המדינות האדומות ולהגביל התקהלויות מחשש להתפרצות חוזרת של הנגיף בארץ. גם ברשויות המקומיות נערכים מפני התפרצות הנגיף בקרב הילדים כפי שאירע לאחרונה במודיעין ובבנימינה. עיריית רחובות, למשל, הוציאה המלצה לעטות מסכות בבתי הספר כצעד מנע כנגד הדבקה והתפרצות.

לפי הערכות המומחים, הזן ההודי לא עמיד בפני החיסון של "פייזר" המוצע כיום בישראל. סף היעילות של החיסון מולו הוא מעל 90% ולכן הוא חסין גם מפניו - כך שאין צפי שהוא יוביל למשבר בריאותי ולסגרים. לפי שעה, אין אינדיקציה מחקרית המציגה כי הזן הוא אלים באופן מיוחד כלפי ילדים. שיעור ההידבקות של הזן הוא גבוה פי כמה מהנגיף הרגיל כך שכדי להגיע לחסינות סף, יותר אנשים צריכים להתחסן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווחים באיראן: פעילות תחנת כוח גרעינית הופסקה "בגלל תקלה"

"בטוחה שתצא מזה": המכתב ששלחה אם הקצין שמת בתאו לאחר שנעצר

בנט על המתיחות בדרום: "לא נסבול טפטופים – הסבלנות שלנו אזלה"

בדיקת קורונה
בדיקת קורונה | צילום: חדשות 13

בתום דיון מיוחד שנערך הערב בין שרי הממשלה לבכירי מערכת הבריאות, החליט ראש הממשלה נפתלי בנט להורות על שורת צעדים שינסו למנוע את ההתפרצות המחודשת של מגפת הקורונה בישראל. כצעד ראשון, החליט בנט לגייס 250 שוטרים שיאכפו את הבידוד של השבים מחו"ל.

עוד החליט ראש הממשלה לצאת בקמפיין הסברה לחידוד החשיבות שבשמירה על הנחיות הבידוד בקרב שבים מחו"ל, לאסור יציאה למדינות בסיכון גבוה ולהוסיף מתחמי בדיקות בנתב"ג. בימים הקרובים צפוי להתקיים דיון נוסף, עד אז תיבחן גם האפשרות להטיל קנסות על הורים שילדיהם יפרו בידוד.

הכנות אחרונות לקראת פתיחת מחלקות הקורונה בבית החולים רמב''ם
מחלקת קורונה בבי''ח רמב''ם | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר היום בישיבת הממשלה פרץ ויכוח בין נציגי משרד החינוך בראשות השרה יפעת שאשא ביטון, לבין נציגי משרד הבריאות. ביטון שלא הייתה מרוצה מהוראת משרד הבריאות להשיב את המסכות בבתי הספר בבינימינה, פנתה אל אנשי משרד הבריאות ואמרה: "תהיו רציניים, תבואו עם שקפים ומספרים. אני עוקבת אחרי המספרים מאז ה-1 במאי ואני רואה שמקדם ההדבקה היה תמיד 1".

בתגובה לדברי השרה, התפרצו ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, ופרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה, ואמרו: "זה לא נכון, אנחנו יכולים לצלול לנתונים ולהוכיח אותך - אבל זה לא נכון".

ביטון זעמה על ההחלטה שלא סוכמה איתה ואמרה: "זו הפעם האחרונה שבמשרד הבריאות מחליטים בלי להתייעץ איתי". השרה אינה מאמינה כי בבתי הספר צריכים לשים מסכות בחודשי הקיץ גם בשל החום השורר וגם בשל העובדה כי לאחר שעות בית הספר, הילדים נפגשים אחד עם השני ללא חובת עטיית מסכות. לתפיסתה, כל רשות מקומית תחליט באופן עצמאי מה לעשות בנידון בתחומיה שלה.

יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון
יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון | צילום: ערוץ הכנסת

בתוך כך, דיון בנושא האם להחיל הגבלות על נתב"ג התקיים הערב בין שר הבריאות ניצן הורוביץ, שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש הממשלה נפתלי בנט. נכון לעכשיו, למרות תפוצת הווריאנט ההודי, אין כוונה לסגור את השמיים לטיסות. כרגע התוכנית היא שבתחילת החודש הבא, זרים מחוסנים מ-50 מדינות מאושרות יוכלו להגיע לישראל. הכוונה היא לייצר פיתרון הולם לסוגיית החייבים בבידוד שיפרו את תנאי הבידוד בחזרתם לארץ.