מבחן הסקוץ': כמה חיידקים יש על ספוגית הניקיון במטבח הביתי?

מבדיקת מעבדה עולה כי על סקוצ'ים שנלקחו ממסעדות היו הרבה פחות חיידקים מאלה השייכים למטבחים של בתים. "הסקוץ' הוא מערכת אידאלית לגידול חיידקים"

זמן צפייה: 09:24

מבדיקת ספוגי ניקוי כלים של מטבחי רשתות מזון, בתי קפה ומסעדות פופולריות נמצא בין אלפי ליותר ממיליארד חיידקים צואתיים מסוכנים. עם זאת, נמצא כי הסקוצ'ים בבתי האוכל היו נקיים בהרבה מאשר במטבחים הביתיים, שבהם נדגמו מיליארדי חיידקים בכל אחד מהסקוצ'ים שנבדקו.

"רצינו לקבל אינדיקציה כללית על נוכחות של חיידקים שונים בדגימות של הספוג, לאחר מכן בדקנו את הספוגים לנוכחות של חיידקים פתוגניים שעלולים לגרום למחלות מעיים שונות כמו סלמונלה, ליסטריה שויגלה", אמרה יהודית שינדלר, מנהלת המעבדה המיקרוביולוגית ב"מעייני הישועה" בבני ברק.

מבחן הסקוצ'ים
מבחן הסקוצ'ים | צילום: חדשות 13

את המקום הראשון במבחן הניקיון השיגה מסעדת היוקרה שנבדקה, לאחר שהסקוץ' שנלקח מהמטבח שלה הכיל 2,000 חיידקים בלבד: "2,000 חיידקים זה מעט. כמות קטנה יחסית למשהו שיכול להיות מסוכן", אמרה שינדלר. רשת ההמבורגרים הייתה במקום השני, לאחר שדגימת הסקוץ' שלה מצאה גם היא 2,000 חיידקים.

במקום השלישי, רשת הפיצות המוכרת, שבדיקת הסקוץ' שלה גילתה 50,000 חיידקים. במסעדת הביסטרו היוקרתית שנכללה במבחן ובדוכן האוכל האסיאתי העלתה הבדיקה מיליוני חיידקים והסקוץ' שנמצא המזוהם ביותר עם מיליארדי חיידקים, הוא של החומוסייה שנבדקה.

לעומת זאת, בכל אחד מהמטבחים הביתיים שנבדקו, דגימת המעבדה העלתה שהסקוצ'ים שבהם הכילו מיליארדים רבים של חיידקים.

"הסקוץ' עצמו זה מערכת אידאלית לגידול חיידקים. מספקי שאתה משאיר את זה ללילה ולא נוגע בסקוץ' הזה, יש להם הזדמנות יפה מאוד להתפתח לכמויות גדולות", הסביר פרופסור יחזקאל קשי, מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון.

בהכנת הידיעה השתתף התחקירן רון כהן.