אלרעי-פרייס: "הסיכון לילדים הוא מהמחלה - לא מהחיסון"

לקראת המלצת ה-FDA על חיסון ילדים בני 11-5, ראש שירותי בריאות הציבור אמרה כי "לא נעשה העתק הדבק מארה''ב"; פרסום ראשון: ישראל חתמה על הסכם עם חברת "מרק" לרכישת התרופה שפיתחה לקורונה

זמן צפייה: 07:48

ד''ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אמרה הערב (שלישי) לחדשות 13 כי "גם במדינת ישראל יהיה תהליך לאישור, אנחנו לא עושים העתק הדבק מארצות הבירת, אנחנו נסתכל על הנתונים, נביא את זה לוועדה המייעצת לחיסונים, לצוות לטיפול במגפות והפעם בשונה מהפעמים הקודמות לאור הבקשה ולאור המשמעות של החיסון הזה לעשות את התהליך בצורה יותר שקופה עם שיתוף של הציבור".

אלרעי-פרייס הוסיפה כי "הסיכון לילדים הוא מהמחלה עצמה, מהתופעות בזמן הקצר אחרי המחלה ומתופעות ממושכות שעלולות להיות", "בילדים בריאים באמת המחלה עוברת בצורה קלה, אפילו א-סימפטומטית אבל אז נכנס האלמנט של ה-PIMS, הדלקת הרב מערכתית שיכולה לקרות 4-6 שבועות אחריה, ושם כבר זו תחלואה משמעותית, 60-70 אחוזים מהילדים מגיעים לטיפול נמרץ" וכי "אין אף חיסון בעולם שתופעות הלוואי שלו נצפו אחרי עשרות שנים, רק בחודש שאחרי החיסון, במחלות כן נצפו תופעות לוואי אחרי עשרות שנים".

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: צילום: רויטרס

בתוך כך, ישראל חתמה על הסכם עם חברת MERCK האמריקנית לרכישת התרופה שהחברה פיתחה לקורונה. התרופה צפויה להיות מסופקת בתחילת שנת 2022 ועלות הטיפול לחולה בתרופה הוא כ-700 דולר.

כמו כן, אם ה-FDA יחליט להמליץ על מתן החיסון לילדים הערב, מחר יהיה צפוי להתקיים דיון בוועדת החיסונים של משרד הבריאות וביום חמישי הבא ייערך דיון פומבי שישודר לציבור ולקראתו תערך הגרלה, בה יבחרו אזרחים שיוכלו להגיע לדבר בפני הוועדה.

התרופה לקורונה של חברת ''מרק''
התרופה לקורונה של חברת ''מרק'' | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף השבוע האחרון הודיעה ענקית התרופות פייזר כי כי בניסוי שערכה בחיסון לקורונה, נמצא כי הוא יעיל ב-90.7% נגד הנגיף בקרב בני 11-5. הניסוי לא נועד לבדוק דווקא את יעילות החיסון, כמו במבוגרים, אלא את כמות הנוגדנים שהגוף מייצר בעקבות מתן החיסון. בהתבסס על כך, פייזר הודיעה כבר בחודש שעבר כי החיסון מגביר את התגובה החיסונית בגוף ומספק הגנה מפני הנגיף. הילדים קיבלו שליש מכמות החיסון הניתנת לבני 12 ומעלה.

עוד נכתב בהודעה, כי גם בקבוצה הגדולה של הנבדקים, לא נמצאו סיכונים חריגים מהחיסון. בחברת התרופות אף התייחסו לדלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) שמקושרת לחיסון, וטענו כי בקרב גילאי 11-5 שנבדקו בניסוי, שיעור המקרים ככל הנראה יהיה נמוך יותר מהמקרים בקרב גילאי 15-12. בנוסף, ההערכה היא כי מקרי האשפוז והמחלה מקורונה שנמנעו בעקבות החיסון, גדול בהרבה ממספר מקרי הדלקת שעלולים להיגרם מהחיסון.