עקב תחקיר חדשות 13: תיבדק התנהלותו של בכיר במשרד הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות הורה לפתוח בבדיקה על התנהלותו של עו"ד אייל חקו מהוועדה למניעת הטעיית הציבור, שתועד בתחקיר "המפצח" כשהוא מזהיר חברת תרופות לקראת כתבה שתשודר עליה

זמן צפייה: 02:52

בעקבות תחקיר חדשות 13: מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הורה היום (רביעי) לפתוח בבדיקת התנהלותו של בכיר במשרדו, עו"ד אייל חקו מהוועדה למניעת הטעיית הציבור, שתועד מזהיר חברת תרופות לקראת כתבה שתשודר עליה. זאת, כאמור, בעקבות תחקיר "מהדורת השבת".

מהתחקיר שפורסם בסוף השבוע עולה כי התרופה ההומיאופטית "אוסילו" אומנם מומלצת על ידי רוקחים למניעה וטיפול בשפעת, אך מכילה בתוכה סוכר בלבד, ומעולם לא הוכחה יעילותה. "זה הופך את השפעת לנעימה יותר כי מתוק לך בפה, אבל לא יותר מזה", אומר נעם לויתן, ד"ר לביולוגיה וחבר עמותת "מדעת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משברים, זעם – ופריצת הדרך: אחורי הקלעים של המו"מ לשחרור נעמה

משפחתה של שרה שמתה מסיבוך נדיר מנסה למצוא נחמה בתינוק שיולד

מקס בן ה-12 כתב "נמאס לי מהחיים" – לאחר כמה שעות נפל אל מותו

עו''ד אייל חקו מהוועדה למניעת הטעיית הציבור
עו''ד אייל חקו מהוועדה למניעת הטעיית הציבור | צילום: חדשות 13

בארצות הברית הוציא מנהל המזון והתרופות אזהרה חמורה, בדרישת שחברת "באורון" תפסיק להציג את המוצר כתרופה לשפעת, ובצרפת הוציאו אותה לאחרונה מרשימת התרופות שניתן לקבל עליהן החזר כספי.

בישראל, לעומת זאת, הופיע באתר החברה עד לפני כמה ימים כי התרופה מוכחת מחקרית. במשרד הבריאות טענו כי ידיהם כבולות. "אסור להם לכתוב את זה", אמר חקו, בטרם איים לקרוא למאבטחים. "עזוב, ביאסת אותי, אתה מוציא אותי לא בסדר. אתה יודע שאני לא יכול לעשות כלום, אז למה אתה שואל אותי?"

אוסילו, תרופה הומאופתית נגד שפעת
אוסילו, תרופה הומאופתית נגד שפעת | צילום: החדשות 13

עם זאת, מיד לאחר הריאיון עמו, התקשר חקו לקולגה וביקש ממנו לדאוג שהפרסום באתר ירד בטרם תשודר הכתבה. "שלח לנציג של החברה הודעה בוואטספ, תגיד לו שעושים על זה כתבה. זה הכל", נשמע חקו אומר. "אני רוצה לדפוק את העיתונאי פשוט. שזה ירד לפני הכתבה שלו". שעתיים לאחר הריאיון ירד אתר החברה מהרשת, ויממה לאחר מכן נזכר משרד הבריאות לשלוח מכתב רענון לגבי התרופה, וביקש להדגיש בפני המבקשים לרכוש אותה כי אין כל ביסוס מחקרי לפרסומים.

מחברת מדיצ'י מדיקל המייבאת את "אוסילו" לארץ נמסר: "החברה פועלת על פי הרגולציה במדינת ישראל ובהתאם לנהלי משרד הבריאות. ההומאופתיה פועלת על פי עקרונות שונים מעקרונות הרפואה הקונבנציונלית. הצלחת המוצר והשימוש בו בארץ וברחבי העולם לאורך שנים, מדברים בעד עצמם".

תכשיר הומיאופטי ''אוסילו''
תכשיר הומיאופטי ''אוסילו'' | צילום: חדשות 13

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לכתבה: "המשרד אוסר לייחס התוויה רפואית או סגולת ריפוי, מניעה או אבחון של מחלות לרבות מחלת השפעת, לתוספי תזונה או תכשירים הומאופתיים. המשרד הורה לבתי המרקחת להסיר לאלתר פרסומים הנוגדים את הוראת החוק ונהלי המשרד".